Gå til innhold

Noen flere her som må supplere ammingen med mme?


CMH

Anbefalte innlegg

For det gjør jeg, for å få henne ordentlig mett.. Var på Helsestasjonen idag og HS spørte om jeg enda fullammer ( Var da i barselgruppe) og jeg svarte at jeg må gi henne mme i tillegg til puppen for å få henne ordentlig mett. Hun spurte om hvor mye mme jeg gir, og jeg pynta vel litt på sannheten, for jeg følte jeg fikk et stygt blikk av HS. Så spurte hun hun andre som var der hvor mye hun ammet, og hun fullammet jo. Hun fikk klapp på skuldern og " Så kjempeflott, de sterkeste vinner til slutt" eller noe sånt sa Hs til henne..Var ikke mye hjelp å få fra hs når jeg sa at jeg føler jeg sliter med ammingen. Jeg følte meg rett og slett som en litt dårligere mamma når jeg gikk fra helsestasjonen for at jeg er nødt å gi henne mme i tillegg til puppen mens andre fint greier å fullamme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først vil jeg si - unnskyld språkbruken - drit i hva helsesøster sier og gjør det som er best for deg og din lille! Jeg kjenner at irritasjonen over ammepresset i det norske helsevesenet fortsatt er sterk, ja.

 

Jeg slet med ammingen av min førstefødte, og opplevde også liten forståelse på helsestasjonen. Det var mange grunner til våre ammeproblemer, men jeg kunne ikke så mye om amming da. Jeg så jo at jenta ikke la på seg nok. Hjelpa fra helsestasjonen var beskjed om å ikke gi meg samt at de lånte meg ei elektrisk pumpe. Måtte for all del ikke gi mme, for da fikk jeg i allefall ikke nok melk! Da hun var to måneder gikk jeg til innkjøp av nan og begynte å gi i tillegg til ammingen.

 

På 3-mnd kontrollen spurte hs om vi fullammet, og jeg svarte som sant var at jeg ga nan i tillegg til at jeg ammet litt. Jenta vår fikk da ingen rene ammemåltider, og godt over halvparten av det hun spiste var nan. Helsesøster slo da fast at "nå har hun jo lagt på seg så godt den siste måneden at hun snart er oppe på gjennomsnittet - da synes jeg du skal gå over til å fullamme henne igjen". Jeg ble så paff at jeg bare nikket og sa jaaahh? Grunnen til at hun hadde lagt på seg var jo nettopp at hun endelig hadde fått nok mat, og min melkeproduksjon var jo minimal da.

 

Bestemte meg for at helsesøster ikke skulle få blande seg inn i hva jeg ga jenta å spise så lenge hun virket frisk og rask. Men jeg har slitt mye med følelsen av å ikke gi jenta mi "det beste" selv om jeg virkelig gjorde alt jeg kunne for å få til ammingen.

 

Nå med nummer to har ammingen gått strålende, og det føles på en måte som en seier. Han har foreløpig bare fått mme et par ganger når jeg har vært borte. Denne gangen har jeg fått en annen helsesøster som faktisk viser forståelse og som har fulgt meg tettere opp nettopp pga erfaringen fra første barnet. Har en liten gutt som er superglad i pupp og har god tid til å kose seg med maten.

 

Men tilbake til deg januarprinsesse 09 - det er faktisk ikke alltid at man greier å lage nok melk til barnet sitt. Da er det helt greit å gi mme i tillegg. Vær fornøyd med at du ammer i det hele tatt - husk at barnet får i seg alle de "gode" stoffene i melken din selv om det får mme i tillegg. Ikke la helsestasjonen ødelegge morsfølelsen din - du er helt sikkert en super mor selv om du ikke fullammer. Det er myye bedre å gi mme enn å gå å bære på et gråtende og sultent barn! Det mener nå i allefall jeg - så får helsesøstre rundt om i landet være uenige så mye de vil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en kjiip helsesøster. Hvis du er en dårlig mamma, så er jeg en enda dårligere mamma! Her flasker vi for fullt med god støtte fra HS. Synes du er flink jeg som har fulgt mammahjertet ditt og gitt mme.

 

Det gjorde nemlig ikke jeg i begynnelsen, fordi ammepresset var såå stort.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir også mme i tillegg til mm. Jeg begynte så smått når mini var ca 8 uker å gi litt på kvelden når vi var borte, for han lå på puppen hele kvelden, og da ble det vanskelig å få i meg mat hvis vi var på middag etc. Etter hvert skjønte jeg at han var mye mer happy når jeg gjorde dette også. Han ble så trøtt på kvelden, uten å få i seg nok mat, så han sovnet, ble lagt, og våknet igjen fordi han var sulten. Da prøvde jeg stimulering i hendene, under føttene, bak ørene etc, uten hell. Så vi begynte fast med flaske rett før leggetid for en måneds tid siden, etter at han hadde spist så mye mm at han var helt døsig. Dette har vi fortsatt med.

 

De siste par ukene har han hatt litt puppeskrekk, og hyler til tider når jeg legger han til på ettermiddagen. Da hender det seg jeg må gi etter og gi han litt mme i stedet, for ellers får han ikke i seg noe. Men hovedsakelig får han kun flaska på kvelden, og mm resten av døgnet.

 

Helsesøster spurte på 3 måneders kontrollen om jeg fullammer, og jeg sa at han får litt mme i tillegg. Hun sa bare ok, og ikke noe mer om det, så ble ikke uglesett :) Nå er jeg ikke redd for å gi litt mer mme i løpet av dagen hvis amminga bare blir styr, for både jeg og mini blir stressa av at han bare hyler når han skal ha mat, og det er ikke noe gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fullammet til småtten var knappe 3,5 mnd. Da hadde han gått fra å sove seg gjennom nettene uten mat i tre mnd til å kreve fire måltider mellom elleve om kvelden og seks om morgenen. Det tok jeg som et tegn på at han var sulten, i tillegg til at han har vært slank hele veien (5,7 kg og 63 cm på tremånederskontrollen).

 

Nå har småtten fått ei flaske mme (etter hvert 200 ml) om kvelden. Han våkner fremdeles tre ganger om natta, så i går putta jeg ei skje grøtpulver i mme-flaska hans. Ingen vidunderkur, for han våknet tre ganger i natt også - men han virket mindre sulten, sovnet fortere. Skal nå øke på med litt mer grøtpulver i melka, og prøve å gi ham smokken når han våkner, og ikke automatisk gå ut fra at han er sulten (slik han utvilsomt har vært de siste ukene).

 

Jeg har ikke tenkt å bry meg så hardt om en eventuell kritikk fra helsesøster, men jeg tror vel egentlig ikke hun kommer til å kritisere meg heller. Skal på firemnd.kontroll neste uke, så da får jeg jo høre. :)

 

Det viktigste er jo at vi finner ut hva som funker for babyen vår og oss selv. Jeg fullammet min eldste i fire mnd, og da introduserte vi grøt (var anbefalt den gang), så han fikk aldri mme. Han var mye større og rundere enn minsten, så det er litt rart at han krever noe mer. Men sånn er det jo bare. Gutten må jo få mat. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar :) Ja jeg kjente virkelig på meg hvor stort ammepresset er.. Har også planlagt å prøve med litt grøt etterhvert, men det har jeg ikke sagt til HS enda, for de anbefaler vel å vente til de små er fylt 6 mnd. Må si at jeg egentlig ikke bryr meg hvor maten kommer fra, sålenge jenta blir mett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var da merkelig av helsesøster å si noe slik.

jeg fullammet til hun var en måned og supplerte med mme fram til nå. har akuratt sluttet med mm nå. sleit med ammingen fra dag 1. helsesøster har støttet meg hele veien og hun sier at det viktigste er at vi trives og det og være mamma gjelder ikke bare amminga.

Har også snakket med ammehjelpen og hun sa det samme som helsesøstra sa og hun var sikkelig for amming, men hun mente det at man skal ikke slite seg helt ut med amminga.

Så syntes ikke du skal føle deg som en dårlig mamma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...