År og dag Skrevet 5. mai 2009 #1 Skrevet 5. mai 2009 Synes Frøya er et flott navn, hvilke reaksjoner har du fått på navnet rundt omkring? Er du fornøyd med navnevalget?
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 5. mai 2009 #2 Skrevet 5. mai 2009 Hei hei ja, så koselig å høre=) Ja, jeg er absolutt fornøyd med navnet hennes, angrer ikke et sekund! Reaksjonene ute blant "fremmede" har vært litt blandet; de som ikke liker det sier jo stort sett ingenting, mens mange har uttrykt hvor flott og spesielt det er (en artig ting jeg har lagt merke til, er at jo høyere utdannelse folk har (såkalt "akademiske"), jo bedre liker de navnet;) Synes selv det er et utrolig flott navn, som skiller seg litt ut fra alle Linnea'ne og Leah'ene som er ute og går for tida. Norsk, solid navn, ikke noe fiksfakseri liksom. Frøya var også kjærlighetsgudinnen i norrøn mytologi: Frøya er fruktbarhets- og kjærlighetsgudinnen i norrøn mytologi. Følgelig var hun også den gudinnen som fikk ting til å gro. Hun ble påkalt i kjærlighetsspørsmål, ved graviditet og under fødsler. Hun er likevel også en krigs- og dødsgudinne. Frøya var den peneste av alle åsynjene. Navnet hennes har ifølge Snorres Gylfaginning gitt det hedersnavnet som brukes når gjeve hustruer kalles «Frue». Navnet kan bety enten Frue eller herskerinne.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 5. mai 2009 #3 Skrevet 5. mai 2009 ...ble litt nysgjerrig ang bakgrunnen for spørsmålet, jeg, er du gravid og venter en jente? =)
Mor Løvehjerte Skrevet 5. mai 2009 #4 Skrevet 5. mai 2009 Du, jeg signerer akkurat dette! Vakkert navn!
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 5. mai 2009 #5 Skrevet 5. mai 2009 Tusen takk! Jeg er helt enig;) Men du, jeg har lurt litt på om det er du som heter Anita, eller babyen, hehe.. (hvis det ikke er en hemmelighet, da;)
J-86 Skrevet 6. mai 2009 #7 Skrevet 6. mai 2009 JEg synes det er et fint navn:) Men med slekt fra Frøya og ferie hus der, så er det mere et sted for meg da.. Men det er jo kun en vane:)
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 6. mai 2009 #8 Skrevet 6. mai 2009 hehe, ja det skjønner jeg godt! Finnes visst et havområde som heter Frøyabankene også har jeg fått med meg.. Selv har jeg imidlertid ikke noe forhold til noen av stedene, så for meg er det uten betydning! Men sånn er det jo med flere navn også, spes den nye navnetrenden i hollywood; med Brooklyn, London, Memphis, Ireland osv...DET synes jeg virker sprøere;)
J-86 Skrevet 6. mai 2009 #9 Skrevet 6. mai 2009 HEhe, du har rett der da:) Frøya er et fint navn, og noe ikke alle heter! (det synes jeg er litt viktig) Ser for meg ei søt og modig jente med det navnet;) Men som sagt,det er nokk bare meg.. Siden jeg ferierer på Frøya;) hehe..
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 6. mai 2009 #10 Skrevet 6. mai 2009 Vet du, hun ER faktisk en søt og modig liten jente, en skikkelig sosial liten nysgjerrigper på snart 7 mnd;)
År og dag Skrevet 6. mai 2009 Forfatter #11 Skrevet 6. mai 2009 Tusen takk for svar, jeg er litt treg - har ikke hatt tid til data før nå idag. Lillejenta her er 2 mnd, og det går mot at vi velger Frøya til navn. Det er et av få navn pappaen og jeg kan enes om, og vi vil ha et norrønt navn. Men i navneprosessen er det blitt til at vi har diskutert aktuelle navn med familie og venner, og da viser det seg at flere mener Frøya er hardt. Jeg er egentlig helt uenig, mener det bare er mindre sukkersøtt enn mange andre jentenavn som brukes nå, og det er det jeg liker med navnet. Er bare litt redd for at det skal bli superpoppis om noen år... mens pappaen er redd for at det er for sært. He, he, vanskelig dette.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 6. mai 2009 #12 Skrevet 6. mai 2009 Tviler på at det kommer en Frøya-bølge skyllende i den nærmeste fremtid, men sånt kan man jo aldri vite på forhånd. Isåfall var vi blant de "første" som tok det i bruk, ergo trendsettere;) Synes Frøydis er et litt "hardt" navn, men absolutt ikke Frøya! Spørs vel litt på hvordan du uttaler det, men slik vi gjør det er det ihvertfall ikke hardt, heller friskt om jeg kan si det sånn. Friskt og flott. Og tenk så kult for barnet å ha et navn som ikke alle andre har, men som likevel er et allment kjent navn, som man slipper å stave og forklare! (med og uten h, bindestrek osv... Nesten litt misunnelig på navnet selv jeg merker jeg, hehe!
Gjest Skrevet 6. mai 2009 #13 Skrevet 6. mai 2009 liker Frøya sååå godt. Eneste minuset her i Larvik er en spesialskole som heter Frøy - da blir det DESSVERRE til at teite unger erter - og at en trenger litt "tyngde" for å bære navnet; som en ikke vet om ungen klarer..Så er det spørsmålet om en skal gi etter for sånne ting, da...Grr, merker jeg blir irritert på det å snakke nedsettende om spesialskoleelever; en liten digresjon men likevel en av mine hjertesaker.. Uansett, det var mittt aber mot å velge Frøya..Liker Embla, Yrja og Vilja også:-)
J-86 Skrevet 6. mai 2009 #14 Skrevet 6. mai 2009 Til mamman til Frøya:) Så gøy at hun er ei søt og modig jente!! Jeg synes heller ikke det er et hardt navn, fint,men ikke sukkersøtt liksom. Et navn som man må være litt "verdig" om jeg skal si det slik. Hadde vært stolt om jeg het det selv;) Men jeg kan nokk ikke kalle datteren min det(om jeg får en datter en gang) Da hadde nokk hele slekta følt jeg kalte henne etter stedet.. Men det er da ikke så galt egentlig. For jeg elsker øya Frøya:) Mitt paradis på jord. Da hadde hun hett nanet på øya, og etternavnet fra gården. Kanskje et supert navn??? En ide for meg:)
J-86 Skrevet 6. mai 2009 #15 Skrevet 6. mai 2009 Faktisk blir det et fint navn.. Men jeg tror alle de gamle frøyværingene hadde tenkt at vi er rett å slett helt teite som kaller ungen vår det..hehe! Ser for meg at de hadde snakket om by tullingene:P Men det hadde iallefall vært et spesielt navn, og et som betyr veldig mye for meg:)
År og dag Skrevet 6. mai 2009 Forfatter #16 Skrevet 6. mai 2009 Ja, da er vel avgjørelsen tatt - endelig. Min lille jente heter Frøya, og hun kler navnet sitt allerede, he, he. Blir spennende å høre hva folk sier når det blir offentliggjort. Har allerede prøvd ut navnet her hjemme i all hemmelighet, så tror ikke vi blir å angre. Tuuuusen takk for hjelpen, alle sammen, og spesielt til deg mammaen til Frøya (he, he, holdt på å skrive mammaen til store- Frøya, men det var jo nesten slemt).
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 7. mai 2009 #17 Skrevet 7. mai 2009 hehe, store-Frøya blir vel en liten overdrivelse, da min lille Frøya går under tilnavnet flisa og er svært slank av seg;) Men gratulerer så mye med et FLOTT navnevalg! Da blir din Frøya nr 234 med det navnet her til lands- slettes ikke verst det nei! Dere kommer garantert IKKE til å angre, vi har ihvertfall bare blitt mer og mer glad i navnet etterhvert som tiden går! Og litt koselig at lille Frøya-flisa mi får en liten navne(lille)søster her på dib;)
År og dag Skrevet 7. mai 2009 Forfatter #18 Skrevet 7. mai 2009 Mente ikke å si at din jente var stor, men da jeg vokste opp ble to med samme navn, men forskjellig alder ofte kalt for lille-XXX og store XXX. F.eks lille-Frode (3 år) og store-Frode (6 år). Snek på bildene på profilen din, skjønn liten Frøya du har. Og det morsomme er at hun på det bildet med bamsene faktisk minnet litt om min jente. Idag fikk jeg prøvd ut navnet på en venninne, og hun var veldig positiv. Hun mente jenta mi så helt ut som en liten Frøya, og at hun sjelden hadde opplevd at navn har passet så godt til en unge. Artig med positive tilbakemeldinger, selv om det ikke er avgjørende!
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 7. mai 2009 #19 Skrevet 7. mai 2009 hehe, så artig! Alltid koselig med positive tilbakemeldinger, det er jo klart. Skjønte hva du mente med store-Frøya altså, jeg bare dro en litt dårlig spøk;) Lykke til videre med din lille Frøya da, så ses vi vel kanskje inne på småtroll iblant!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå