Gå til innhold

Hva gjør jeg med dette???

Anbefalte innlegg

Skrevet

to på fire og sju år... ved måltidssituasjoner utvikler det seg til en ren krigssone med matspytting, raping og fising. gjentatte beskjeder gis blaffen i. har sendt dem vekk fra bordet, men neste gang er det like ille igjen. Hjelp!! vi har ikke et koselig måltid lenger!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror du rett og slett bare må fortsette slik du gjør, sende dem fra bordet. Ikke lag noe stort nummer, si at det er tydelig at de ikke er sultne siden de tuller sånn, så da kan de bare forlate bordet, men det blir _ikke_ mer mat før kveldsmat, En advarsel først og så er det vekk fra bordet. Etterhvert vil de nok forstå at det ikke er moro å gå sulten helt til kveldsmat (viktig å være konsekvent, så store barn forstår at de får et valg mellom å spise i ro eller gå sulten til kveldsmat).

Snakk også med dem om oppførselen. Ikke ved spisebordet mens bråket foregår, men gjerne i god tid før. Forklar dem at det blir utrivelig for alle når de slåss, raper, spytter osv. Prøv å lage en avtale med dem på forhånd om at de skal oppføre seg pent ved middagsbordet og minn dem på avtalen når dere setter dere ned. Det kan også være en idé å gjøre noe hyggelig mens man spiser, som kanskje distraherer litt. F.eks. snakke om hva dere har gjort i dag, kanskje kan dere lage gjetteleker eller spørrekonkurranser. Da blir middagstid en morsom tid som kanskje barna også vil glede seg til etterhvert. Lykke til uansett, håper dere finner en løsning.

• 1 måned senere...
Skrevet

Heier på Lemonia her. Dette er tyrannisering av de voksne i familien, og jeg ville ikke ha gitt en advarsel en gang. Jeg ville ha sagt tydelig og med veldig alvorlig ansikt - før dere går til bords - at I DAG skal ingen spytte, grise, klisse eller være ekle ved bordet.

I samme øyeblikk som den første av dem vipper over din grense - og da mener jeg øyeblikkelig! tar du tallerkenen vekk, kaster maten på tallerkenen rett i søpla, uavhengig om den er urørt eller nesten oppspist, og flytter barnet fysisk ut av situasjonen. Ta stolen vekk fra bordet, ta barnet i hånda og skyss ham/henne ut av rommet. Ikke rop, brøl, kjeft eller skjenn; bare si "dette var det jeg ville slippe i dag, som jeg sa i fra om. Nå er måltidet slutt for din del, og jeg skal gå og sette meg og spise ferdig og kose meg." Lei barnet inn på rommet sitt, gå tilbake på kjøkkenet /spsiestua og spis ferdig. Vis alle som er igjen at du nyter maten!

Så er det en eller kanskje begge to som må gå sulten noen timer. Det er bare bra!

Skrevet

Helt enig i dette. Synes ofte det er for mye "dilling" og trusler som ikke blir virkeliggjort.

Men i tillegg til dette ville jeg på forhånd satt meg ned sammen med barna og snakket om hvordan dere alle vil ha det ved bordet og hvilke regler som skal gjelde.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...