Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere tatt stilling til om dere skal amme? Dere som her barn fra før, ammet dere?

Slik som samfunnet framstiller det i dag så skal man jo føde uten smertelindring og amme så leeenge som mulig.

Men hva om man ikke får det til da, ikke ønsker å amme, får vondt av amming, store bryster som blir ennå tyngere og større med melk i....

Er man da en dårlig mor? Nei, så JM til meg. De finnes veldig mange kvinner som ikke ammer sine barn, men det er fortsatt litt tabu å innrømme eller snakke åpentlyst om dette....

Erfaringer og meninger om amming?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei'

Jeg ammet førstemann i 10-11 mnd og kommer til å amme denne gangen også hvis det går :)

Jeg mener at amming er det beste for barnet pga stoffer i mammans melk og pga at det er det som er naturlig å gjøre - sånn er kroppen vår laget.

Men samtidig mener jeg ikke at man er mislykket om man av en eller annen grunn ikke får det til. Jeg har sett fortvilelsen til ei venninne som ikke fikk det til og hvor mye bedre både hun og lillegutt fikk det da de begynte med flaske. Og jeg har diskutert med ei venninne som ikke ville amme da tanken på det gjorde henne dårlig (- hun fikk jammen høre det stakar fra jordmødre osv). Begge ungene er friske og raske.

Jeg syns det er dumt at amming er tabu (eler ikke-amming kanskje heller) for sålenge man ikek snakker om hvorfor mange ikke ammer, vil ikke de som gjør det eller de som tror de vet alles beste forstå hva som ligger bak. Det er ikke alle som velger bort amming for ikke å ødelegge puppene, liksom, det er det mange som tror ;)

Skrevet

Jeg vil prøve og amme denne gangen.

sist gang ville ikke gutten min suge, så i tre mnd prøvde jeg å legge han til men det gikk ikke..

Så da ble det bare nan fra da..

Og rutinen var prøve å legge til, gi nan og så pumpe ut de som var igjen for å gi dette..

Herregud for ett styr, så det gidder jeg ikke en gang til!!

Og skjønner hva du mener med ammepresset, de var jo helt ville, så denne gangen står det på mitt helsekort att jeg skal be om hjelp.

slik att de ikke kommer inn å drar meg i puppen i tide og utide!

Skrevet

jeg skal ikke amme, har prøvd med di 2 andre barna mine , å får det ikke til, prøvde da i 2 -3 mnder .. å unga la ikke ordentlig på seg..

så nå har jeg bestemt at jeg skal begynne rett på flasker.. jeg syntes ikke det er tabu, man får gjøre som man føler er best for deg å barnet..

Skrevet

Funka dårlig med førstemann, men holdt ut i 6,5 måned- da delamming siden 3 måned. Han var virkelig ikke interessert og sugde dårlig.

Håper det funker bedre nå, men tenkte likevel å bare delamme fra 3-5 måned så andre kan ta del i mating og jeg kan leve litt utenfor hjemmet. (hørtes ut som jeg skal på fest og sann altså, men bare det å ha muligheten til å komme seg ut jeg mente)

Skrevet

Miss Fat - ja det emd å kunne "leve utenfor" er jo viktig. Siden ejg hadde masse melk, pumpet jeg meg i tillegg og frøs ned slik at pappan kunne gi flaske hvis jeg var ute eller sånt. Veldig deilig å ikke bare være mamma - og siden vi har ei fra før blir vi da litt friere til at jeg kna ta med meg henne alene på ting!

Skrevet

prøvde å amma første man men fikk ikke d til.

ska prøve denne gang men stresser ikke.

va så sliten med første att jeg tror det beste va flaska for meg....

:)

Skrevet

Jeg kommer til å amme denne gangen også. Selv om jeg slet som et helvete sist gang, med 4 brystbetennelser på like mange mnd. Hadde mye vondt og den ene puppen ble mye større enn den andre, men for meg var det det rette. Jeg er et skikkelig stabeist, og hadde bestemt meg for at dette skulle jeg klare!

Tror det er mange som forventer at ammingen skal funke fra første øyeblikk og at det ikke gjør vondt (den første tiden). Mange går nok på en smell der og føler seg mislykket ettersom det står så mange steder og man blir fortalt at amming er det mest naturlige i verden og det skal ikke gjøre vondt. Jeg hadde takk og pris en jordmor som forberedte meg på at det kom til å bli vondt, kanskje sprukne brystvorter, kuler og betennelser, samt at ammingen ville gi "etterrier" den første tiden. Hun fikk rett.

Samtlige i min krets innrømmer at det var vondt den første tiden. Noen bet tennene sammen og fortsatte, mens andre fant ut at det rette for dem var å gå over på mme. Ingen av dem har angret sitt valg - og hvorfor skulle dem det?

Jeg ammet til gutten min var rundt 15 mnd. Skal love deg at jeg var drittlei da, men hva gjør man ikke for litt husfred?

Hva andre måtte velge er opp til dem. Det har ikke jeg noe med.

Skrevet

Jeg har gruer meg mer til ammingen enn selve fødselen faktisk... Det er nok veldig sært, men liker ikke tanken på at et barn skal sutte på puppene mine - synes det er ganske ekkelt... De har jo vært forbeholdt mannen min de siste 9 årene... MEN - jeg kommer til å amme, så sant jeg får det til - det er det som er det beste for barnet, tross alt. Får jeg det derimot ikke til, av ulike årsaker, så er det bare å gå for nest beste løsning, morsmelkerstatning, uten at jeg på noen som helst måte vil føle meg som en dårlig mot. Men å kunne amme, og så ikke gjøre det - det ville aldri falt meg inn.

Skrevet

Jeg er førstegangs,og syns det er ganske ekkelt,bare tanken på at ungen skal ete der, men jeg kommer til å prøve, de sier jo det er det som er best,når man kan amme. Så får vi se.

Skrevet

Har liksom tenkt til å amme, ja... Håper det går greit, for det er jo litt greiere med ferdig matstasjon som alltid er med, enn å måtte styre med flasker og sånt når baby skal ha mat- særlig nå som det blir sommer og varmt.

Skulle det skjære seg med amming, regner jeg med at baby vokser opp allikevel ; )

Skrevet

Jeg var optismist og skulle føde så naturlig sist. Det var skikkelig teit av meg. Endte opp med totalruptur, vakuum og tang uten smertelindring. Denne gangen er jeg veldig åpen for epidural...

Hadde også en plan om å amme lenge og vel sist, og trodde dette skulle komme så naturlig. Det gjorde det ikke. Vi slet med amminga lenge, jenta ville bare sutte på knoppen, så vi brukte skjold (selv om jordmor ikke syntes vi burde det). Uten skjoldet ville jeg aldri klart å amme i det hele tatt, klarte 3 mnd fullamming sist, og ammet på deltid fram til jenta var 6 mnd.

Nå bare håper jeg inderlig at det skal gå bedre denne gangen, men har skjønt at det ikke er noe automatikk i at det skal gå bra, blir fryktelig takknemlig om det ordner seg.

Skjønner nå at det ikke har noe med hvor god mor man er, og har litt andre, kanskje mer realistiske, tanker om det å få barn og bli mor (igjen).

Altså bare å krysse fingrene!

Lykke til alle sammen, og ikke få panikk om det ikke ble helt som dere tenkte. Dette er ofte tilfeldigheter, og har ingenting med hvor bra foreldre dere er!

Skrevet

jeg har født alle mine tre barn uten noen form for smertelindring. å prøvde å amme nr 1 uten hell. han var så liten å svak så dahan endelig fikk tak å begynte å suge så sovnet han av utmattelse, såjeg gikk over til flaske.. Pumpet meg i 3 mnd å ga han kun morsmelk da. men så mistet jeg gradvis melken å måtte gå over til erstatning..

de to andre har klatret opp til puppen på egenhånd noen minutter etter fødselen. Nr 2 ammet jeg i 1 år å sluttet i protest fra min side pga av at han holdt på og bite av meg hele bryst vorten.. hehe

Nå er nr 3 5 uker i morgen å ammer til den store gullmedaljen var ufattelig sår i begynnelsen å lillemann drakk blod å melk om hverandre, men jeg begynte med brystskjold å det gikk bra. sårheten forsvant å jeg fjernet skjoldene å nå ammer jeg uten skjold. han blir kjukkere å kjukkere å koser seg skikkelig.. å elsker å kose.

Jeg syntes det er så utrolig kjekt å amme at jeg kunne tenkt meg noen barn til som kunne overtatt når han minsten her er blitt så stor at han begynner å bite.. hehe

men fordi om jeg elsker å amme er det ikke sikkert alle liker det like godt. å jeg vil si at man ikke er en dårlig mor fordi om man ikke ammer.

Skrevet

jeg amma min første i ca 1 måned. Var så himmlans sår på brystknoppene at jeg blødde:S nesten lyst å grine hver gang han skulle ha mat.

Skal prøve å amme når jenta kommer, så får håpe det går bedre denne gangen:)

Skrevet

Jeg håper virkelig at jeg får til amming, men det er mest fordi jeg synes det virker praktisk, i tillegg til at det er bra for barnet, så klart! Om det ikke funker, så gjør det bare ikke det... jeg synes ikke man skal føle seg mislykket av den grunn, og misliker "ammepolitiet" her til lands som får kvinner til å føle seg som dårlige mødre om de ikke får til ammingen, for det er man ikke.

Jeg har heller ingen ambisjoner om å amme lengst mulig, like lite som jeg trenger å være urkvinnen og føde uten smertestillende. I begge tilfeller håper jeg at jeg kan gjøre det som føles riktig og naturlig for meg i min situasjon.

Skrevet

nei jeg skal ikke amme, prøvde med di to første,men fungerte overhode ikke.

Skrevet

Jeg var skeptisk til amming første gangen, syntes det var litt ekkelt. Men jeg ville gi det en sjanse;) endte opp med å amme han i 10 mnd etter å ha slitt de to første med " feil" anatomi; puppene strutter så mye at babyen fikk ikke tak;) og veldig såre brystvorte.

Tror det kommer til å gå bedre denne gangen, og så er det jo så lettvint:-)

Så ja, jeg skal amme.

Skrevet

Ammet sist og vil det denne gangen også,hadde ingen problemer før han var 4-4 1/2 da hadde jeg ikke nok melk til han og hadde prøvd og få opp produksjonen med pumping,ammete,men det funket ikke så da måtte jeg til med flaska,ammet noen måltider da jeg hadd fått spart opp,til det var helt tomt.

Var syk 4 dager og klarte ikke å amme eller pumpe meg så jeg mista nok litt melk da og fikk ikke opp produksjonen igjen,men han var en storspiser,så håper jeg får amme lenger denne gangen,iallefall til 6 mnd.

Men man skal ikke amme for en hver pris,om man ikke får det til,har veldig vondt,ungen ikke vil suge,og ikke legger på seg,så er det bedre at mor gir flaske en at hun bruker alle krefter på å få til ammingen.

Et godt tips! Begynn og dra/vri litt på brystvortene det har jeg gjort de siden jeg var 7 mnd,og gjorde det sist også,hadde ingen problemer med ammingen eller sår.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...