Gå til innhold

Tips for få baby til å bæsje?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min baby bæsjer alltid mellom måltidene, og til tider flere ganger også. Idag har han ikke bæsjet siden klokken tre inatt... Finnes det noe tips for å få han til å bæsje? Merker at han selv prøver å presse, men kommer ingen ting.. Han har jo utroli vondt i magen, og han gråter sårt mye... Hva gjør je?

Han er tre uker gammel.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

du kan jo gi han maleekstrakt det hjalp på jenta vår, løys det opp i mme.. vi brukte også svisker men det er nok din litt liten for sikkert...

Skrevet

Gir han pumpet mm på flaske, kan jeg blande det inn i det eller må det være mme? hvor mye?

takk for svar:)

Skrevet

Legg han på stellebordet og press bena hans mot magen..og strekk de ut... Gjenta mange ganger... Stimuler litt rundt endetarmen med en vaskeserviett el.l... Men se opp, da vi gjorde dette med storesøster sto spruten rett som det var til alle kanter:-) Lykke til! Og husk at hvis du ammer må du ikke få panikk om det plutselig går mange dager uten at han bæsjer....

Skrevet

har massert magen, bena er umulig åstreke ut om han motsetter seg:)

skal prøve stimuleringa:)

på barsel sa de at noen bæsjet ofte, andre sjeldent, men man skulle være obs på endringer:)

Skrevet

Massasje er også fint ja, men prøv den der med å presse bena(bøy bena og press låra mot magen, ta i ganske hardt). Det blir omtrent som å "jekke ut bæsjen":-) Var i hvertfall veldig efektivt på eldste her i huset. Hvis babyen har tydelig ubehag av at han ikke får bæsje skal man jo følge med, men en gang må han jo slutte å bæsje så mye også... Første her i gården bæsja bare en til 2 ganger om dagen helt fra starten, så jeg trodde det var normalt. Fikk helt sjokk nå da vi fikk tvillinger og de bæsja hele tida hele døgnet... Gikk med 90 bleier i uka i starten...

Skrevet

Oh shit- 90 bleier! Imponerende..

Jeg har imidlertid hørt at babyer som bare får mm ikke kan få forstoppelse, så meget mulig at det bare er luft som plager ham og ikke bæsjen! Men da vil det også hjelpe å presse beina hans opp som beskrevet over her; lettere å få ut prompen da. Noen mm-barn bæsjer så sjelden som en gang i uka.

Skrevet

Vesla mi hadde også litt problemer med magen i den alderen. Hun presset og presset og fikk det ikke til, tydelig vondt i magen. Det som hjalp var å massere masse på magen, bøye beina opp mot magen (trenger ikke rette de ut...), massere, bøye osv. Du får da også ut luften, som også kan plage... Evt massere ved åpningen som beskrevet over. Er det helt krise kan man også prøve å putte et termometer inn, som om du skal ta tempen. Det funker! Ble tipset om det av barnelege faktisk, og helsesøster var enig. Det er ikke skadelig, men bør ikke gjøres hele tiden, da de faktisk må lære teknikken selv.

Fikk også beskjed om at vi måtte følge med på dette. Det er endel barn som blir født med en litt for trang tarm (tror jeg det var...), som oftest retter dette seg selv, men ikke alltid. Nå er dette helt fint, og har vært det siden hun var ca 3-4 mnd.

Det sies at mm-barn ikke kan bli harde i magen, men det er en sannhet med modifikasjoner... Vesla har iblant hatt ganske så fast avføring, til tider nesten seig... Og hun har bare fått mm. Sikkert noe jeg har spist, men anyway...

Og, på et tidspunkt begynner de å bæsje sjeldnere. Kanskje det er nå? Min hadde bæsjebleie til hvert skift i starten, nå kan det gå 14 dager mellom hver gang.

Håper det ordner seg for dere:)

Skrevet

Kan godt hende det tidspunktet for å bæsje sjeldnere er kommet nå ja, men synes det er rart at han har hatt utrolig flytende og masse bæsj de siste dagene (nesten diare - aktig), til å være ingenting... Han har jo så utrolig tydelig mageknip! synes så synd på han! ga han en teskje med malt til 90ml mm på flaske nå.. håper det setter inn! han drakk bare 60, men malten gjør den sikkert mer mettende...? prøver å gjøre disse magebøgningene, men er begrenset hvor lenge man får gjort det siden han er så urolig.. nå er han dog utrolig slapp og har kapitulert helt..:) kryss fingrene for meg at det går bra nå!!!:)

takk for tilbakemeldingene forresten!:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...