metaMORfose Skrevet 5. mai 2009 #1 Skrevet 5. mai 2009 Håper jeg får med alt, men dette er slik jeg husker det nå. Og mannen min er ute og jogger så jeg får ikke spurt. Det komiske er jo at torsdag 17.april, så la jeg ut et innlegg her på Bam der jeg spurte hva planene var for helga. Selv planla jeg ro og fred, og vennebesøk på lørdag. Alt det gikk som normalt. Søndag formiddag, 19.april, begynte det å dra seg til. Det kom noen ”tak” som var ganske drøye, men det var både uregelmessig og lenge mellom hver. Jeg ringte føden, og de sa at ”tak” ofte blir kalt veer eller rier når det dreier seg om fødsel ))), men at det bare var å roe seg hjemme til det var mer regelmessig. En blir litt på tuppa når det er en fødsel i gjære, så det ble mye analysering og tidtaking i begynnelsen. På ettermiddagen hadde det kommet to rier med 20 min mellomrom, og vi tenkte at det var greit at ungen fikk noe annet å gjøre. Dermed ble de hentet av farmor og farfar, noe som for dem egentlig var en bonus! Utover ettermiddagen bestilte vi pizza først, og kinamat etterpå, og spiste, tok tida, prøvde å slumre, lå i badekaret (sammen, og det er ikke så lett når den ene føder), dusjet (varmt vann lindrer faktisk mer enn man skulle tro) og tuslet mye rundt. Jeg var jo skrekkslagen over tanken på å føde liggende på ryggen, og hadde en tanke om at det måtte være bedre å bevege seg dersom alt var normalt. Det var veldig normalt, så jeg gikk rundt. Gikk i smerten, og til å begynne med virket det bare som det ble verre, men så skjønte jeg at det faktisk hjalp en god del. (En god venninne av meg som er fysioterapeut sier at det sikkert har gjort at kroppen min allerede nå faktisk er tilbake til normalen. Jeg sier ikke at jeg er supermodell, men bekkenet mitt ordnet seg fort ))) ellers er vel kroppen min så pløsete som den skal være 3 uker etter fødsel. )))) ) Tilbake til fødsel. Jeg gikk og gikk, og var flink til å slappe av og ikke minst spise, mellom riene. Matlysten er som regel det siste jeg mister ))) Da vannet gikk ca 22.30 skjønte vi at det bare var å komme seg i bilen og få kjørt til sykehuset. Før det gjorde jeg selvfølgelig plikten min og postet på Bam at jeg dro på sykehuset og at festen var i gang )) Beklager at jeg sjokkerte noen )) Må si at det var en underlig følelse å miste fostervannet. Det skjedde ikke så dramatisk som på film, men det rant godt. Og da det virket som det var tomt, så lå jo babyen løst inni der, så hver dump i veien da vi kjørte gjorde at babyen også humpet. Veldig rart. Vi var vel inne på sykehuset ca 23.20, og kom oss på føden og jeg ble sjekket. Var da 9 cm. Alt så bra ut, lyder og alt stemte så det var bare å vente. Ca ved midnatt kom første pressrie, og da sto jeg lent over senga som var bygget opp med saccosekk for at jeg ikke skulle ligge fremover, bare lene meg lett så de kom til under der hvor vesla skulle komme ut ))) Etter første pressrie, så stod hun i åpningen, så de kunne sett masse mørkt hår hvis hun hadde hatt det, istedenfor de lyse fjonene hun hadde og fremdeles har. Jeg fikk tid til å trekke pusten, kjenne på smertene og gi mannen min beskjed om å ikke ta på meg før neste satte inn, og på det presset, så var hun ute. Jeg hadde forventet å kjenne at hun gled ut, men jeg kjente vel egentlig bare at den intense sviingen ga seg noe, og at presset forsvant. Babyen vår gled ikke ut, jeg presset henne ut )) det høres egentlig mye bedre ut for min del. Jeg ble sydd ett eneste sting, for sikkerhets skyld, men ellers var jeg i fin form. Det var ikke spesielt deilig å sette seg etter fødselen, men det gikk seg til. Jeg fikk dusjet ganske raskt, og før vi fikk holde henne hadde de målt og veid og vasket og tørket, så hun var helt nydelig. Så rett over midnatt ble hun veid til 3054 gram, målt til 50 cm. Hun var, og er, frisk og fin og sover og spiser og har det helt fint. Søsknene hennes er veldig stolte av henne, og de koser og steller og mater. Vi bestemte tidlig at hun skulle få flaske så alle kunne mate henne, så jeg pumper meg hver dag. Hun tar flaske, har nektet en gang, men vi ga oss ikke, så det er ikke noe problem foreløpig. Det var historien vår. Ikke noe drama, mye smerte og enda mer glede og lykke!
moota m storebror&lillebror Skrevet 5. mai 2009 #2 Skrevet 5. mai 2009 Hørtes ut som en fin fødsel!! =) Og det var en spennende historie! Jeg måtte sette meg nermere dataen og lese, for jeg ble helt med =) =) Jeg synes også det var litt vondt å sitte etter fødselen. Så det ble en del ligging og masse ståing når jeg klarte det he he..
yasmina Skrevet 5. mai 2009 #3 Skrevet 5. mai 2009 Fin historie. Dere ventet virkelig lenge hjemme da...
Fru HottenTott♥♥ Skrevet 5. mai 2009 #4 Skrevet 5. mai 2009 Flott historie, og ser ut som du hadde en flott fødsel også.
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 5. mai 2009 #5 Skrevet 5. mai 2009 For en flott historie:) Veldig kjekt du ville dele den med oss:) Så bra hun er frisk og sover og spiser bra. Er jo ingenting annet vi ønsker våre barn enn at de skal ha det bra og være friske. Får hun flaske en gang pr dag? De lærer seg fort til at det er faktisk denne måten de får melk på nå Har du veid henne igjen? Tok hun av mye rett etter hun var født? Er helt utrolig å høre hvor sprek du er og har egentlig vært helt siden hun kom ut. Jeg har jo tre k.s bak meg og det har jo tatt meg ei uke før jeg kom meg opp av senga uten hjelp..
metaMORfose Skrevet 7. mai 2009 Forfatter #6 Skrevet 7. mai 2009 Hun er frisk og har det veldig bra, tror jeg. Jeg hadde forberedt meg på det alt utenom at hun skulle være så rolig som hun er, tror jeg. Hun får flaske 1-2 ganger pr dag, som regel 2. Det er fint for far som gjerne vil være med 100%, noe jeg selvsagt forstår for det er jo så gøy med babyer. MASSE kos. Vi har veid henne en gang, vi var tilbake på sykehuset for å sjekke meg som jo har hatt spesiell oppfølging i svangerskapet, og da hadde hun gått opp akkurat slik som er vanlig. Hun var godt over fødselsvekten, tror hun totalt har gått opp 500 g fra det lille vektraset etter fødsel når vi har veid henne her hjemme. Hun gikk vel ned drøye 200 g, tror jeg, ikke så mye at vi måtte bli ekstra på sykehuset )) og siden jeg jo skulle tilbake igjen etter få dager, så fikk vi veiing da. Jeg er overraskende sprek, men så var jeg jo ganske dårlig før jeg fikk henne, så det er vel ikke så rart at en oppsving gjør at jeg føler meg fantastisk. Var så engstelig for at jeg skulle legge på meg 30-40 kg, men det gjorde jeg heldigvis ikke. ))))
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 7. mai 2009 #7 Skrevet 7. mai 2009 Så bra alt går så bra:) Herlig når de legger på seg slik de skal. Ja du skal være heldig som ikke har lagt på deg noe videre. Amming har ikke vært noe slankekur for meg I DET HELE TATT!!!!!!!!! Og liker ikke å høre at det har vært det for andre hehe.. Ja det er jo veldig kos for far og få være med han og på kos, mating og annet. Jeg ser altfor mange barn som er så mamma dalter. Og det tror jeg ikke er bra verken for mamma eller barn. Her er jenta vår på 4 år vært og er veldig knyttet til pappaen sin. Og det har vært herlig og se:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå