Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg klarer ikke helt å få sammenheng i reglene, og håper noen her kan hjelpe litt da det er utrolig vanskelig å komme igjennom på tlf med NAV... Lister opp det jeg kommer på som kan være relevant, det jeg lurer på er om, og evt hvor mye, ferie(uker/dager) jeg vil ha til gode neste år?

*Jeg begynte i ny jobb 1.8.08, altså august i fjor, 100% stilling, lærer som er kommunalt ansatt, jobbet altså 5 av 11(12) mnd i fjor.

*Jeg har nå termin 9. august i år, permisjonen min begynner da 19. juli(?).

*Jeg kommer med all sannsynlighet til å bli 100% sykemeldt om noen uker, og da altså være sykemeldt i ferien og fram til (i?) permisjonen/fødsel.

*Lærere har 4 ukers ferie og disse avvikles i juli.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er også kommunalt ansatt, og ferien min overføres til 2010. Hele ferien, såfremt jeg ikke har tatt ut noe. Har ferie fra 2008 til gode og jeg. Arbeidsgiveren min krever at restferie tas i forlengning av permisjonen. Antar det samme er for lærere. Dersom du er medlem i Utdanningsforbundet kan du jo ringe dit å sjekke.

Skrevet

Ja, det tenkte jeg ikke på! :-) Er medlem der ja.

Problemet ligger i at jeg har hørt litt ulikt ang to ting. Ene er permisjon i ferie, noen sier at man får ikke tilbake ferie som kommer når en er i permisjon (altså jeg mister ukene etter 19. juli), andre sier at dette ikke stemmer og at man selvsagt får tilgode ferie som faller inn i når man egentlig har permisjon.

Andre er at jeg jobbet jo ikke i hele fjor og har da hørt litt ymse om hvor mange uker ferie jeg egentlig får siden jeg ikke har arbeidet meg opp nok rett til ferie(?), så da blir det kanskje bare 1,5 uke ferie jeg har rett på i år og ikke 4? På den annen side så har jeg jo ikke mye valg osm lærer da, "må" jo nesten ta ut 4 uker med ferie ;-)

Skrevet

Jeg er 99% sikker på at man får til gode ferien som avvikles på arbeidsplassen mens man er i permisjon. 99.99% sikker faktisk når jeg tenker etter.

Når det gjelder hvor lang ferie det er snakk om, har du rett på 4 uker ferie, men en del blir da ubetalt siden du ikke har fullt feriepengegrunnlag. Blir vel ca. 1.5- 2 uker som blir betalt.

Nå har jo lærere mer styrt ferie og avspasering enn mitt yrke, så sjekk opp om påstandene mine stemmer for deg også...

Skrevet

Selv om du ikke jobbet hele året så har du rett på full ferie. Det er feriepenger som ikke er fullt opptjent. Mulig dette er annerledes i skolen da.

Jeg fikk ikke tatt ut ferien det året jeg fødte og gikk ut i permisjon. Søkte og fikk den da overført til året etter. Jeg jobber ogsåi kommunen.

Er du i tvil/ lurer på mer så anbefaler jeg deg å ta kontakt med tillitsvalgt i Utdanningsforbundet lokalt eller sentralt.

Skrevet

Er også lærer, og hadde permisjon de tre siste ukene av juli forrige gang jeg fødte, fikk da overført tre uker til slutten av permisjonen (måtte også ta de i forlengelsen av permisjonen). Denne gangen har jeg permisjon hele juli og får igjen 4 uker, selv om jeg heller ikke jobbet hele fjor pga permisjon. Er du sykmeldt i ferien (før permisjonen begynner) skal du få igjen det også, det var ihvertfall min arb.giver klar på sist gang (men ble ingen sykmelding da).

Skrevet

Ja, jeg kommer til å velge vanlig lønn framfor feriepenger i år, eller blir vel kanskje bare sykepenger? Vet ikke hvordan reglene her fungerer, kan prøve å snakke med de som kjører lønninger på kommunen, men vet at førsteårs-ansatte lærere kan få velge vanlig lønn framfor feriepenger om de vil.

Hadde passet veldig bra om dette med ferie stemmer da vi sliter litt med å få permisjonen til å strekke til neste år, da kunne jeg tatt ut de ukene jeg har til gode og fått forlenget permisjonen litt.

Skrevet

Ok, takk for svar :-)

Men, hvordan blir det med lønn i disse ukene? Blir vel ulønnet da? Eller kommer feriepengene da siden man får sykepenger/permisjonspenger i ferien når man skulle hatt feriepenger?

Uff, er vanskelig dette her, hehe...

Skrevet

du får da ferie selvom du har permisjon. Jeg er sykmeldt, går ut i permisjon 29.mai. Jeg har 17 dager igjen av ferien min for i år (jobber deltid), og de har jeg blitt enig med arb.giver om at hun setter opp i oktober og at min permisjon blir forlenget tilsvarende.

Forige gang jeg var gravid sa jeg at "neida, trenger ikke sykmelding lenger, jeg har jo ferie..." Angret på det da jeg fant ut at jeg kunne få tilbake tilsvarende.

At du mister ferie fra permisjonsstart kan jo ikke stemme, du har jo opparbeidet deg den i fjor (så du ikke hadde jobbet hele året og sånn, og de reglene kan jeg ikke. Men du mister ikke det du har jobbet deg opp iallefall)

Skrevet

Hm, kan ikke huske hvordan det var sist... godt poeng, feriepengene kommer i juni uansett for min del, men jeg har ikke tenkt på at det kanskje ikke blir noen utbetaling når jeg da skal ta igjen ferien i desember... tror jeg får ta en prat med lønningsansvarlig på skolen, det er arb.giver som betaler permisjonspengene her, så slipper stort sett å forholde meg til nav.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...