Gå til innhold

hva kan 10 mnd babyer spise?

Anbefalte innlegg

Skrevet

kan jo begynne med litt melk i maten,men hvor mye?

kan di spise pannekaker? smørgrøt`? risgrøt? andre ting da??

har jo barn fra før men... :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en på 9 mnd og han spiser det meste nå, hvertfall smaksprøver av det meste.

Utenom den maten man kan kjøpe i butikken av glass og grøt spiser han brød med leverpostei eller brun ost (har ikke prøvd så mye forskjellig enda), egg, vanlig middag (tar ut til ungene før jeg kryderer det), det meste av frukt (rasper med skje eller tar det i blenderen), yoghurt osv. Tror ikke du trenger å være redd for å prøve litt forskjellige typer grøt. Vanlig melk anbefales ikke å gi til barn før de er et år da det er mindre sannsynlighet for å få melkealergi. Tror jeg ville vært forsiktig med pannekaker da de er litt seige med tanke på kvæling, samme med boller, men litt i små biter bør jo gå bra.

Vanlig melk, jordbær, kiwi, sitrusfrukter er noe man bør være litt forsiktig med dersom man er redd for allergi og kryssalergi senere. Det anbefales å vente til over 1 år. Mme er laget av vanlig kumelk men det er gjort noe med den da og vet at det er jordbær i flere frukt pureer man får kjøpt.

Skrevet

Jeg fikk en liten matbok fra Nestle i babygavepakken fra Rimi, og der står det at fra barnet er 8 mnd kan man begynne å gi omtrent samme mat som oss voksne.

"Barn i 8 mnd alderen har lært å bruke tungen til å flytte maten rundt i munnen. Det betyr at de nå kan tygge på begge sider. Barnet ditt trenger altså mer å tygge på. Dessuten er det på tide å utvide menyen. Barnet ditt kan sitte ved middagsbordet og spise akkurat det samme som de andre i familien."

Men som en annen har skrevet her, så er det enkelte ting man fremdeles må være forsiktig med. Salt (nyrene tåler ikke for mye salt), stekt og røkt mat og fjerne skorpe på fisk og kjøtt.

Matvarer man bør vente med til barnet har fylt ett år: Spinat, rødbeter, honning, peanøtter og nøtter og tilslutt kumelk.

Skrevet

Jeg vil tilføye en ting ang. spørsmålet ditt om melk i maten.

Det står i boka:

"Mindre mengder kumelk kan brukes i matlaging mot slutten av første leveår (ca 10 mnd alder). Fra samme tid kan også yoghurt og syrnet melk introduseres".

:-)

Veldig fornøyd med opplysningene i den boka altså. Hehe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...