Gå til innhold

Vil alle ha besøk etter fødsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når man skal ligge ett til to døgn på sykehus, er det da vanlig å få masse besøk av familie på sykehuset? Og hvor lenge etter fødsel er det vanlig å ønske å ta i mot besøk hjemme?

Sist bodde vi langt fra familien og fikk dermed ikke så mye besøk, hverken på sykehus eller hjemme. Det var veldig deilig. Fikk ro og fred til å bli kjent med den nye og den nye situasjonen. Nå bor vi nærmere, så nå kanskje alle forventer å komme å besøke oss med en gang. Kjenner jeg blir litt stressa av tanken på å få besøk med engang. Sist satt jeg å grein 3 dager etter fødsel og syntes det var godt å få utløp for hormonene i fred....:)

Hva er vanlig? og ville dere blitt skuffa/ såret over å få beskjed om å vente litt med å besøke noen i familien som netopp har født?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, ville ikke ha besøk på sykehuset eller rett etter hjemkomsten. Sikkert noen som ble sure (hei, hei Svigers;), men det brydde oss mindre.

Skrevet

jeg også tenker på dette.. jeg er student og har eksamen helt opp til termin, 7 dager før termin faktisk, og er stresset nok som det er da.. og om jeg føder på sykehuset på hjemplassen min kommer alle til å forvente å komme på besøk, både familie og venner.. er bare 19 år og samboer 23 så vi har fortsatt veldig god kontakt med venner. og de som ikke har vært i en sånn situasjon skjønner ikke hvordan det er, jeg tror de forventer at det er over rett etter at ungen er kommet ut..

men hvordan min form er etter fødsel vet jeg ikke! etter 5 uker med eksamens stress og hjemme eksamen, hvor mye overskudd har jeg da etter fødsel?

og gruer meg til svigermors innspill på hva jeg evt. gjør galt og hvordan det ene og det andre skal gjøres..

håper igrunn jeg føder i byen jeg studerer siden det er 5 og en halv time å kjøre.. da slipper jeg så mye besøk. men der kan ikke bf være så mye som vi vill..

men da har svigermor sagt at vis den kommer før tiden kommer hun å hjelper oss!!

(uaktuelt!)

Skrevet

Jeg har hatt masse besøk både på sykehuset og hjemme etter fødslene mine, jeg synes det er koselig. Er jo meste nærmeste familie og nære venner da, resten av omgangskretsen har vett på å vente litt før de kommer..

Søsteren min med mann og barn hadde vi på overnatting 1,5 uke etter keisersnittet nå med sistemann, gikk helt fint det. Er jo ingen som forventer at de skal frese rundt med nybakte boller og nyvasket hus, de kommer for å se på babyen og prate litt. Klarer du å senke skuldrene og ikke bry deg om at det er litt rotete og at dere ikke har annet å by på enn et glass saft når noen kommer er det bare hyggelig :)

Gjest Mylian&A.V+tre i magen! :-)
Skrevet

Nei.Jeg vil ha besøk når jeg kommer hjem. Eneste som kunnebesøkt meg er mamman min men hun er død :-(

Skrevet

Jeg fødte på en lørdagskveld og på søndag fikk jeg besøk på sykehuset. Fra og med den dagen fikk vi besøk HVER dag i to uker. Det var koselig men kjente at etter de to ukene var det på tide med bare fred og ro.

Skrevet

Jeg vil helst ha fred og ro på sykehuset, men derimot masse besøk hjem etterpå :-) Er jo kjempestolt av den lille, og vil gjerne vise den frem!

Skrevet

Vi ville ikke ha besøk på sykehuset, men et par uker etter hjemkomst:)

Skrevet

Min mor, min datter og svigers fikk komme noen timer etter fødsel. Det valgte vi fordi jeg ville så gjerne at datteren min skulle være først ute å hilse på broren sin. Også visste jeg at svigermor satt hjemme og trippet etter å se barnebarnet sitt så da ringte vi dem også!

Ellers ville vi vente med de andre til vi kom hjem :)

Skrevet

Med første ungen, hadde vi mye besøk på sjukehuset og heime. Det blei litt for mye synest jeg.

Men andre ungen, sa vi i fra på forhånd at vi ikke ville ha besøk på sjukehuset,, dei to dagene der. men at dei kunne få komme på en snar vesitt når vi var komt heim.

Skrevet

jeg har gitt klar beskjed til min famillie jeg ikke ønsker besøk på sykehuset ell med engang jeg kommer hjem.. dette kommer oxo til og gjelde venner..

har sagt at vi heller kan besøke for da kan man bestemme lengden ved besøk selv..

er førstegangs fødene så regne nok med jeg kommer løpene fort hjem til mamma om råd vis jeg føle det e litt skummelt i begynnelsen..

men jeg syns det er viktig at jeg barnet og pappaen skal få tid og bli kjent og lage oss litt rutiner før folk løpe ned dørstokken.. hehe

familien hans bor 10 timer unna så de får ikke kommet men vi tar nok turen dit over etter vært..:)

Skrevet

Ble overøst med besøk forrige gang. Når noen gikk kom det noen nye... Fikk ikke til ammingen så godt, og ble lite hvile på meg. Jeg var jo dum da som ikke begrenset det. Endte opp med at jeg ble utslitt på sykehuset.

Denne gangen får kun nærmeste familie, dvs besteforeldre og 2 tanter komme. Resten kan få komme når vi har kommet hjem :-)

Jeg ville gjerne ha besøk da jeg kom hjem sist, for jeg var alene da og syntes det var litt kjedelig. Men da kom ingen...

Det er helt ok å gi beskjed at man vil drøye med besøk til ting har roet seg. Blir noen skuffa/såret, så er det noe de må takle. Hensynet til dere selv bør jo komme aller først! Det blir jo nok av tid til besøk senere :-)

Skrevet

Må innrømme at jeg ikke skjønner dette hysteriet på at "NEI, ingen får komme å se..." Vi kommer selvfølgelig til å la de nærmeste komme å se ganske så fort, også lar vi folk komme som det passer oss etterhvert. Folk flest ringer jo å hører før de kommer.. Og da kan en jo si at det passer da og da!

For meg høres det ut som om dere bare er egoistiske og gjør det på trass. Men jeg vet jo ikke, skjønner det bare ikke...

Skrevet

Nei.. men jeg har erfart at man må si ifra selv=) ikke alle forstår at det er godt med litt fred til å bli kjent med den lille, og det er enda viktigere dersom man har søsken til babyen som også skal bli kjent med ham...

Vær ærlig når folk spør=)

Skrevet

Jeg lå 8 dager på sykehuset med min jeg, og holdt på å kjede meg ihjel, så jeg syntes jo det var helt ok med litt besøk- spesielt siden pappaen ikke kunne være der hele dagen, og vi ikke fikk dratt noen plass.

Jeg var jo i god form også, og da blir det lettere, hadde sikkert vært mer strikt ang dette hvis jeg hadde vært dårlig eller hatt vondt.

Men i første omgang var det mine foreldre, svigers og div søsken som fikk komme på besøk, og etterhvert kom andre i familien også.

Her hjemme har vi ikke hatt så mye besøk enda, men det synes jeg er helt greit. Det kommer etterhvert- er greit å finne roen hjemme før alle kommer togende inn.

Skrevet

Jeg ser for meg at besteforeldre kommer på sykehuset. Min mor har barnebarn fra før, men pga. avstander har hun ikke hatt mulighet til å besøke dem på sykehuset. For min far og sambos foreldre er det første barnebarnet, så regner med de møter opp. Hans bror og min søster, som ikke bor så langt unna, regner jeg også med at kommer, men kanskje ikke første dagen.

Når vi kommer hjem får vi prøve å begrense og spre besøkene litt, ser jeg for meg.

Skrevet

Sist gong kom nærmaste familie på sjukehuset. Det var veldig koselig, men var ikkje så enkelt med lange besøk. Ellers sa vi fra at vi måtte sjå formen an når vi kom heim og når det ville passe at folk kom. Dette gjekk veldig fint! Det viktigaste for meg var å komme i gang med amminga, og når det var i boks var det jo kjekt med besøk! Gleder meg til besøk denne gongen og!

No skal vi føde et stykke unna familie, så eg får nok ikkje besøk før eg er komt heim, men det er heilt greit, så får eg,far og storebror babyen litt for seg sjølve et par dagar.

Kjenn på eigne begrensingar, men ver glad folk vil komme på besøk! Klart familie og venner gleder seg til babyen kjem dei og, og vil gjerne treffe h*n!! Trist om det ville vere omvendt!!

Dei fleste veit at det ikkje er ideelt å sitte i timesvis, og det er lov til å sei fra om en er sliten og det ikkje passer akkurat då. Man ein veit ikkje formen før etter fødsel. Kanskje angrer du då på at du har sagt til alle at du ikkje vil ha besøk? Eg skal i allefall sei at eg gleder meg til besøk, men at eg sjølvsagt må kjenne på formen, så det er fint om dei tar en telefon først...

Skrevet

Ja, jeg har sagt at folk må gi beskjed på forhånd, og at de ikke må forvente noen bevertning av noe slag, nyvasket hus eller meg med flotte klær og perfekt sminke..:) Aksepterer de det, er det greit:)

Skrevet

Nær familie har jeg ingen problemer med å slippe til på sykehuset. Det skulle egentlig bare mangle i grunn.

MEN vi har sagt i fra om at VI ringer og sier i fra når vi er klare for besøk på sykehuset. Ellers så hadde vi risikert hele slekta på begge sider trippende utenfor fødestua for å få møte lille. :) Og det er litt travelt.. Vi trenger noen timer å komme oss på og å bli litt kjent med lille, og det blir omtrent respektert ;)

Besteforeldre er jo bare så inmari spente.. :)

Skrevet

Vi hadde ikke besøk av NOEN på sykehuset. Etter eget ønske.

Og hadde ikke besøk av familie etter hjemkomst heller, pga bor veldig langt fra dem, og orket ikke alt stresset med masse besøk i bitteliten leilighet ... så da ventet vi likesågodt til nærmeste ferie, og dro da på besøk til dem! (dvs min familie og svigerfamilien)

Om folk ble såret eller skuffet over vår avgjørelse, er da vitterlig ikke mitt problem. Så lenge vi ikke forskjellsbehandlet noen, så føler jeg vi har vårt på det rene.. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...