Ruttitutt :-) Skrevet 5. mai 2009 #1 Skrevet 5. mai 2009 Hvilke foråndsregler tar dere? Er det noe dere ikke spiser osv?
Gøril (210406) Skrevet 5. mai 2009 #2 Skrevet 5. mai 2009 Har ingen forhåndsregler annet at man vasker jeg på hendene når man skal spise.. og vi som lager mat vasker hendene når vi bytter fra kjøtt, salat m.m. Vanlig hygiene
Gjest Skrevet 5. mai 2009 #3 Skrevet 5. mai 2009 Normal kjøkkenhygiene hindrer smitte. Jeg spiser som vanlig og gjør som jeg vanligvis gjør: Vask hendene Du bør alltid vaske hendene før du lager mat, spiser mat, mellom håndtering av ulike råvarer - og selvsagt etter toalettbesøk. Hvis du kan unngå det, lag ikke mat til andre når du har magesyke, vondt i halsen eller har betente sår på hendene. Bruk rene redskaper Vask kniver og skjærebrett ofte og hold rent på kjøkkenbenken. Kjøkkenkluten kan være en bakteriebombe! Vask den i maskin på minst 60º, eller legg den i klor. Bytt klut ofte. Bruk den aldri på gulvet! Kjøkkenpapir er et godt alternativ til kluter. God varme - eller rask nedkjøling Skal maten holdes varm før servering, må den være rykende varm (ca 60º). Blir maten lunken kan bakterier vokse opp og føre til matforgiftning. Er det lenge til maten skal spises, er det bedre å kjøle maten raskt ned og varme den opp igjen. Sett f.eks. kasserollen i kaldt vann og rør om. Deler du maten i mindre porsjoner, går nedkjølingen raskere. Sjekk temperaturen i kjøleskapet Matvarer som må oppbevares kjølig, bør settes i kjøleskapet. Temperaturen i ditt kjøleskap bør være 4º, eller lavere. Lav temperatur hindrer bakterievekst i matvarene. Hold rå og tillaget mat fra hverandre Bytt redskap mellom forskjellige råvarer, og mellom råvarer og ferdiglaget mat - eller vask redskapene godt mellom hver oppgave. På denne måten hindrer du at matforgiftningsbakterier overføres fra en råvare til en ferdig rett. Varm mat skal være rykende varm Ved 70º - 80º drepes de aller fleste bakteriene. Fjørfekjøtt og oppmalt kjøtt bør gjennomstekes. Ved steking av hele kjøttstykker (biff, koteletter m.v.) er det nok at overflatene stekes godt, fordi bakteriene finnes her. Når du bruker mikrobølgeovn til å lage mat, bør du røre om og la retten stå noen minutter så varmen fordeler seg jevnt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå