Gå til innhold

For eller i mot 3d ultralyd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil gjerne gjøre dette, men da jeg fortalte mamma'n min om det sa hun at legene gikk ut å advarte mot det.. Jeg har iallefall ikke fått med meg det.

Men til syvende og sist, er det mitt valg..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Trur det har vert litt delte meiningar om dette. Det skal visst vere litt meir ståling frå 3D enn frå vanlig UL.

Eg/vi hadde lenge vurdert fram og tilbake om vi skulle ta ein 3D UL i tillegg til den ordinere, men fant ut at vi skulle ikkje bestemme oss før etter ordinær. Da vi var på ordinær for nokre veke tilbake så hadde dei eit apperat som og tok 3D. Så jordmora brukte dette og litt :)

Problemet hos meg var at guten min låg heilt inn til livmorsveggen og dette gir veldig dårlige bilder. det var litt klarare i nokre sek og so uklart igjen. For oss blir det å bet ca 1000 kr dersom vi skal ha privat 3D. Det var ingen garanti for at bildene hos oss ville bli klarare seinare, det kom rett og slett an på kvar ongen låg. Så vi har no slått det fra oss. 2D bildene var og so klare at vi vart fornødd med dette.

Som du kanskje då sjønner så blei det pris i forhold til mulig kvalitet som gjorde at vi slo det fra oss. Hadde bildene vert klare på ordinær Ul so er det godt mulig vi ville ha tittet ein gong til på guten vår som kjem i mitten av september :)

Skrevet

Det mamma'n min hadde hørt, var at det var noen som fikk beskjed om at fosteret var syk, selv om det ikke var det. Derfor hun ikke likte dette.

Skrevet

Hm..

Det har eg ikkje høyrt noko om. Men så har ikkje eg lest så mykje om 3D heller, det er det faktisk mannen min som har gjort. Kan gi ein lyd dersom han har lest noko om dette.

Skrevet

Er det så mye å være for eller i mot, da? Jeg vil ha det selv, jeg bryr meg ikke nevneverdig om hva andre vil med sine unger. =)

Det stemmer neppe at man kan få påvist avvik med 3D i særdeleshet. Det er ikke vanlig å bruke 3D til diagnostisering, til det er 2D bedre. 3D er primært for "moro skyld."

Det har vært en diskusjon rundt hvorvidt det er bra for fosteret å bli utsatt for mye ultralyd. Noen mener at man ikke vet nok om potensielle skadevirkninger til at det bør anbefales å ta mange ultralyder. Det er ikke dokumentert at ultralyd gir skader. Jeg synes også det er ganske åpenbart at leger flest ikke mener ultralyd er potensielt skadelig, siden de har såpass lav terskel for å benytte ultralyd til å sjekke ting underveis i svangerskapet.

Skrevet

Som shute over her sier brukes ikke 3d til å påvise avvik og fosterskader.De setter IKKE på 3d om ikke alt er som det skal være.

De går over med vanlig ul før de evt setter på 3d ultralyden.Dette for å skåne foreldrene om noe skulle være galt.

Jeg selv har vært på 3d i både uke 16 og 28 og er super fornøyd.

Jeg har gått hos en spesialist dette svangerskapet som har over 10 års erfaring med 3d og har jobbet flere steder i utlandet og han sier at ultralyd og 3d ikke er skadelig for fosteret.I risikosvangerskap brukes ultralyd mye og det sier vel saken. Det får være opp til hver enkelt om man vil ta 3d eller ikke.For oss gjør det svangerskapet mer komplett og for pappsen og se at det faktisk er en baby i magen er stort:)

Skrevet

Det er lydbølger.

Det er ikke stråling på noen måte. Så langt har forskning ikke vist skadelige effekter ved bruk av ultralyd i sv. skap

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...