Gå til innhold

Om man har 4 barn...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man da si ting som:

*Jeg har mange barn

*Jeg har jo en del erfaring med barn nå...

*Jeg er en erfaren mamma

?

Eller synes ikke dere at man har mange barn når man har 4 stykk, ikke er så veldig erfaren osv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mener du at de med ett barn ikke har erfaring med barn eller er en erfaren mamma?

Teit spørsmål

Skrevet

Synes ikke 4 er mange barn og de to andre uttalelsene høres jo snåle ut uansett hvor mange barn man har.

Skrevet

Eh, teit spørsmål igrunnen. Kan virke som om du føler deg overkjørt av ei som har flere barn enn deg selv, og forsterker det i uttrykk som erfaring..

Jeg har fire barn, og dermed føler jeg meg moden i flere diskusjoner som omhandler barn. Feks har jeg erfaring fra forskjellige aldersgrupper og kjønnsbetingede situasjoner. I min vennekrets så er man ikke så nedlatende at man benytter slike metaforer, men jeg blir brukt som spørrespalte av de med færre eller yngre barn, og jeg rådfører meg med de som har litt eldre..

Hvordan kan du si at en med fire barn ikke har erfaring? Det måtte jo være om barnevernet har oppdratt de, det...

Skrevet

Skal du søke jobb i barnehage eller..?

Hvorfor og i hvilken sammenheng vil du bruke disse utsagnene?

Jeg har fire barn og har erfaring med ganske masse, alt fra skrubbsår, trass, amming, nattevåk og barnesykdommer, men man trenger ikke være 4-barnsmor for å ha det. Men ingen i vår omgangskrets har så mange barn som oss da så i både mine og venners øyne har vi en hel flokk ;)

Skrevet

Jeg synes helt klart 4 barn er mange barn, ikke dermed sagt at man blir en bedre mamma

Skrevet

HI her

Innser at spørsmålene virker dumme uten noen mer forklaring ja.

Er jeg som har fire barn og har selv kommet med den type kommentarer en og annen gang der det har falt naturlig, men aldri for å virke overlegen eller noe sånt. Bare sånn man sier, f.eks når en venninne kommenterte at jeg ikke hadde plankekjøringsrutiner på minste når hun var liten baby og sa vi derfor aldri ville fa henne i seng senere, bare smilte jeg og svarte at "joda, det skal nok gå bra, jeg har nå tross alt litt erfaring med dette". Denne typen kommentarer har visst ikke falt i god jord blandt noen i omgangskretsen, og jeg må ikke komme her å tro jeg har noe særlig mer erfaring enn dem bare fordi jeg har flere barn enn dem (det har jeg aldri sagt jeg har trodd heller), og at fire barn er jo ikke mange barn. Så bare lurte litt pga dette. Sikkert tåpelig å lure på, men det får stå til.

Skrevet

I den situasjonen du beskriver synes jeg det var helt på sin plass.

Jeg synes generelt ikke noe om å kritisere andre sin måte å oppdra barn på hvis det fungerer for dem og de ikke ber om råd.

Dersom man mener at det går ut over barna er det selvsakt noe helt annet, men det er ikke tilfellet i en slik situasjon.

Hadde det derimot vært venninnen din som skulle legge sitt første barn, og du som sa "Sånn kan du ikke gjøre det. Jeg har fire barn, og jeg vet derfor best.", så hadde det ikke vært greit.

Skrevet

Tror jeg ser hvor du vil henne ( ut i fra ditt andre innlegg) og da er det helt greie ting å si. Du har jysla mange barn, du har en del erfaring med barn nå (det har jeg også, med mine to) og utsagnet "jeg er en erfaren mamma" høres, uansett hvor mange barn, en smule klysete ut.

Vi med flere barn må prøve å huske på hvor intenst alt var med vårt første barn. Vi leste opp og ned i mente, ville gjøre alt helt rett. Det vil vi jo enda, men har som regel skjønt at man ikke trenger å gå etter boka i ett og alt. Vi kunne ikke fatte med førstemann hvordan man skulle ta en dusj - noe kunne jo skje! Den lille må alltid ha lue på, selv 3 mnd gammel liggende i en bag i 25 grader og vindstille.

Vi må ikke glemme hvor altoppslukende alt var den gang da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...