Gjest 5 andre Skrevet 5. mai 2009 #1 Skrevet 5. mai 2009 Var på vekstestimering i dag (29+1). Har bmi på over 28 og har tatt glucosebelastning, men jordmor ønsket at jeg skulle følges opp med ul i tillegg. Var på ul også i uke 22 fordi de ikke hadde sjekket anatomien (hjerte og nyrer) ordentlig på ordinær ul. Da lå barnet helt på sin vekstkurve. I dag var barnet - 14 % i avvik. Største avviket var på MAD (Magen), selv om det var noe avvike på BPD og femur. - 14% er ikke så uttalt avvik, og hun konfronterte lege, og de ble enig i at jeg skulle tilbake om 14 dager. Regner med de sjekker morkakefunksjon hvis avviket øker. (Er det -14% om 2 uker, tyder det på at barnet vokser som det skal) Er det noen som har fått estimert -10% eller mer, og hvor store var barna da de ble født?
Bring_it_on!!:)) Skrevet 5. mai 2009 #2 Skrevet 5. mai 2009 Jeg var på vekstestimering på sykehuset når jeg var 39+3.. Jenta hadde da vekstavvik på -17% .. Fødselslegen sjekket lenge med ultralyd men sa ikke hvorfor .. Sjekket også i uke 37+3 og det var da bra med gjennomstrøming mellom navlestrengen og morkaken så fin ut.. Regner med at hun også sjekket dette i uke 39.. Og at hun hadde sagt noe hadde det vært noe galt.. Nå går jeg fortsatt og ruger en uke over termin så vet ikke helt str på barnet .. Men hun var estimert til 3200 til termin med 17% i avvik.. =)
Gjest Sauen er høygravid :-) Skrevet 5. mai 2009 #3 Skrevet 5. mai 2009 Jeg vet ikke hvor mye vekstavvik jeg hadde i forrige svangerskap, men lå ihvertfall under det grønne feltet på SF-mål. Ble estimert til 2500 g, var 2330 g når hun ble født et par dager etter den siste ultralyden. Har gått til oppfølging denne gangen også, og nå ble det konstantert dårlig vekst i uke 32. Var inne igjen i går, og fremdeles dårlig vekst, snakket om 7,5 percentilen eller noe, så vet ikke prosent. Hun regnet med en baby rundt 2,5 kilo... Så vi får se, jeg blir grundig oppfulgt på sykehuset og hos jordmor, men det er jo skummelt da... Men de sier at vekstavvik etter uke 30 som regel er mindre farlig enn de som slutter å vokse tidlig...
Gjest 5 andre Skrevet 5. mai 2009 #4 Skrevet 5. mai 2009 Nå virket de ikke bekymret på sykehuset, og hun sa at selv om avviket var stabilt til neste gang, skal de følges nøye opp ut svangerskapet. Tenkte avviket slo ut litt på lengde også,jeg da Har fått en gutt på 51 cm og 3640 - 15 dager over ul terminen og ei jente på 49 cm og 3630 - 16 dager over ul terminen. Begge de ble estimert til +- 2%. Var bare nysgjerrig om de som fikk negativ vekstavvik fødte kortere barn i tillegg til lettere barn:) Spiller jo selvfølgelig inger rolle da Kan jo brukeklærne i str. 50 ei lita stund om ikke noe annet. :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå