Anonym bruker Skrevet 5. mai 2009 #1 Skrevet 5. mai 2009 ...finner den sted ved eggløsning? Er litt grønn på dette feltet. Altså blir man gravid akkurat mens man har sex eller skjer det etter noen dager? Huff,føler meg passe teit nå....:-)
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2009 #2 Skrevet 5. mai 2009 Sædcellene kan overleve i skjeden i opptil tre dager. Befruktning skjer når du har sex ved eggløsning, eller veldig nær opptil, og sædcellene finner veien opp til egget i tide. Dvs en eller annen gang mellom utløsning og opptil 3 dager etter. Var det svar godt nok? Føltes litt klønete forklart... ;-)
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2009 #3 Skrevet 5. mai 2009 Takk for svar,men skjer befruktning KUN hvis du har sex i nærheten av eggløsningen??
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2009 #4 Skrevet 5. mai 2009 Jepp!! Dvs inntil tre dager før. Og to dager etter... Problemet er å vite når eggløsning er... Dermed er det vanskelig å planlegge i forhold til. Egget kan overleve i opptil 48 timer før det støtes ut dersom det ikke er befruktet.
Gjest Skrevet 5. mai 2009 #5 Skrevet 5. mai 2009 Litt uenig med anonym over her. Jeg har lært at egget bare er befruktningsdyktig i 24 timer etter det løsner, og det støtes heller ikke ut etter 48 timer, dette skjer når mensen kommer (er jo derfor vi har mensen) ca 14 dager etterpå. Jeg har også opplevd å bli gravid når det var 4 dager siden sex og jeg hadde el (mistet den gang), og har hørt at sædceller kan leve i opp til 6 døgn. Denne gangen ble jeg garantert ikke gravid den dagen vi hadde sex, men ca 2 dager etterpå, var i hvertfall da jeg hadde eggløsning ;-)
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2009 #6 Skrevet 5. mai 2009 Aha! da ble jeg litt smartere! Så for å i det heletatt bli gravid så må jeg ha sex rundt eggløsninga. Takker og bukker for svar:-)
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2009 #7 Skrevet 5. mai 2009 Jeg leste faktisk litt mer etter at jeg hadde svart her, da jeg ble litt usikker... Der jeg fant informasjon sto det at sædceller kan leve opp til 5 døgn... Så jeg tror kanskje ikke de er helt enige om en absolutt tid for hvor lenge de kan leve ;o) Det med at egget støtes ut etter 48 timer var en lettvint en fra min side... Det helt korrekte er at det er befruktningsdyktig i 48 timer, så starter utstøtingsprosessen når mensen er i gang, og som kjent er jo det ca 14 dager senere, i det kroppen oppdager at egget ikke er befruktet. Men det virket som om poenget kom frem, og det er jo bra )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå