Tilde*** Skrevet 5. mai 2009 #1 Skrevet 5. mai 2009 er dette en kontroll bare, eller setter de fødselen i gang samme dag!? jeg merker jeg blir mer og mer redd for å være gravid "for lenge". har jo sett "puls" programmet på nrk om overtid og det var jo ikke akkurat oppmuntrende for meg som er 5 dager over termin (og 12 over menstermin).. vokser babyer mye i uke 42? er jo bekymret for at den kal bli en kjempe baby også. virker liksom ikke som om den ar no planer med å komme ut:( håper noen har erfaring med dette...
Sigbeth Skrevet 5. mai 2009 #2 Skrevet 5. mai 2009 Mange sykehus praktiserer overtidskontroll 14 dager etter termin. Jeg har ikke sett det Puls programmet, så vet ikke helt hva som var skremmende, men jeg gikk ni dager over sist - det gikk helt fint - ja babyer vokser hele tiden så han var stor. Men føder man innen 14 dager etter termindato regnes det som "til termin" også. Alt innen 3 uker før og to uker etter er normalt.
Tilde*** Skrevet 5. mai 2009 Forfatter #3 Skrevet 5. mai 2009 se: http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/479551 nrk nett-tv puls programmet fra 30.03.09... handler om at fødsler blir satt igang for sent i norge.
Gjest 5 andre Skrevet 5. mai 2009 #4 Skrevet 5. mai 2009 Jeg har født, etter å ha blitt satt igang hhv. 15 og 16 dager over ul termin, Med siste var det 23 dager over mens termin. Praksisen på sykehuset her, er overtidskontroll etter 14 dager. Det nektet jeg å godta . Krevde å komme inn til kontroll etter en uke (jordmor ringte sykehuset og bestilte time). For meg er det viktigere å vite at barnet har det bra i magen de siste uka, enn at de sjekker morkake og navlestreng dagen før de setter igang allikevel. Det med vekst er usikkert. Noen mener at barnet bruker den tiden etter terminen til å legge på seg. Hvis det begynner å bli degenerering i morkaken vil ikke barnet vokse særlig. Mine var helt normale - veide 3640 og 3630, og det var ikke noe tegn til degenerering i morkaka. Det er heller mer som tyder på at MIN svangerskapslengde er noe lenger en gjennomsnittet. Er gravid med nummer tre (29+1), og var på vekstestimering i dag. Jordmor sa da kjekt, "Ja, da får du nok en stund å vente denne gangen også, er mye som tyder på at denne heller ikke kommer av seg selv til terminen" Tror uansett du ikke skal bekymre deg så mye for størrelsen. Pleier å være andre faktorer som gjør barnet stort. Lykke til! Kanskje kommer babyen av seg selv før uke 42.
Gjest Skrevet 5. mai 2009 #5 Skrevet 5. mai 2009 Åh... Tror ikke jeg tør å se på det før jeg er ferdig altså.... Er 9 dager på overtid i dag, og jeg reiser IKKE fra sykehuset før de har satt meg på kur etter overtidskontrollen. Det er ingenting som tyder på at han vil flytte ut herfra heller, og jeg kjenner jeg blir mer og mer deppa or hver dag som går, og for hver melding som tikker inn "Ikke skjedd noe ennå??" Folk mener vel godt, men det er jammen tunge dager etter termindato altså! Forresten er det vanlig med overtidskontroll etter 14 dager. Legen min sa at hvis alt var fysisk bra med ungen, nok fostervann osv og mors blodtrykk/urin mm er ok blir man ikke satt i gang før evt 3 uker over. Bor i telemark, men har venninner i f. eks Trondheim som automatisk blir satt i gang etter 7 dager.
Tilde*** Skrevet 5. mai 2009 Forfatter #6 Skrevet 5. mai 2009 tusen takk for svar:) jeg krysser fingre for at alt starter av seg selv!
1974 Skrevet 5. mai 2009 #7 Skrevet 5. mai 2009 Jeg var hos jordmor i dag og fikk time på sykehuset til overtidskontroll 10 dgr etter ul termin (14 dgr over menstermin). Jeg liker ikke å gå over termin men samtidig så er det jo risiko forbundet med å bli satt i gang også. Jordmor snakket om dette fokuset pga media nå og at det enkelte steder nå ble satt i gang etter 1 uke. Jeg velger å vente, men tar kontakt med sykehuset med engang jeg blir bekymret om aktivitet endrer seg (har en veldig aktiv baby) eller jeg føler noe ikke stemmer. Og så satser jeg på at det snart setter igang av seg selv. Fødte to dager over termin sist og er 2 dager over nå.
Tilde*** Skrevet 5. mai 2009 Forfatter #8 Skrevet 5. mai 2009 jeg har heller ikke lyst å bli satt igang altså! vil jo at alt skal starte av seg selv. fikk 3 dager etter med den første og er 5 dager på overtid i dag.. så er jo fortsatt håp. var på sykehuset på søndag pga lite liv i magen. alt så greit ut da, men jeg klarer ikke slå meg helt til ro før hun er født og er frisk! gi meg vondt nå!! hehe...
godiva med 3 gull Skrevet 5. mai 2009 #9 Skrevet 5. mai 2009 jeg har født etter å ha blitt satt igang henholdsvis 17 og 14 dager over termin med mine 2 første. har nå termin om 16 dager.. og var hos jm idag som kunne fortelle at de har endret praksis for overtid her på SSA. Man skal inn til kontroll 1 uke over termin, og kan da få velge selv om man vil igang den dagen el dagen etter. Man kan velge å gå 3-4 dager til for ny vurdering el man kan velge å gå 14 dager for å se om man kommer igang selv. Altså mye mer opp til den gravide såsant alt ser bra ut med babyen Jeg går og får modningsnåler nå og håper å være såpass moden at det er ok å bli satt igang en uke over. Ikke no særlig håp om å komme igang selv hvertfall. Oddsen for det er ikke særlig stor.
Tjatjo Skrevet 6. mai 2009 #10 Skrevet 6. mai 2009 Huff så skummelt. Jeg er veldig redd for å gå for lenge over. Vet om et par hvor det gikk galt på overtid og det skremmer meg. Heldigvis sa de på programmet at sykehuset i Lillehammer er en av de sykehusene som lar deg bestemme selv etter en uke. Og da er ikke jeg i tvil. Er det ikke i Danmark de setter deg i gang på termindagen tro? Kan jo lure på hvorfor det er så stor forskjell i praksis rundt om. Selvsagt er det best om alt starter av seg selv, men jeg liverdd for den risikoen som øker på overtid........ Misunner dere som tar det hele med stor ro. Skulle ønske jeg klarte å slappe av mer også.....dessverre er jeg ikke slik anlagt om dagen.... =0)
Lillemus&mamma'n Skrevet 6. mai 2009 #11 Skrevet 6. mai 2009 Vet at de ihvertfall setter deg i gang på termindagen i Sveits, har du termin, så har du termin, liksom ; ) Jeg hadde termin i går, og var på kontroll da. Jordmor sa at jeg var helt moden, og at det var litt lite fostervann, så jeg skal tilbake i morgen hvis lillesnell ikke har kommet av seg selv før da... Synes jeg lekker litt fostervann hele tiden, og er litt redd for det, men hun er veldig aktiv der inne, så hun har det nok bra. Har det nok litt som deg, Tjatjo, ikke særlig flink til å slappe av nå, nei... Går bare og er rastløs og venter på vondtene. Hadde én ve kl 12.05, og den var egentlig ikke vond engang, etter det har det vært fullstendig smertefritt her : (
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå