Gå til innhold

Hva synes vedr. feiring av 17.mai?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får dere en forsterket nasjonalfølelse? Hva er deres tradisjoner?

Er det en dag dere gleder dere til?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Får litt forsterket nasjonalfølelse og koser meg med å treffe så mange norske og se ungene i lag med andre norske.

Vi skal som vanlig spise frokost på ambassaden, delta i flaggheising osv. Deretter er det damelusnj på Hilton mens unger og menn er på skole/jobb. KL 17 er det beachparyt med 17 maitog først så taler, grilling på stranden og leker for de små.

Gleder meg masse og syns dagen er vel så hyggelig her nede som hjemme i Norge.

Skrevet

Jeg gleder meg egentlig ikke, synes det er litt pes.

Men når vi først er midt i det, må jeg si at jeg får en sterk nasjonalfølelse. Jeg blir rørt av musikkorps, barnetog og nasjonalsangen.

Ellers er det bursdagen til søsteren min, så vi feirer i grunn hele dagen:-)

Skrevet

Jeg har fått en spesiell følelse for 17 mai etter jeg fikk barn. Før det var det er ok dag med lite å finne på...

Men nå gleder jeg meg. Vi står opp tidlig, spiser en lang god frokost og gjør oss klar til å gå i barnetoget. Etter det går vi til foreldrene mine og spiser en god lunch og så bærer det videre til sentrum. Der går vi i folketoget, er med på barneleker (sekkeløp osv..) så er det taler, appeller osv. Senere spiser vi enten middag på hotell eller om det er veldig fint vær spiser vi ute hos mamma og pappa. Da er det spekemat., rømmegrøt osv.. Og så klart er det lov å spise å mye is og pølser man bare orker den dagen..;-)

Jeg er blitt fan av 17 mai, jeg=) Får kulup i halsen og tårer i øynene når jeg hører "ja, vi elsker" og blir skikkelig rørt av å se festkledde barn med et stort smil og ketchup og is på klæren...;-)

Så ja, jeg gleder meg!

Skrevet

Jeg hater 17. mai, og har alltid gjort det. For mye unger og støy. Kanskje det gjør meg til en surpomp, men det driter jeg i.

Skrevet

Samme som Cherry coke, synes det er en veldig fin dag!

Skrevet

Jeg får faktisk kulup i halsen...(?) =) Klump selvfølgelig;-)

Og dessuten gleder datteren min seg så veldig til den dagen og det smitter så klart over på meg!

Skrevet

Det er den store gleden med å ha unger, nemlig gjenoppleve alt det artige med å være barn:).

Vi skal spise frokost sammen med venner, se på toget, spise is og så skal jeg og mannen ha noe god mat på kvelden igjen. Om to år skal jo min eldste gå i tog, da kommer jeg sikkert til å stortute, akkurat som mamma pleide å gjøre da vi var små (hvilket var veldig pinlig da, men fullt forståelig nå;).

Minner meg på at kjoler og sandaler må kjøpes inn til jentene, meg selv inkludert he-he;)

Skrevet

Kulup :-O hi hi

Jeg får litt kulup jeg også. I barnehagetoget stopper de utenfor et sykehjem hvor jeg jobbet i mange år. Da kommer kulupen min.

Å se gleden barna gir ved sin tilstedeværelse, til de eldre.

Ellers så får jeg ikke helt den store kulupen ved å se 17.maitoget.

Skrevet

Jeg signerer Bolledeig. For min del kunne de like gjerne avskaffet hele 17 Mai...

Skrevet

Jeg setter stor pris på korpsmusikk og de gode, gamle 17. mai sangene. Har faste tradisjoner og det er virkelig en dag jeg gleder meg til.

Skrevet

Hehehe...litt rart egentlig. For jeg merker at når jeg får å meg finstasen på 17 mai, blir jeg ekstra rak i ryggen og nesten litt formell...=) Hihihi...er ikke slik til vanlig, men den dagen gjør tydelivis noe med meg..;-)

Skrevet

Jeg synes det har vært koselig i voksen alder, spise frokostlunsj med venner, sitte ute og drikke øl, grille i parken osv. resten av dagen - men kan ikke huske at jeg noen gang gledet meg da jeg var barn og måtte gå i tog. Syntes det var bare stress, og har unngått det elementet av dagen senere. (min svigerfar sier at 17. mai er den dagen voksne gleder seg til på vegne av sine barn). Jeg kan også styre meg for overstadig berusede mennesker i bunad, folketrengsel, 17.mai-taler og den litt kvalmende kollektive nasjonalfølelsen.

Nå når vi har små barn og ingen forpliktelser er det deilig å bare reise på hytta uten å tenke på hva man skal pynte seg med osv.

Skrevet

jeg syns store mengder mennesker som går i tog er skummelt.

men fint med så mange menn i dress og flagg og ballonger.

syns ironisk nok at 1. mai skaper mer nasjonalfølelse en 17 mai.

Skrevet

Jeg liker 17.mai og gleder meg alltid :)

Vi har hatt en tradisjon at familien til mannen min (min bor 60 mil unna) kommer til oss og spiser middag etter at alle har sett togene hvor dem kommer fra. Kjempekos :)

Skrevet

Jeg liker 17. mai. Får også kulup i halsen av nasjonalsangen og barna som går i toget. Synes det er trist at toget her blir mindre og midre for hvert år!

Og så synes jeg det er dumt at alle vennene våre feirer sammen med familie, for i min familie er det vanlig å feire med venner...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...