Gå til innhold

må kanskje avbryte svangerskapet pga konisering

Anbefalte innlegg

Skrevet

er så lei meg...

fikk vite i går at de har funnet at celleforandringene mine er kommet til forstadiumet av kreft og de må antakelig gjøre noe nå...

jeg blir helt frisk, men jeg må kanskje avbryte svangerskapet...

har time klokken 2 i dag og jeg gruer meg sånn...

har det helt forferdelig nå.....

andre som har vert borti dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

er foresten 16 uker nå....

Skrevet

Akkurat dette skjedde med min mor da hun var gravid med min søster... Hun beholdt, selvom de ville hun skulle ta abort. Ikke så lenge etter fødselen gikk de inn og brente vekk cystene (?). Det gikk fint med hun i hvertfall..

Skrevet

Uff, dette hørtes ikke morsomt ut, men

mamma hadde det samme da hun gikk gravid med søsteren min.

Hun fullførte svangerskapet og tok koniseringen etterpå.

Gikk helt fint, har fått to barn etter det også.

Har selv fått påvist celleforandringer for et par år siden, skulle gå i 3-4 måneder før jeg tok ny prøve. Da var alt borte av seg selv, og jeg slapp å gjøre noe med det.

Sjekk om det virkelig haster eller om det kan vente til etter fullgått svangerskap.

Skrevet

I mitt forrige svangerskap fikk jeg også påvist celleforandringer. Det som var litt rart var at jeg hadde tatt celleprøve 4 mnd før jeg ble gravid og disse var helt normale.

Dette fikk jeg info om: man kan få celleforandringer i svangerskapet pga alle prosesser som skjer i kroppen og hos noen forsvinner disse av seg selv. Kanskje gjellder dette deg?

Jeg hadde grove celleforandringer og var på gyn og tok en biopsi(vevsprøve) fra livmorhalsen ca i uke 16, som ble sendt til Oslo for videre undersøkelse. Mer ble ikke gjort før ca 1/2 år etter fødsel og jeg ble da konisert( fjernet en liten bit av livmortappen). Dette gjøres ikke under graviditet. Alle celleprøver etterpå har vært helt fine.

Tror det skal tungtveiende grunner til for å avbryte svangerskapet pga celleforandringer. Det er jo ikke kreft men kan være et forstadie til det.

Lykke til i dag, dette går nok fint skal du se :)

Skrevet

Dette går sikkert bra!:) Hadde jeg vært deg hadde jeg i hvertfall beholdt barnet, særlig når du er 16 uker på vei.

Skrevet

Det viktigste her er din helse, men utrolig trist om du må avbryte svangerskapet.

Undersøk litt mer, kanskje det fins muligheter.

Masse lykke til

Skrevet

Jeg jobber på gynekologisk kreftavdeling, og vi har faktisk hatt pasienter inne til konisering selv om de er gravide. Men dette må nok vurderes i hvert enkelt tilfelle, prat med legen din om hvilke alternativer du har.

Lykke til :)

Skrevet

Jeg hadde grove celleforandringer i mitt forrige svangerskap (CINIII)

ble fulgt opp hver 4. uke for å se om det eskalerte. Tok konisering 8 uker etter fødsel.

Kom aldri opp som noe alternativ å avbryte, selv om det var forstadiet til kreft.. (av legen altså, så lenge de følger opp)

Skrevet

uff ikke kjekt å lese :( Men håper du slipper å avbryte. Hvordan gikk det hos legen da?

Skrevet

dette hadde jeg igjennom et helt svangerskap å jeg var inne på sykehuset hver 8 uke å måtte ta ny celleprøve...di fjerna også en del fra livmorhalsen å etter jeg hadde født så brannt di en god del av livmortappen...var aldri snakk om å måtte avbryte svangerskapet på meg i hvert fall...så dette går nok kjempe bra vil nå jeg tro :)

Skrevet

heihei;-)

da har jeg akkurat komt tilbake på rommet etter koniseringen...

jeg var på sykehuset i stavanger tirsdag, og fik beskjed om at dette måtte ordnes nå... i går flydde jeg til bergen for undersøkelse og i dag har jeg hatt operasjon...

grunnen til at jeg måtte fly til bergen var at siden jeg er gravid, er det kun her de gjør operasjon under gravidtitet.. spesialister på dette...

de sier at det er 1-2% sjangse for at jeg kan abortere, men de mente at det var nok ganske usannsynlig for det var ikke store biten e skulle fjerne...

får høre fra legen noe senere om hvordan det har gått..

heldigvis gikk alt fint for min del under operasjonen jaffal...

gruet meg sånn på forhånd...

Skrevet

de sa også at jeg er veldig tidlig ute... så jeg er heldig..

men det var likevel noe de vurderte at de måtte gjøre nå...

nå må jeg vente i 1 mnd på svar på biten de tok ut for å se om de har fått med seg alt..;-)

blir nok en del sykemeldt resten av svangerskapet ja...;-)

Skrevet

Gratulerer med at det har gått så fint. Har fulgt litt med på deg og krysset fingrene for at det skulle gå bra. Herlig at de sendte deg opp hit ( til Bergen) for å la deg fortsatt være gravid...Og 1-2 % sjanse er så godt som ingenting, så dette går strålende....

Tvi tvi på at de har fått med seg alt, og godt å se at du har hatt en såpass bra opplevelse av det hele.... Leger som tar alle faktorer på alvor har jeg sansen for :)

God bedring!

Skrevet

Åååå, så kjekt å høyra.

Har følt med deg og håpt at alt skulle ordne seg :)

Lykke til vidare i svangerskapet :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...