Anonym bruker Skrevet 5. mai 2009 #1 Skrevet 5. mai 2009 Jeg skal mest sannsynlig være dagmamma for sønnen til ei venninne til han får bhg plass, maks ett år. I den anledning har jeg noen spørsmål som jeg håper noen kan hjelpe meg med. -Er det best å ha fast mnd pris, eller er det like greit å ha en dagssats? -Er det enklest at prisen inneholder mat/bleier ol, eller bør jeg be dem ta med dette? -Bør det være svart eller hvitt? Fint med fordeler/ulemper ved de ulike alternativene da jeg er relativt grønn på hva det innebærer. -Vi skal sette opp en avtale oss imellom, hva bør denne avtalen inneholde? Jeg gjør dette som en vennetjeneste, men synes det er greit å ha klare avtaler på hva som gjelder slik at vi slipper misforståelser underveis. Kom gjerne med andre innspill da jeg trenger råd! Mvh,
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2009 #2 Skrevet 5. mai 2009 Jeg var dagmamma en periode og jeg gjorde det på denne måten: - ta betalt pr time!! Må for all del ikke ta betalt pr dag..da kan du risikere at foreldrene leverer ungen kl 6.30 og ikke henter før kl 18... (litt ekstremt dette da, men i verste fall) - barnet jeg passet hadde med seg både bleier og mat. Veldig greit, så slapp jeg å handle inn ekstra...hadde nok å tenke på siden jeg skulle ha bleier og mat til min egen unge, - er veldig gøy å være dagmamma..man får være hjemme med eget barn (om du har det da) og man styrer dagen selv. Man får rett og slett betalt ved å være hjemme og gjøre det man måtte gjort uansett (husarbeid osv) Kanskje du kunne utdype litt mer hva du mener med svart/ hvitt...?
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2009 #3 Skrevet 5. mai 2009 * Avtal en max hente og leveringstid * Avtal betaling for evt hellingdager (hvis feks venninna di jobber skift eller på helligdager og du synes det er greit å være dagmamma også disse dagene) * La barnet ha med egne bleier men la prisen inkludere mat, det blir mye styr ellers.. * Avtal om hun skal betale for dager du eller barna dine er syke (vi hadde hvit dagmamma som tok betalt for disse dagene. Syntes det var uhørt men tror det er vanlig..) * Avtal hvis det er mulig, når du skal ha ferie fra barnepassen * Ikke regn med at du skal få tid til husarbeid hvis barna er under to, da trenger de så og si din fulle oppmerksomhet hele dagen (foruten sovetiden :-) Barn begynner ikke å leke aktivt med hverandre før de er to-tre år gamle.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2009 #4 Skrevet 5. mai 2009 til 10:32 Avtal om hun skal betale for dager du eller barna dine er syke (vi hadde hvit dagmamma som tok betalt for disse dagene. Syntes det var uhørt men tror det er vanlig..) hvorfor syns du det er uhørt? vis barnet er sygt i 1 uke skal ikke dagmamman få betalt? det er ikke hennes feil at barnet er sygt å hun har vel regninger å betale hun også!
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2009 #5 Skrevet 5. mai 2009 Takk for tips! Med svart/hvitt mener jeg om det skal være "lovlig", altså om jeg skal registrere meg som selvstendig næringsdrivende og betale skatt, eller om jeg skal motta betaling "under bordet". Vet det er mange dagmammaer som jobber svart og det er vel ofte det letteste, men samtidig er det jo greit å være en lovlydig borger (eller noe i den duren...). HI
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2009 #6 Skrevet 5. mai 2009 Jeg skal være dagmamma fra høsten av og har to barn selv på 1 og 2,5 år da. Dette blir svart da det er mest lønnsomt økonomisk for begge to og jeg kun blir dagmamma i ett år før jeg skal i vanlig jobb igjen. Dersom du ikke har noen jobb etter dette er hvitt veldig lurt. Ved å være hvit dagmanna får du rett på alt det som man har i en vanlig jobb og man må betale skatt osv. Jeg kommer til å avtale for hver mnd hvor mye jeg skal ha ungen med tanke på ferie, helligdager osv. Jeg er fleksibel med tanke på arbeidstiden men hun jeg skal være dagmamma for sier at det blir 6-8 timer daglig så da regner vi ut pris utifra dette. Blir mnd pris men litt billigere de mnd hun bruker meg mindre. Jeg er ikke avhengig av pengene da min mann tjener godt og jeg får jo kontantstøtte og barnetrygd for begge mine to barn. Prisen inkluderer bleier og mat så lenge det er greit med de bleiene jeg har og ungen spiser vanlig mat. Dette barnet jeg skal passe har av og til noe yoghurt og sånne babymat produkter og dette har jeg sagt at hun nesten må ta med selv. Frukt, brød og middag får hun her og jeg serverer det jeg serverer mine egne unger (får jo noe annet om de ikke liker noe, men kjøper ikke inn ekstra med spesielle produkter om det er noe moren vil ungen skal spise). Den avtalen vi har inneholder max tid, hvordan vi gjør det om noen av oss er syke, betalingstidspunkt og beregning av pris, litt hva jeg gjør med ungene når de er her og litt ting mor syntes er viktig at jeg gjør som ved legging ol. Hvorfor får man ikke gjort husarbeid som dagmamma? Den må jeg inrømme at jeg ikke helt ser. Man trenger jo ikke gjøre alt på en gang. På dagtid er vi mye ute uansett vær. Jeg har søskenvogn men bruker ikke den så mye. Vi leker i sandkassa, leker med bøtter med vann, aker på vinteren, hamrer på planker med spiggere, har egen hage til ungene hvor vi planter litt spiselige ting. Vi baker også alt av brød og annen baks her hjemme og ungene elsker å få være med. Inne maler vi, tegner, lager trolldeig og leire, nå har vi laget fotoalbum og litt sånn. Greit med litt tips kanskje?Jeg er selv pedagog så det preger meg nok som dagmamma også.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2009 #7 Skrevet 5. mai 2009 Jeg skal uansett være hjemme med min lille dette året og skal tilbake i jobb neste sommer/høst. Han er noen mnd yngre enn han jeg skal være dagmamma for, men regner med at de vil få mer og mer glede av hverandre ettersom tiden går (selv om de leker ved siden av hverandre). Har også ett eldre barn som er i bhg 80%, men som vil være med oss en dag i uka og sikkert noen enkeltdager innimellom... Skal ta med punktene du nevner i en avtale! Hun jeg skal jobbe for er også dib bruker og enig i at dette var lure tips HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå