Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Etter flere mislykkede insemineringsforsøk og en SA har Nordica nå kommet frem til at jeg bør forsøke IVF behandling.

Jeg har selvfølgelig lest litt om dette på nettet og i deres brosjyre, og hatt en kjapp samtale med en av legene ved forrige besøk, men føler likevel at jeg fortsatt har en del spørsmål.

Til dere som har gjennomgått en IVF behandling hvordan organiserte dere selve prosessen. Jeg tenker på hvilke undersøkelser dere tok her hjemme. Hva som måtte være sjekket ut innen oppstart og hvilke prøver som kan tas her i Norge. Fikk dere hormoner ol skrevet ut av gynekolog/lege her eller fra Nordica?

I tilegg har jeg sett litt på den økonomiske biten som for meg er en utfordring. Ser på prisene på Nordica, men i tilegg kommer det en del hormoner ol som skal tas i for og etterkant. Noen av dere som har en ca oversikt på hva dette vil beløpe seg på tilsammen?

Jeg er takknemlig for innspill og svar:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tok alt av undersøkelser her, og var på Nordica for første gang uttaksdagen.

Husker ikke nøyaktig hvilke prøver Nordica forlangte og hvilke Vitanova forlangte, siden vi begynte der, men jeg tok i hvert fall: blodprøver hos fastlegen syklusdag 21 for å sjekke hormonnivåer etc., GU med chlamydia/gonoretest, blodprøver for å sjekke antistoffer mot rubella, negativ HIV og Hepatitt B + C. Var vel primært rubella, hep og HIV Nordica var opptatt av, mener jeg å huske.

Nordica sendte resept på hormoner, men da folliklene plutselig ikke hadde vokst så fort som de regnet med og jeg måtte ha flere sprøyter brukte jeg fastlegen. Norske apoteker utsteder medisin på danske resepter, men "vi har ikke egentlig lov til å gi ut medisin på faksede resepter fra Danmark" - det varierte litt om de gikk med på det eller ikke.

Fikk i hvert fall fastlegen til å skrive ut Orgalutran og Gonal-F under en ekstremt fleksibel tolkning av felleskatalogens krav om at de skal utskrives kun av spesialist med erfaring i fertilitetsbehandling (hun er spesialist i allmennmedisin og hadde gitt meg pergotime tidligere, hehe - så denslags krever en litt fleksibel lege, men gynekologen hadde stengt og jeg har verdens beste fastlege).

Måtte scannes av gynekolog tre ganger i løpet av medisineringsperioden på to uker.

Det billigste er nok å ha en gynekolog med offentlig støtte, men være forberedt på å måtte gå privat om du skulle behøve scanninger utenfor regulær åpningstid. Vi fant ei på Aleris som var villig til å komme på jobb på en lørdag, så vi skulle slippe å dra til Køben for scanning den dagen.

Vi hadde lavstimulert IVF, som hos Nordica i januar kostet 8000 dkk + 900 for donorsæd. Totalsummen inkludert scanninger, medisiner og behandling kom på rundt 20,000 norske + reise og opphold. Ordinær IVF er enda litt dyrere, lavstimulering anbefales stort sett bare om du er relativt ung, forholdsvis normalvektig og ikke har noe påvist galt med eggene.

Summa summarum mye pes og ganske dyrt, men vi var og tittet på et sprellende resultat på ordinær ultralyd forrige uke og det er veldig verdt det. =)

• 3 uker senere...
Skrevet

Hei igjen

Takk for detaljert info og svar. Beklager at jeg ikke har svart tidligere.

Jeg synes fortsatt det er mye å forholde seg til ifht IVF behandlingen. Og blir litt stresset av å tenke på alle hormonene jeg skal ta, og om jeg får det til. Skal ha den korte behandlingen på Nordica. Men har fortsatt ikke bestemt meg ifht å betale for en enkelte behandling eller kjøpe pakken på 3.

Skrevet

Hei. Jeg har ca 9 inseminering bak meg, ble gravid på to av dem - men mistet. Vi valgte IVF tilslutt pga alder og en tett eggeleder. Kostnaden for hormoner ble veldig høy (litt fornøyet FSH). Jeg brukte en offentlig godkjent gynokolog med egenandel for å ta innvendig UL. Nordica sendte meg resepter pr. post som jeg tok ut her i Norge.

Jeg gikk til UL etter anvisning fra Nordica (du får skjema over når du skal ta spray/sprøyter, hvor mye, når UL. Veldig enkel oversikt. Jeg kontaktet Nordica etter UL for å fortelle resultatet, fikk da beskjed av dem om at jeg måtte gå ekstra dager med gonal-f . Gynokologen nektet å skrive resept til meg, så Nordica ringte inn reseptet på sykehusapoteket. Gikk fint å få de ut. Fikk beskjed av Nordica om ny UL 4 dager senere. Det ble problemer med å få ny time til UL på kort varsel hjemme hos meg, så jeg valgte å reise rett nedover til Køben. Jeg booke meg online inn på et billig hotell (cabinn.com) som er ok (minner meg om lugaren i danskebåten;). Jeg dro alene nedover, jeg har par danske venner der nede som jeg kunne kontakte ved behov (hvis man f.eks ble dårlig, e.l). På UL hos Nordica fikk jeg beskjed om å ta enda en dag med gonal-f. Nordica selger medisiner så jeg kjøpte dem der. Jeg var overlykkelig for at jeg hadde ekstra reserve på kontoen, det ble ca 4000-5000 kroner mer enn jeg beregnet ut i fra skjemaet jeg fikk fra Nordica.

Så var det tre dager med: uttak, en dags rolig opphold og innsetting. Begynte straks med progesteronstøtte som kostet meg rundt 1600 (varer 12 uker, kjøpte dem på Nordica).

Jeg ble GRAVID på første forsøk, er nå i uke 16 - var på UL 12 uker, den lille lå der og sprellet :-) Jeg er 41 år og føler meg så utrolig heldig som klaffet på første forsøk.

Sprayen ga meg kraftig pms i form av kort lunte (noen dager før mensen kom). Gonal - f ga meg ingen bivirkninger :-) Uttaket og innsettingen var for meg et drøm. Ingen smerter, finfin form. Jeg tok bussen etter uttaket og dro til et kafe og koste meg med mat og drikke :-) Jeg reiste hjem samme dag som innsettingen.

For meg ble totalsummen med 1 IVF pakke, donorsæd, hormoner, gynokolog, reise og opphold rundt 60 000,-

De som har normal hormonnivå trenger mye mindre hormoner enn det jeg gjorde. De som er yngre trenger som regel mindre doser. Da blir kostnaden mye mindre. Så derfor blir det feil å sammenligne kostnaden med hverandre her inne. Jeg gikk på maks dose. Spør Nordica om hvor mye hormoner du trenger og regn ut i fra felleskatalogen hvor mye det vil koste deg. Ha reserve i bakhånden i tilfelle du må gå ekstra dager på hormoner. Jeg avspaserte to dager og hadde 3 dagers sykmelding (fastlege) i de tre dagene det var uttak - innsetting. Dvs at jeg var i køben 1 uke.

Så nå koser jeg med min lille kulemage og syntes at alt var verdt det. Jeg var mentalt og økonomisk forberedt på 3 forsøk i første omgang. Jeg var forberedt på mislykket forsøk, flere reiser, hormoner, etc. Men, alt i alt var jeg klar for dette. Jeg VILLE prøve uansett hva det kostet psykisk sett.

Hvis du lurer på noe mer om IVF, kan du gå inn på Assistert befruktning.

Lykke til med prosessen :-)

Skrevet

Hei!

Takk for informativ og oppløftende svar!

Merker at å sette igang med IVF behandlingen er et større skritt for meg enn det inseminasjonene var. Så da hjelper det selvfølgelig å lese svarene deres. Jeg har også tatt med meg rådene om å lese litt ekstra på nettet. Så da gjenstår det bare å kjøpe hormonene og vente på å sette i gang.

Skrevet

For at du skal få enda mer info;

jeg hadde det nordica omtaler som den korte behandlingen og kjøpte kun en behandling (som resulterte i to forsøk da jeg fikk noen på frys). Har ført regnskap helt siden jeg begynte med inseminasjoner for halvannet år siden.

IVF, hormoner, gynekolog, hotell, reise, ++ .... kom for meg på 42 086 og så kom fryseforsøket på 9103.

LYkke til:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...