Gå til innhold

Når barn tisser i sengen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får helt vondt av min sønn(5 år) -han tisser noen ganger på seg i sengen. Aldri om natten, så legen sa at det nok ikke var noe fysisk feil -eller psykisk for den saks skyld- for det kommer som regel om morgenen idet han våkner.

Han er usannsynlig seig om morgenen, og kjempe-treg med å våkne. Da kommer det som regel en skvett.

Noen som har erfaringer rundt dette?

Vi kjefter ikke på han, for vi vil ikke at han skal føle noen skam rundt dette (ihvertfall ikke mer enn det han påfører seg selv).

Hadde vært godt med noen gode råd!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hvorfor i all verden sparer dere ikke gutten deres for denne ydmykelsen ved å vekke han og få han inn på toalettet fort som f? som du selv sier, så tisser han på seg fordi han er "treig" om morgenen, og anagelig ligger han da i halvdrømme og tisser på seg, fordi blæren ikke unaturlig er sprengfull etter en natts søvn.. dere må jo få gutten inn på toalettet så han ikke ligger sånn og haler og drar seg i sengen!! nei, dette er garantert hverken psykisk eller fysisk, siden han tross alt holder seg hele natten, men det kan likevel bli et problem hvis han gjør slik andre steder. dere får sette på vekkerklokken før han vanligvis våkner, få han til å tisse, og er han fortsatt trøtt så kan han jo bare legge seg igjen...! sukk, noen ganger blir jeg oppgitt over at slike ting ikke sier seg selv... hilsen en gammel sengevæter som ble vekt av mamma to ganger hver natt i TI år (her var det et fysisk problem.. veldig liten blære.. må fremdeles opp og tisse to-tre ganger hver natt, men lærte omsider våkne av det selv.)

Skrevet

Enig, han må opp og på toalettet med en gang! Det er vel bare å leie, delvis bære han ut på do det, sette han på skåla og la han tisse, leie han inn i senga igjen for å våkne der.... Jeg gjør dette ofte når sønnen min på seks sovner foran TV`n. Klarer alltid å få han på do før han leies søvning i seng :-)

Skrevet

Også så sinna, da!

Vi vekker han og styrer verre med å få vekket han. Det var en stund vi bar han ned på do og, men han har blitt litt vel stor til det nå.

Det er ikke barebare når han er helt i koma om morgenen! Dessuten blir han voldsomt sint hvis han blir dratt ut av sengen. Hadde håpet han skulle komme over dette av seg selv, men ser at det drar ut.

Kan ikke si at det er helt sammenlignbart med din situasjon. Jeg var selv en sengevæter, men det var av andre grunner. Jeg husker det styret det var med å bli vekket flere ganger om natten og den ydmykelsen det var av å se mamma's skuffede ansikt. ikke minst sinne hennes! Har ikke lyst til at han skal gå gjennom det! Men på en annen side er ikke dette så alvorlig at jeg føler det trengs så veldige grep med å få kontroll på det.

Tenkte mer på et slags belønningssystem eller andre måter å få vekket en morgengretten trøtting.

Gode råd mottas med takk -kjefting hjelper så lite...

Hi

Skrevet

Enig med HI. det er ikke alltid lett med barn som er vasnkelig å vekke om morningen.

Vi hadde en bøtte stående på rommet til dattera mi. Vi må to etasjer ned for å gå på do. Det ble rett og slett farlig for henne å gå på do, for hun var så trøtt at hun ikke så klart.. Du kan jo prøve det.

Skrevet

Enig med første kommentar her. Må jo være dere som foreldre sin oppgave å hjelpe sønne deres inn på do om morgenen, hvis han er så i koma at han gjør det i sengen. Hvis han vanligvis står opp halv åtte for eksempel, hva med å gå inn syv og få liv i han? Kan jo ikke si "han er så vanskelig å få opp om morgene så vi lar han ligge der og tisse på seg"? Han vil garantert heller gå på do enn å ligge sånn? En sterk pappa, eller lokke med noe som gjør at han kvikner til? Han må jo gjerne få premie for det! Ellers går det jo an å få tak i tissematte som uler når det kommer dråper.. men synes virkelig ikke det burde være nødvendig i deres tilfelle. Lar seg enkelt løse hvis dere er bestemte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...