Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Skulle gjerne hatt noen tips til hvordan vi skal få gutten vår til å ta på seg klærne sine uten noe særlig bråk.

Gutten vår er veldig egenrådig når det gjelder akkurat dette.

Han har en del spesifikke plagg som han trives med,

og vil gjerne gå i dette hele tiden.

Putter vi på han andre klær enn dem han vil ha,

så klager han gjerne for at de er stripete (skrukkete) :),

at det klumper seg, eller at det er stramt.

Når dette skjer, er det bare å forsøke og finne roen i sitt indre,

for han er ganske standhaftig kan man si :)

Vi forsøker å belønne han om han er flink,

og skryter av han da han er flink.

Som regel blir han sint om vi skryter av han, da han får på seg klærne etter hvert. Det henger kanskje sammen med at han synes det er et nederlag for han å måtte gi opp.

Noen ganger kan han holde på i en time før han kler på seg,

og da har han som regel vært sint og grått mye.

Det er vondt for oss og han og ikke finne noen løsning på situasjonen.

Og som foreldre er det jo vårt ansvar å finne en løsning som han kanskje trives bedre med, men han kan ikke gå i samme klærne hver eneste dag.

Leste en artikkel her om at man burde bli enig dagen i forveien om hva slags klær barnet skal ha på seg dagen etter, og vi vil prøve dette utover nå. Det vil jo ikke skje over natten dette her.

Ønsker gjerne tips og innspill fra foreldre som har vært igjennom noe lignende.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke så store problemer, men det hender storesøster gjør seg vanskelig. Hun er 4 år nå til helgen.

Jeg ga opp det der med å finne frem klær dagen før.

Men det som fungerer her er at jeg lar henne finne klær selv. I bhg får hun gå med (nesten) hva hun vil, men skal vi kle oss litt skikkelig, kommer jeg med innspill når hun har rød bukse, lilla t-shirt og rosa genser.

Ellers så tar jeg henne med på shopping evnt. spør henne når jeg sitter på nettet om hun kan gå med det og det. Og etter 1 1/2 år med disse nykkene om hva hun kan akseptere å ta på seg, begynner jeg å forstå hva hun vil ha og ikke.

Det gjelder også å komme frem til litt kompromisser. Nå har storesøster hatt 10 mnd eller noe der hun bare nekter å gå med kjole/skjørt. Hun hadde bukse med jul, for meg betyr det mye mer at hun har det godt, enn at hun har på kjole.

Kompromisset ble f.eks en gang når hun skulle i barneselskap, hun hadde rødt skjørt, men hvit t-shirt med rød traktor. Alle de andre hadde nydelige kjoler. Det betyr ingenting, jenta vår var kjempefin!!

Skrevet

Ja, helt enig i at det ikke betyr noe hvordan klærne ser ut,

men det er mer det at han ikke vil bruke jakke f.eks når det er kaldt.

Eller ikke vil bruke sko istedetfor støvler når det er sol, slike ting.

Vi har også hatt han med å velge ut klær, men det er som regel greit der og da, og når han endelig skal ha det på seg, så vil han ikke.

Vi har det vel egentlig værst i overgangsperiode mellom varmere klær og lettere klær og omvendt. Han bruker veldig lang tid til å venne seg til det. Kompromisser blir det mange av :).

I dag fikk han velge favorittgenser, da han brukte en bukse han egentlig ikke ville ha på seg.

Skrevet

Vi har hatt litt av de samme problemene med gutta på 7år og lillejenta på 4år.

Jenta vår klager veldig på at klærne krøller seg eller er for stramme. Hun kan ikke fordra dongeribukser fordi de ikke er behagelige å gå med. Dette løser vi med at hun selv bestemmer hva hun vil ha på seg. Det blir derfor mye joggebukser og litt løse og ledige bomullsgensere. Vi ser ikke dette som noe problem, bare jenta vår er blid og fornøyd:-)

Tvillinggutta på 7år er sånn at de har funnet noen plagg de er blitt "forelsket" i og vil helst bare gå i det. Da kjøper vi flere av det samme plagget bare i andre farger. Da er gutta kjempehappy:)

Små ting kan løse store problemer vet du :-) Jeg er sikker på at dere finner ut av det. Lykke til :-)

Skrevet

Ja, blir mye joggebukser og gensere her også :).

Skrevet

Storesøster er nesten omvendt. Liker veldig godt jeans og stramme bukser.

Lurt å kjøpe flere av favorittplagg =)

æ

Skrevet

Har hatt selv mange problemer med en klesbevisst datter. Hun har holdt på sånn siden hun var 2 1/2 år. Hylte og skrek og kledde av seg med engang jeg snudde ryggen til.

Har prøvd å være konsekvent da men allikevel prøvd å velge noe som jeg vet hun kan like. (unngått "guttefarger":-)) Det som har hjulpet hos oss er at jeg bare finner frem klær mens hu ser barnetv på morgene og kler hu mens hu ser på. Hu kan se på klærne at - det vil jeg ikke ha! men det er lettere å bare ignorere det og prøve få oppmerksomheten bort når hun er litt opptatt av det som foregår på barnetv.

men selvfølgelig. Jeg tvinger ikke på henne jeans. Hun liker kjoler og vi bruker mye det da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...