Balder911 Skrevet 4. mai 2009 #1 Skrevet 4. mai 2009 Noen andre som følger denne på familieliv.se, aftonbladet osv? Har inntrykk av at hun ikke er like kjent i Norge som her i Sverige?
Solskinnsjenta Skrevet 4. mai 2009 #2 Skrevet 4. mai 2009 Følger ikke debatten, men "teoriene" hennes er vel kjent i Norge også. Og, nei, selv om hennes 8 (9?) barn har overlevd, så ville ikke jeg ha lagt et spedbarn på magen for å sove... Det at antall krybbedøde har gått ned med 90(!)% etter at norske myndigheter anbefalte ryggsoving sier sitt...
Balder911 Skrevet 4. mai 2009 Forfatter #3 Skrevet 4. mai 2009 Det er ikke krybbedød denne gangen.. Men virker som hun har vært heftig omdiskutert opp igennom årene! Nå er det iallefall den såkalte "trykkpressen"- en av mange metoder for å få de små til å sove. En del av kuren hennes. Blir helt mørkeredd jeg..
erteposen + 4 Skrevet 4. mai 2009 #4 Skrevet 4. mai 2009 Hun er jo like kjent som Gro Nylander er i Norge i vårt naboland, og for et par år siden ble boken hennes lansert på norsk, det var en stor norsk fag og mediedebatt rundt henne, og hun var mye brukt som gjest. Jeg følger ikke med, men jeg har lest det meste av henne og kjenner godt til "teoriene" eller hennes erfaringer er vel rettere å si. Personlig har jeg sansen for de betraktninger hun gjør rundt barnet følelsemessige utvikling, "bumping", rutiner og at en kan lære barnet å underholde seg selv. Men mageleie er jeg sterkt uenig i, samt dagsplanen hennes som bare er gjennomførbar om en gir mme. En kan jo ikke forvente at et spedbarn kan sove så lenge på mm. Fargeklatt, som en kan lære mye av om en tar et med klype salt og sammenligner det med forskning.
Balder911 Skrevet 4. mai 2009 Forfatter #5 Skrevet 4. mai 2009 Men Gro Nylander har en utdannelse og baserer sin teori på noe annet enn synsing? Anna Wahlgren er jo morsom- hun sier at hennes 9 barn er hennes utdannelse. Også har hun utviklet SHN- Sova-Hela -Natten kuren. Som ikke har brukt på noen av sine barn.. Har faktisk lest hele Barnaboken og hun har jo visse poeng, men har fått litt avsmak nå nå etter å ha sett filmen av trykkpressen (som hun forøvrig fjernet fra hjemmesiden etter at debatten oppstod)
Candy girrrl Skrevet 4. mai 2009 #6 Skrevet 4. mai 2009 Dama er høyradikal og kjerringa mot strømmen. Men har litt sansen for mange av filosofiene hennes selv om jeg er uenig i noe. Og 9 barn gjør deg nok like klok som høy utdanning, når det gjelder å forstå barn. Det mener jeg.
Balder911 Skrevet 4. mai 2009 Forfatter #7 Skrevet 4. mai 2009 Helt enig i det, praktisk erfaring er absolutt like verdifull. Men det er så ironisk at hun praktiserer på andres barn det hun ikke gjorde med sine. Vel vel, var bare ute etter om noen her var engasjert i den (snart avsporede..) debatten i nabolandet. Nå skal jeg samsove med min 8,5 måneders som ennå ikke sover hele natten;) God natt:)
Sånn kan det gå Skrevet 5. mai 2009 #8 Skrevet 5. mai 2009 Har for min del overhode ikke sansen for dama. Kunne aldri tenkt meg å bruke hennes "metoder".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå