___ Skrevet 4. mai 2009 #1 Skrevet 4. mai 2009 Hvorfor lærer ikke ungene studieteknikk på skolen? Det burde da være et obligatorisk fag helt fra barneskolen. De elevenesom mer eller mindre tilfeldig tilegner seg en od studieteknikk lærer så utrolig mye mer enn de som ikke gjør det, og de aller fleste kunne bli bedre. Ungene burde lære hvodan de skal kunne huske forskjellige ting, hvordan ta gode notater, puggetrening, tankekart osv. Selv fikk jeg heller aldri skikkelig opplæring i noe av dette og det er ingn fag jeg savner mer. Hvorfor bruker ikke skolen resurser på dette?
Gjest Skrevet 4. mai 2009 #2 Skrevet 4. mai 2009 Tror det varierer veldig fra skole til skole.. Da jeg begynte på videregående, hadde jeg så godt innarbeidede rutiner at jeg nærmest surfet meg gjennom det første året... Men som forelder kan jo også hjelpe til så godt det lar seg gjøre, og det kan jo være at de lærer det indirekte? Dessuten er det mye fokus på ulike læringsmetoder i dagens skole...
Gjest -<<- Skrevet 4. mai 2009 #3 Skrevet 4. mai 2009 Det hadde vært klart fornuftig, men er sjeldent å se. Dessuten kunne vi godt lært noe fra USA og innført public speech som fag helt fra början av. Synes omtrent annethvert menneske, i hvert fall av hunkjønn, jeg har diskutert dette med har issues med å snakke for forsamlinger.
Piri Skrevet 4. mai 2009 #4 Skrevet 4. mai 2009 Vi gjør da det.... Lærer elevene studieteknikk, mener jeg. En del av norskfaget det. Bøkene vi bruker heter Lær deg å lære.
___ Skrevet 4. mai 2009 Forfatter #5 Skrevet 4. mai 2009 Står det i læreplanen? Det er ingen av dem jeg har spurt her som har noen timer i dette. Til og med min søster og min veninne som er lærere sier at det ikke blir undervist spessielt i studieteknikk. Hvorfor det skulle høre spessielt til norskfaget forstår jeg ikke, men det er jo ikke så nøye bare undervisningen er der. Hilket trinn er dette på?
Piri Skrevet 4. mai 2009 #6 Skrevet 4. mai 2009 Vi har det fra 4. trinn. Hvis din søster og din venninne vil ha studieteknikk så er det jo bare å gå i gang. Ingenting i veien for det. Men det er synd at det finnes lærere/skoler som ikke gjennomfører det. Min erfaring er at elevene har stort utbytte av det.
___ Skrevet 4. mai 2009 Forfatter #7 Skrevet 4. mai 2009 Ingen av dem underviser i norsk, men de burde jo likevel vist det om elevene lærte det i andre timer.
Piri Skrevet 4. mai 2009 #8 Skrevet 4. mai 2009 Sant det. Men studieteknikk "bakes" vel inn i undervisningen i hvert enkelt fag. Vi lærer jo elevene å løse oppgaver og problemer. Og gjennom tilpasset og individuell opplæring vil jo ulike teknikker for problemløsning presenteres slik at eleven selv kan finne metoden som gjør det forståelig og som passer deres forutsetninger, ikke sant? Ellers er jeg enig i at flere burde hatt en helt egen modul med studieteknikk.
miapia Skrevet 4. mai 2009 #9 Skrevet 4. mai 2009 Jeg har også vært med på å innføre dette fra 4. trinn. Viktig med god oppfølging hjemme. Struktur og gode arbeidsfohold hjemme er også viktig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå