Gå til innhold

Noen med god greie på kosthold/ernæring her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som mamma ønsker jeg å sørge for et sunnt kosthold for gutten min. Men jeg føler at jeg kommer litt til kort og stadig får meg noen a-ha opplevelser. Kanskje noen med mer kunnskap enn meg, kunne kommet med noen gode tips og triks for å sørge for et sunnt og variert kosthold? Skulle også gjerne hatt svar på noen spørsmål;

Spesielt lurer jeg på om en bør unngå stekt mat?

Rosiner har jeg skjønt ikke er særlig bra hverken for tenner eller kropp. (sopp) Men hva med feks mais, som mini eeeelsker å sitte å plukke en og en? Kjøper hermetiske bokser uten sukker, men bør en begrense inntaket av mais? (genmanipulert?)

Og hva med bær? Kjøper frosne bærblandinger og tiner dem og gir dem usøtet opptill tre dager i uken, noe jeg ikke har tenkt på her?

Hvilket brød er å anbefale og er det for mye med tre brødmåltider pr. dag?

Bør en unngå youghurt og Biola?

Er også 100% eplejuice med lavsyre usunt og skadelig for tennene?

Er det usunt med sviskepurè?

Noen kjeks som er akseptable å gi?

Som dere skjønner er listen med spørsmål uendelig lang, men hadde satt STOR pris på å få svar på noen av spørsmålene:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror nesten du må stole på deg selv jeg ;) Ikke gi barnet ditt noe du selv ikke ville spist pga innholdet i maten. Da tror jeg at man kommer langt.

Lag maten selv fra bunnen av, sånn at du har bedre oversikt over hva det er dere spiser.

Skrevet

Hei

Jeg er ingen ekspert, men har litt erfaring.

Hardt stekt mat er pittelitt kreftfremkallende i store doser, men ikke sånn at man anbefaler å ikke spise det. Men brant mat kan du ligge unna.

Genmanipulert mais er ikke påvist å være helseskadelig, men noen mener at man ikke kan være sikre. Det finnes økologisk mais på små bokser.

Bær er nam og sunt!

Man bør ikke bruke for mye jogurt, max en om dagen, pga sukkerinnholdet. Men du kan kjøpe naturell og tilsette bær selv. Det er godt (særlig den gresk / tyrkiske)

All jus bør drikkes til måltider

Sviskepure? Har ikke peiling da jeg avskyr svisker

Kjeks kommer an på mengde, hyppighet og næringsinnhold. I tillegg til sukkermengden er det fettypen en skal være obs på her. Transfett er veldig usunt, og man kan ikke lese det på pakken. For å være sikker kan du bake dine egne, havrekjeks f.eks mmmm

Når dere spiser mye brød er det lurt å være obs på typen. Mye kjøpebrød er av dårlig kvalitet, og det gode brødet er kjempedyrt. Baker dere?

Evt kan du bytte ut ett brødmåltid med kornblanding, fras, musli eller havregrøt

Skrevet

(Nesten) all mat er sunn, men det kommer an på mengde og hyppighet. Jeg har klokkertro på variasjon. Da lærer barna å like forskjellig mat, og blir mindre kresne. Dessuten er det veldig vanskelig å forske på mat og helse, slik at det er mye man ikke vet om sunt og usunt. Derfor vil helserådene variere, og folk blir forvirret, jmf debatten om fett ogulike typer fett.

Det er lurt å bruke et minimum av hel og halvfabrikata, og lage mat fra bunnen, særlig det dere bruker mye av. Da har dere kontroll på det dere får i dere, og smakssansene til både voksne og barn vil bli stimulert.

Skrevet

Takk for gode svar holdkjeftenpådeg! (bra nick:)

Baker desverre ikke brød selv, men forsøker å følge med på grovhetsmerkingen på brødposene. Kjempelurt å bytte ut noe av brødet med müsli, det skal jeg gjøre i morgen. Har hatt litt dårlig samvittighet for alle brødmåltidene. Har noen ganger blandet havregryn i youghurt og det har mini spist med god appetitt. Så skal se at müsli med bær sklir ned også. Var akkurat sånne tips jeg var ute etter:)

Det er så lett å gli inn i et spor og ikke variere og tenke kreativt. Middag lager vi fra grunnen, så det e regentlig ikke problemet, er bare det at mye av den "gode gammle norske kostholdstradisjonen" som jeg er oppvokst med ikke nødvendigvis er så sunn. Synes ikke det handler så mye om å stole på meg selv jeg. Jeg vet jo at kostholdet vårt ikke er helt på viddene, men vil gjerne grave litt dypere, enn de som sier at vi spiste sirup og syltetøy daglig og det ble da folk av oss også:)

Skrevet

anbefaler å blande ut juicen med vann så ikke tennene blir syreskadet.

Skrevet

Det jeg er mest opptatt av med brød, er ikke grovhetsskalaen, men hva annet de har puttet oppi. Hvor mye salt, hvilken type fett etc, derfor er jeg skeptisk til kjøpebrød (finnes naturligvis unntak). Knekkebrød er et alternativ innimellom.

Wetabix kan du teste ut (jeg synes det smaker papp, man mannen og barna spiser det). Det er sunt, da...

Oppskårne grønnsaker kan godt serveres til brødmåltider også. Billig, lettvindt og kjempesunt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...