Gå til innhold

Huff...denne grøten... *sukk*

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er jo så vanskelig!!!! *hjelp*

Snuppa vår er 6mnd om en drøy uke, ble fullammet til forrige helg, da begynte vi med noen smaksprøver på 4mnds maisgrøt. Dette likte hun i 4 dager, så var det stopp. Ga henne 2 dager pause, men synes fortsatt ikke det er noe særlig. De første dagene pumpet jeg meg og blandet med mm, så prøvde jeg med mme.

Virker som hun likte det bedre med mm, men jeg orker rett og slett ikke pumpe hver eneste dag altså... Ga henne litt mme på flaske bare for å se, det likte hun IKKE!

Så har vi prøvd 4mnd risgrøt med banan= überæsj!!!!

6mnd havregrøt med banan og aprikos= 2 skjeer gikk ned sånn halvgreit, med det resultat at hun hylgråt i 2t etterpå (ganske sikker på at det må være derfor, aldri gjort det før)

What to do? Hun er ei stor jente på nesten 9kg, så nå begynner hun å våkne hver 2.-3. time også om natten for mat, før kunne hun sove opptil 8t i strekk...

Hvordan har dere løst lignende situasjoner? Hva bør vi gjøre?

Tips mottas med stor takk!! (",)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lurer forresten også på hvor ofte en kan/bør tilby nye grøter, fruktglass etc...?

Glemte si at vi også har prøvd fruktmos banan/eple= æsj, banan/jordbær= litt bedre, men ingen hit

"selvmost banan med litt mme"= så på meg som om jeg var GAL...

Hadde dere prøvd med litt middag istedenfor eller hva?

Skrevet

hehe, sånn går det når man venter så lenge med smaksprøver vettu;) Neeida, fra spøk til halvor, så tror jeg nok ikke at dette er så uvanlig. Min teori er at d ikke hovedsakelig er smaken på grøten hun reagerer på, ei heller mm/ MME, men rett og slett at det er noe heeelt helt nytt for henne dette med fast føde. Tenk, etter et halvt år med bare pupp, skal hun nå skjønne at grøt på skje også er mat (for hun har ikke fått noe særlig smaksprøver i d hele tatt før nå eller husker jeg feil...?)

Mange som strever i flere uker med dette, for d er jo også en helt ny spiseteknikk som må læres. Skje er noe ganske annet en pupp. Her var det også mange grimaser og brekningstendenser den første uka med grøt, rett og slett fordi hun trengte å bli vant til konseptet grøt (ny konsistens, spise med skje). Kan rett og slett hende at hun bare blir litt irritert også, hvorfor prøver mamma å dytte noe rart (som ikke er pupp) inn i munnen min...?

Så mitt råd til deg er å ta d heeelt med ro, og ikke nødvendigvis hoppe fra den ene grøten til den andre, kanskje la henne få holde i skjea selv og "utforske" den litt på egenhånd (grisete, men funker som regel bra). Her hjalp det også å lage grøten litt tynn sånn i starten, så den ikke klistret seg til ganen hennes.

Lykke til, det tar tid dette med grøt, men før du vet ordet av det løsner det nok for dere også=)

Skrevet

Hehe, ikke sant? ;o) Nå får jeg betale for å være sta vett! (du husker helt rett, hun har ikke fått noe særlig smaksprøver før nå)

Har laget grøten helt tyntflytende, og som sagt gikk det fint i 4 dager, da gapet hun som bare det og lo veldig av hele spisekonseptet. Skje var også veldig gøy, og ikke minst grisete, hehe, men trikset funker ikke lenger...

Hmm...jaja, kanskje jeg bare skal bestemme meg for å kjøre med maisgrøten en stund til, pumpe når jeg gidder og mme resten, så får vi bare holde ut til hun en eller annen gang vil ha det igjen.. Kanskje det er tidspunktet som er feil? Synes det er vanskelig også, hehe, ikke skal de være for sultne, ikke for mett, ikke for trøtt...juhu.. (",) Har ikke faste amme-tider, så jeg har ikke helt kontroll alltid. (haha, nå høres jeg ut som verdens største surrehue av en mor, men tror ikke jeg er det altså! )

Skrevet

hehe, nei det er ikke helt lett dette med innføring av fast føde- maaange som sliter myye med det ja! Bare husk at grimaser/ små brekninger ikke nødvendigvis trenger å bety at de ikke liker det, ofte betyr det bare "hmm, dette var noe helt nytt gitt". Jenta mi lager fortsatt mange rare fjes under måltidet, og spes hvis vi prøver en ny smak- litt søtt også da;)

Skrevet

Jo, ang tidspunkt så erfarte ihvertfall jeg at det viktigste var at hun var blid og uthvilt under måltidet, derfor tok jeg d som regel rett etter en blund!

Skrevet

Enig med "Lykkelig og glad..." Det er nok ikke maten hun ikke liker, det er nok det at det er noe nytt - noe som ikke er flytende. Kan hjelpe å ha grøten ganske tynn i begynnelsen.

Jeg har 4 ord til deg: DET GÅR SEG TIL! :) :) :)

Vi også jobbet hardt og lenge med mat. Begynte såvidt med smaksprøver når hun var drøye 5 mnd, og ikke før hun var ca 8,5 begynte hun å spise fulle porsjoner. Og først nå når hun er 9 mnd har vi kunnet kutte ned ammingen såpass at jeg kan være borte fra henne på dagtid. Og vi har også akkurat begynt med smakeprøver på middag. Tidligere så bare skjærte hun grimasjer og spyttet ut...

Det er bare å fortsette å prøve, så blir det! :)

Våre triks har blant annet vært å blande grøten med havremelk i stedet for vann (får en litt "rundere" smak), ha litt kanel i grøten, blande grøtpulver i fruktmos, ha litt sviskemos på tuppen av grøtskeia... Man må liksom bare prøve seg frem litt.

Lykke til videre! :)

Skrevet

Du, det første som slo meg var at hun kanskje ikke vil ha banan?? For det er jo banan i det aller meste av det du lister opp her... Jeg har aldri likt banan, men det ble stappa i meg da jeg var liten. Jeg husker at jeg prøvde å fortelle både mamma og dagmamma at jeg ikke ville ha det, at det klødde så fælt i halsen, men fikk det for det. I dag tåler jeg det faktisk ikke, så kanskje det er en grunn til at jeg alltid har syntes at det smaker vondt...

Snuppa her var forresten fan av maisgrøt i en knapp uke, så var det full stopp! Da vi gikk over til havregrøt med ris og hvete (?) 4-mnds grøten så var det plutselig MYE mer populært å spise... Da gapte hun og svelget villig vekk :)

Skrevet

Det har du jammen meg rett i! Så det selv når jeg hadde skrevet det, egentlig utrolig sløvt at det ikke har slått meg før... Tror jeg innbiller meg at banan er sååå mildt at det MÅ jo være en finfin start... Hjelper jo lite det, hvis hun ikke liker det liksom! ;o)

Vi har den ris og hvete grøten stående...men ikke prøvd den...kanskje jeg skulle gjort et forsøk med den..hadde vært så greit, for såvidt jeg husker blandes den med vann...

Takk for litt hjelp ut av å "ikke se skogen for bare trær" (eller bananer om du vil, hehe)

Skrevet

Mitt lille troll spiste også mais grøten en ukes tid i starten, men plutselig var det full stopp!! Vi begynte med den når han nærma seg 5 mnd. Jeg venta noen dager før jeg prøvde mais grøten igjen, ville fortsatt ikke ha. Så ga jeg han den havregrøten med ris-hvete, og det spiste han masse av!!

Nå er han 6 mnd og spiser fortsatt bare havregrøt:) Har prøvd å gi han risgrøt med banan osv, men han spiser det ikke. Nå elsker han mosa banan da, så er ikke det at han ikke liker banan:)

Jeg stemmer for havregrøt, smaker myyyyyyye bedre:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...