lykkelig tobarnsmamma Skrevet 4. mai 2009 #1 Skrevet 4. mai 2009 Hei! Jeg er kommet til uke 18 og har begynt å vurdere å gå ned noen prosent på jobb. Jeg er ganske så sliten etter endt arbeidsdag og føler ikke at jeg får gitt sønnen min nok oppmerksomhet. Hva er deres erfaringer? Hilsen
Lillemor + bittelillemor Skrevet 4. mai 2009 #2 Skrevet 4. mai 2009 har dessverre ingen erfaring, men er nysgjerrig på hvilke svar du får. Lurer nemlig på det samme selv - er jo veldig sliten om dagen, og etter endt arbeidsdag er jeg helt utslitt, og orker ingenting.
Skorpio85*lykkelig 2 barns mor Skrevet 4. mai 2009 #3 Skrevet 4. mai 2009 jeg er sykmeldt nå pga bekkenet, pluss en dritt jobb, men det er så verdt det.. har en liten en på 1,5 år, og merker at jeg har såå mye mer energi å gi til han.. Så hvis du føler det er best for deg, skjønner jeg ikke hva du venter med??!!
AngryBird Skrevet 4. mai 2009 #4 Skrevet 4. mai 2009 Har jobba 50% i nesten 2 mnd nå pga lite energi. Syns helsa er viktigere enn jobben, orker ikke å slite meg helt ut og ikke orke å snakke med samboeren engang. Skal jo ha et liv utenom jobben og:)
gekkan Skrevet 5. mai 2009 #5 Skrevet 5. mai 2009 Hei. er i uke 19 og bekkenet begynner å bli hissig.. har en veldig aktiv jobb som sliter meg ut og gir meg smerter fra livet og ned resten av dagen.. spurte min lege om hva jeg kunne gjøre.. hvilke muligheter jeg har.. bytt jobb var svaret jeg fikk.. føler ikke jeg blir tatt alvorlig og er ganske frustrert.. ønsker å jobbe fullt ut men det tillater ikke bekkenet mitt meg. jeg har blitt sykemeldt en uke fordi jeg er utslitt og det hjelp selvfølgelig: en kort stund. tilbake på jobb og smertene er tilbake. har byttet lege, men jeg er ikke den typen som bestemt forteller hva jeg vil og ønsker . jeg gjør det legen vil som regel og det er ikke alltid det er det beste.. er frustrert..
Skorpio85*lykkelig 2 barns mor Skrevet 5. mai 2009 #6 Skrevet 5. mai 2009 Huff, det er ikke greit.. Skjønner akkurat hva du mener.. Har vært av de som ikke turte å si ifra akkurat det jeg mente var best for meg til legen selv, men har byttet lege og nå fått ei som er skikkelig forståelsesfull:) Det har hjulpet meg, men jeg vet jo at ikke alle leger er av den forståelses fulle arten.... desverre!! Men hva om du sier at du er kjempe sliten om dagen, du har ikke noe energi, og føler du nesten blir litt deprimert av alt som foregår nå, og at du derfor ønsker en sykemelding for å se om det kan hjelpe?
håpogtro Skrevet 5. mai 2009 #7 Skrevet 5. mai 2009 Hei, har det akkurat sånn selv. Er i min 18 uke nå og føler meg mye trøtt og sliten. Har ingen konkrete plager egentlig, bortsett fra litt vondt i hodet innimellom og får vondt i ryggen hvis jeg løfter datteren vår mye, eller går mye. Har en rolig og grei jobb egentlig, men etter jobb er jeg ofte sliten allikevel og om ettermiddagene er det jo ting som må gjøres hjemme med datteren vår, husarbeid osv. Og som regel sovner jeg helt utmattet på sofaen ved 2000 tiden. Var hos fastlegen min i forrige uke og tok noen blodprøver, ymtet da frampå at jeg var mer sliten nå enn med førstemann. Da svarte hun at sånn er det som regel for de fleste, for man har jo ikke tid og anledning til å slappe av/hvile på samme måten når man har en fra før. Og det er jo sant det, er sikkert sånn for de fleste. Men så tenker jeg at det er så få ganger i løpet av et liv man er gravid, og når man er sliten så er det vel best både for kropp og baby og trappe ned litt. Kunne virkelig tenkt meg fri en dag midt i uka hvor jeg kunne sovet ut og puslet med litt husarbeid. Da hadde det blitt mindre stress på ettermiddagene ellers. Men føler det er litt "pinglete" å kaste inn håndkleet allerede.....har jo ingen konkrete plager egentlig. Ikke vet jeg om jeg hadde fått sykemelding av legen min heller ?
Solstråla_5 med ny baby imagen Skrevet 5. mai 2009 #8 Skrevet 5. mai 2009 Hei! Jeg fikk sykemelding i går av min fastlege, og er nå 50 % sykemeldt i min 100 % stilling. Jeg sliter med vond rygg og lite energi, der jeg ikke fungerer 100 %, og er ikke noe godt selskap for mannen etter jeg har komt hjem fra jobb. Nå håper jeg at jeg blir mer opplagt til å yte 100 % halve dagen på arbeid og har fortsatt krefter til å gjøre ting i hjemmet. Dette kan være en anbefaling til dere som undrer. Start på 30 eller 50 % i en kort periode (jeg har 14 dagers sykemelding før ny vurdering), for så å vurdere det på nytt med legen og ny sykemelding med eventuelt samme eller mer/mindre %. Jeg har da en meget forståelsesfull og medgjørlig lege, og er selvsagt veldig glad for det.
Marsmammaen:) Skrevet 5. mai 2009 #9 Skrevet 5. mai 2009 Bare ett lite luretriks til dere gravide og slitne=) Få en AKTIV sykemelding og bli omplassert på din arbeidsplass - om der er mulighet. Få derigjen arbeidsgiver til å søke NAV om "krav om unntak fra arbeidsgiveransvar for sykepenger til en arbeidstaker som har sykefravær på grunn av svangerskap". Da kan arbeidsgiver få noen andre i din stilling, mens du fremdeles er og gjør det du kan/klarer på jobb . NAV betaler da både sykepenger og lønn. Men... Om arbeidsgiver kan, så få han til å forskutere lønnnen din. Vi vet jo alle at penger fra NAV kommer inn på din konto når de selv vil og ikkje nødvendigvis når du trenger dem Kjempeordning!!! Dette ble gjort på min jobb og jeg gikk fra fysisk krevende, stressende og tung jobb til koselige dager på kontoret=)
Hildeww Skrevet 5. mai 2009 #10 Skrevet 5. mai 2009 Jeg er blitt bare og mer mer sliten, ikke motsatt, etter 12 uker. Begynte først med en dag i uken med hjemmekontor, men måtte i forrige uke kaste inn håndkleet og gå til legen. Jeg sa det som det var at jeg er så trøtt at jeg ikke føler jeg får gjort noe (kontorjobb) og føler dagen er uoverkommelig. Legen var forståelsesfull, og spurte hva jeg trengte. Jeg sa jeg trengte bare 20 % sykmelding og sånn sett korte ned dagene 1 1/2 time hver dag og det ordnet hun. Sykmeldt på grunn av trøtthet rett og slett. For meg hadde det en umiddelbar positiv virkning. Jeg føler jeg får gjort mer når jeg vet jeg har kortere arbeidsdager for da vet jeg at jeg får hvilt. Jeg håper det bedrer seg når denne måneden er gått, men akkurat nå føles det ikke slik. Jeg sier til dere som alle har sagt til meg (inkludert legen): Det er ingen grunn til å slite seg ut når man er gravid. Det skal være noe som oppleves som positivt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå