nellik-alle gode ting er 3 Skrevet 4. mai 2009 #1 Skrevet 4. mai 2009 Noen tips til hva vi kan gjøre, evt hvorfor han sover sånn? Vet jo det finnes både innsovings-metoder og nattavvennings-metoder, men tror ikke noen av dem passer til akkurat dette.. Han sover rett&slett fryktelig urolig når vi legger han. Kl. sju er det natt for han, da legger vi han i sprinkelsenga si som vi har bed-rockere på. Må vugge han i søvn mens vi holder han i hendene. Etter en 30 minutter er det påan!! Da våkner han med et hyl! Og vi går inn, gir han smokken og vugger senga litt, så sover han igjen. Ca ti minutt senere er det det samme. Og mens vi vugger kan han plutselig begynne å hylgråte med smokken i munnen, før han like fort er stille og sover tilsynelatende som en stein. Så kan han våkne fem minuetter etter der igjen, sju minutter osv.. Sånn kan det fortsette i flere timer! Vi har de siste 6 ukene hatt soveproblemer med han - han sovner ikke alene og våkner gjerne fra 1 til 5 ganger pr natt. Noen ganger er han våken ett par timer på natta. Men har likevel alltid morgen rundt kl. seks-sju..! Før det kunne han sove fra leggetid til vi tok kveld og fikk pupp da, så pupp om morgenen rundt 5-6 og sov vi til en halv åtte. Og før det igjen når han var en 3 mnd hadde vi også et soveproblem med han, han sov urolig - trodde det var pga tenner for det gikk over av seg selv etter en stund. Enda mer tilbake så sov han hele natten allerede da han vare 8-9 uker. Altså; det virker som sovingen hannes har blitt mer og mer problematisk etter hvert..! Og nå er det verre enn noen gang! *trøøøtt selv*
Tjukkemagen *m/jente 1.mai* Skrevet 4. mai 2009 #2 Skrevet 4. mai 2009 Hei! Vil bare si du har min dypeste medfølelse! Jeg har samme problem med mini (9 mnd) og har dessverre ingen hurtigløsning. Har forsøkt Ferber (light) i ren desperasjon for å få litt søvn selv. Det hjalp på antall oppvåkninger, men ikke på alt tullet midt på natta, og han våkner alltid kl 05.00.... Sukk. Skal begynne å jobbe om en mnd og da blir det i hvertfall slitsomt! Skjønner ikke greia med at han våkner og gråter og gråter. Men tar jeg han opp roer han seg nesten alltid, derfor tror jeg ikke det feiler ham noe. Hatt et par netter nå hvor han ikke roer seg hos meg, men det har vist seg å være tenner på gang. Da hjelper det med paracet. Håper det løser seg for dere, sender trøsteklem!
saltogpepper Skrevet 4. mai 2009 #3 Skrevet 4. mai 2009 Det høres for meg ut som om han har blitt avhnengig av at dere rugger og vugger ham. Har litt samme problemet selv ettersom han bare sov i vognen på dagtid og jeg måtte ut og trille tre ganger om dagen. Problemet er at spedbarnssøvn er utrolig lett og går gjennom ulike faser der de som sover lett kan våkne,- dersom de har blitt avhnegige av at noen skal rugge/vugge/bære/amme osv for at de skal sovne igjen så er man inne i en ond sirkel. Målet blir å prøve å lære dem å finne roen selv - da vil de automatisk roe seg når de går gjennom den lettere søvnfasen- i teorien i alle fall. Jeg holder på å jobbe meg gjennom en metode fra boken "The baby whisperer" av Tracy Hogg. Veldig bra bok - hovedpoenget er at en baby med gode rutiner på dagtid vil også få bedre søvn - det kan være litt jobb å innføre rutiner men jeg tror vel verdt det. Man bruker opp/ned-metoden for å prøve å lære barnet å sove selv - synes selv det er lettere å gjennomføre enn Ferbermetoden - for den er jeg altfor "soft"... Samme metoder/teori finnes på www.sovecoach.dk.
nellik-alle gode ting er 3 Skrevet 4. mai 2009 Forfatter #4 Skrevet 4. mai 2009 Takk for trøsteklem, gir en tilbake til deg også kolikkmamma! Håper på en hel natts søvn igjen snart ) Saltogpepper: har du noen tips om hvordan en dag med rutiner kan se ut da? Nå ser vår dag slik ut - *06-07 starter dagen. Våken ca 1-1,5 timer før blund. Får pupp før legging inne. *Rundt 07:30-08:30 sover han igjen. *Ca kl 9:30-10 er han oppe igjen. Våken 2-2,5 timer. Grøt og vann til måltid. aktiviter. pupp før legging. *Blund i vogna 12-12:30. Sover alt fra 1,5 timer stillestående til 3 timer på tur. (Holder på å innføre middag til kl 15 for tida.) Er våken 1-2 timer før han får en siste, tredje blund på ca 30-40 minutt inne. Aldri etter kl.17:00. Etter oppvåkning er det kosetid med bøker, bading, stell og hygge. Får grøt og pupp før han legges til senest kl.19. Så starter det med urolig, dårlig søvn!! På dagtid sover han i ett. Til begge blundene inne må jeg vugge senga, som vanlig. Mens i vogna er det nok at jeg bare triller litt fram&tilbake eller går tur. Tror nok også vi har forvent han til vugging.. Men aner ikke hvordan vi kan få bukt med det? Ferber ikke aktuellt for oss nei!! Og opp/ned-metoden virker veldig tung for ryggen, vet ikke hvordan vi skal klare det. Senga er flyttet ned på nederste hakk også. Han sovner ikke til puppen heldigvis.
lillemor og baby i magen Skrevet 5. mai 2009 #5 Skrevet 5. mai 2009 Tror dere må avvenne vuggingen ja, kan virke som han trenger denne tryggheten og forbinder den med sengen sin/sovesituasjon. Kan hende dere må avvenne veldig gradvis, så han ikke får utrygge assosiasjoner til sengen sin. Her var vi veldig bevisst at vugging ikke ble aktuelt ved soving, men det er hardt å la være når de gråter og kaver som verst. Dere får prøve dere frem, og bruk vugging kun noen sekunder når han legges ned, for så å la han finne søvnen. Har ei veninne som gikk i vuggefella, de skrudde av knottene på senga en kveld og brukte 3 kvelder på å avvenne jenta si. De gjorde senga trygg og lun med koseklut og en bamse med hennes skjørte på, de snakket til henne med lav stemme når hun ble urolig, det hadde vist ingen hørbar effekt første gang, men hun fortsatte og etter 3-4 gjentakelser ble den lille roligere og det kunne ta inntil 1 time før hun sovnet. det er ikke lett, jeg føler med dere, her driver vi å avvenner vår fra å ligge med hendene inntil seg i pledd, nesten svøpt som nyfødt....hun elsker pleddet, men kaver så fælt at vi orker ikke mer. Men jeg tror deres kamp blir tøffere..håper dere klarer å gjennomføre, tror ikke ferber er riktig i deres tilfelle, alt tyder på at han ønsker bekreftelse på at noen er der ved at det kommer bevegelse, så det å skape ny trygghet i form av nærvær av dere, stemmeleie, stryking (inn og stryk og sitt så han ser dere, men ikke nødvendigvis gi han "full" oppmerksomhet med masse snakk og styr...målet er jo at han skal greie å være trygg når han er alene. Forsøkt å stryke han over pannen eller synge litt for han? For noen er det for sent med blund etter 16.00, vi lot vår sove en liten lur mellom 16 0g 17 tidligere, og hun våknet flere ganger i løpet av kvelden de dagene hun sov etter 16, så nå tar vi heller sutringen og "kampen" mot søvn mellom 16 og 19, men hun sover da til gjengjeld frem til kl 05.00. noe uro er det jo, med smokk som må dyttes inn o.l, men det kan jo hende at dette kan funke for dere også. Det kan jo være dere får en grinete unge på ettermiddagen, men med kos og rolig lek så forbeder vi kveld og natt greit her i huset. lykke til
lizaloo Skrevet 5. mai 2009 #6 Skrevet 5. mai 2009 Hei. Ser du har fått mange fine svar. Ville bare nevne noe; vi hadde lignende problemer med vår tulle. Det kom ut av det blå og varte i noen uker. Helt til vi oppdaget på 5 mnd kontroll at hun hadde mellomøre betennelse og sikkert hatt det en stund. Når vi la henne ned, fikk hun rett og slett vondt. Etter antibiotikakur og paracet ble alt mye bedre. Kan jo være verdt en sjekk.....
saltogpepper Skrevet 6. mai 2009 #7 Skrevet 6. mai 2009 Hei igjen - det ser ut som du har noen fine rutiner og jeg har absolutt ingen fasit - sliter noe fryktelig med soving på dagtid selv og driver med avvenning, så jeg føler med deg! Noe jeg har lært (men det er nok ikke eneste veien fram altså) er at man prøver å skille mat og søvn slik at babyen spiser etter at den har sovet i stedet for før. (Se www.babywhisperer.com - se på forumsene (EASY-board) eller www.sovecoach.dk) Men ditt problem er vel kanskje ikke at han er avhengig av puppen for å sove , men heller vuggingen... Det sliter jeg med selv som sagt. Holder på med opp/ned for å få det til. Håper i tillegg at det generelt skal hjelpe at jeg gjør ting til noenlunne faste tider hver dag - men det ser det jo ut til at du gjør da. Når det gjelder sene ettermiddagslurer ser jeg det er mange her inne som mener det ikke fungerer, men jeg har motsatt erfaring! Jo mer avslappet babyen er før leggetid jo lettere er han å legge - han kan godt sove en liten lur så sent som til 18 (legger seg syv/halv åtte) Mange skriver dette også i bøkene så her det delte meninger tror jeg. Dette var kanskje ikke noen særlig hjelp, men jeg føler med deg i alle fall. Helt enig i at vi skal unngå Ferber- det er bare fryktelig spør du meg
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 6. mai 2009 #8 Skrevet 6. mai 2009 Det er veldig viktig at han ikke vugges helt i søvn, for da våkner de lett etter den berømmelige halvtimen (lettsøvnfasen). En måte du gradvis kan avvenne han det på, er at dere vugger senga helt til han begynner å bli søvnig og glippe med øynene. Da kan dere gradvis stoppe vugginga, og heller bare stryke han på hodet, holde hånd osv. Da vil han etterhvert forhåpentligvis sovne mens senga står stille, og dere vil sannsynligvis ikke slite like mye med at han våkner etter den vanlige halvtimen. Lykke til, legging er ikke alltid like lett nei;)
Mahari81 og den lille Bie <3 Skrevet 6. mai 2009 #9 Skrevet 6. mai 2009 er i samme båt, bortsett fra hos meg er det pupp på natta og rugging av vogn på dagen..hadde 8 oppvåkninger i natt og en periode der det var hvert 5 minutt i tillegg...slitsomt.Prøver meg på tips fra boka no cry sleep solution, så får vi se om ti dager om det har blitt bedre. Du har iallefall min fulle sympati!
nellik-alle gode ting er 3 Skrevet 6. mai 2009 Forfatter #10 Skrevet 6. mai 2009 Saltogpepper: skal ta en kikk på de nettstedene du ga, kansje prøver jeg meg på den boka også ) Tenker på nattavvenning fra pupp etterhvert.. Men det blir ikke akkurat nå. En ting om gangen. Ser imidlertid ut til at vi kan ha funnet en løsning på den urolige søvnen! Takk for gode råd alle sammen. De siste dagene har vi nemlig tatt av knottene på senga hans vi også, så har vi laget en "teppepølse" av den minste babydyna som vi har rullet rundt hodet hans. Og så har vi lagt han i babysafe-posen, med kosekluten, englebamsen sin og helsetepper sammen med han. Og i tilegg lagt han på høyreside, for han legger seg alltid i slik sidestilling etter feks. nattamming... En del protestering har det blitt, ja, men ikke på laaangt nær så mye som vi hadde trodd på fohånd!! Vi trodde jo det skulle bli dèn kampen!Og når han begynner å kave og gråte holder vi han i hånda med den ene og stryker over nesebenet med den andre. Og da går det ganske fort før han sovner! Første kvelden sov han i ett fra sju til elleve uten oppvåkning, før han skulle ha pupp. Så sov han igjen, pupp kl fire og over i vår seng før vi sto opp ca kvart over seks Idag har det også gått kjempe fint på dagtid å legge han. Mens nå i kveld har vi kjempet litt mer igjen, holdte på til i åtte-halv ni tida før han sovnet.. Har siden ikke hørt et knyst da Går rette veien nå tror jeg! Eller er jeg kansje for optimist allerede? Har hvertfall bestemt oss for å ikke gi opp eller ta tilbake knottene selv om det kan bli litt mer protestering de neste dagene.
saltogpepper Skrevet 7. mai 2009 #11 Skrevet 7. mai 2009 Så flott - høres virkelig ut som om det går rette veien! Høres ut som vi er litt i samme båt - jeg har hatt problemer med avhnegighet av vogn for å sove på dagtid - har jobbet meg gjennom litt protestering (sittet ved sengen hans hele tiden, strøket ham på mage/rygg eller bare holdt hånden på brystet. HVis han begynte å gråte brukte jeg opp/ned-metoden. I begynnelsen protesterte han i 20-40 minutter , men ikke så mye gråt egentlig . Jeg gjorde det samme dersom han våknet etter en altfpr kort lur (30 minutter) - prøvde å få ham til å bli liggende til tross for protester - satt hos ham hele tiden - dette styrte vi med i to -tre dager. Gud så sliten jeg var! Men vips - i går hadde vi en helt perfekt dag - han tok lange lurer , og sovnet på et blunk hver gang jeg la ham. Skal sies at jeg på forhånd hadde jobbet med å stille inn "klokken " hans på visse tider ved å rpøve å gjøre ting til noenlunne samme tid hver dag. Også har jeg små leggeritualer også før han sover på dagtid (bæres litt i sele, spille en bestemt sang på CD, bæres litt på det mørke soverommet før jeg legger ham i sengen. Det funker ! Håper dte kommer til å forsette slik da. Så jeg vil bare si gratulerer til deg og til meg selv samtidig. Det er mulig å gjøre ting uten at babyen må gråte alene og det er jeg SÅ glad for,. Lykke til videre. Godt å høre at det har gått så bra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå