Gå til innhold

"Presset" til å be om mer sykemelding...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går på gradert sykemelding nå, men har blitt mer dårlig i det siste, er gravid. Mannen min vil helst at jeg skal ringe legen og be om full sykemelding, og da jeg måtte gå fra jobb tidlig i dag fordi jeg var så dårlig sa han fra igjen på en slik måte at han nesten synes jeg er uansvarlig om jeg ikke ringer legen. Selv lider jeg vel litt av "flink pike"-syndromet og vil liksom klare meg så lenge jeg kan, men merker jo selv at formen er laber.

Noen andre som har vært i lignende situasjon? Hva gjorde dere? Er jo uansett ikke opp til meg om jeg blir mer sykemeldt og tenker at jeg klarer sikkert litt til, men siden det er hans barn også så føler jeg jo at han burde ha litt å si? Hater å evt måtte ringe legen for noe sånt, derfor vegrer jeg meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

om du er så dårlig, å synes jeg ikke det er noe i veien om å bli sykemeldt fullt... jeg forstår tankegangen din, men nå er faktisk deg og babyen det viktigste! Kroppen trenger den energien den kan få, og kroppen din sier ifra hvi det blir for mye... noe den met sannsynligvis gjør nå.

jeg var også veldig dårlig og sliten under svangerkapet, og syne det var ille med sykemeldig i begynnelen. etterhvert forsto jeg at det var viktig for kroppen min!

Skrevet

Jeg har også flink pike-syndromet og hos meg var det avdelingssjefen hvor jeg jobber tilrettelagt som "presset" meg til ringe legen og få gradert sykemelding. Jeg bestilte til slutt timen og forklarte legen hvordan jeg hadde det, men at jeg synes hun skulle komme med et forslag på hvor mye jeg skulle sykemeldes fordi jeg hadde en tendens til å presse meg selv mer enn det som er heldig.

Hun sykemeldte meg med 60%, mye mer enn jeg noensinne hadde foreslått selv. I tillegg sa hun at jeg fikk prøve meg fram så fikk vi øke eller minske. Har bekkenløsning og så lenge jeg kommer meg ut av sengen føler jeg at jeg MÅ på jobb. Jobber nå 3 timer dagen og det er en ny verden. Er ikke "låst" til sofaen og sengen når jeg kommer hjem lengre. Er så glad!

Skulle ønske jeg hadde gjort det samme da jeg ble 50% sykemeldt pga kvalme i uke 10. For da tok jeg for lite i merket jeg. Skulle nok ha vært sykemeldt fult ihvertfall til uke 14 og 50% til uke 17. Istedet ba jeg om 50% og da den gikk i ut i uke 14 ba jeg aldri om en ny. Da har jeg lært litt til neste gang.

Synes også det er fælt å ringe legen for slikt, men så utrolig deilig når man først har vært der. Spør legen din hva han/hun mener, så slipper du å ha for dårlig samvittighet. Synes det er litt greiere når legen har bestemt det.

Skrevet

Når du er så dårlig at du må gå hjem fra jobb, så er du for lite sykemeldt. Man har egentlig ikke mulighet for å ta ut egenmelding når man er delvis sykmeldt heller, så egentlig hadde det vært riktig av deg å ta kontakt med legen i dag og fått sykemelding for i dag.

Jeg syns ikke man skal få dårlig samvittighet for å bli sykmeldt i svangerskapet hvis man har behov for det. Det er ingen sykdom å være gravid, men man kan bli syk av å være gravid.

Skrevet

det er kun deg selv som kan ta ansvar for din egen kropp, og baby...Sykmeld deg med god samvittighet!

Skrevet

Tusen takk for svar jenter!

Dette med egenmedling når man er delvis sykemeldt visste jeg ikke, har faste dager jeg jobber på og faste dager jeg må ta meg fri. Kjente i dag at det ville bli tungt, men håpet å holde ut, det gjorde jeg ikke når alt begynte å danse foran øynene og hode følte som det skulle eksplodere. Er første gang jeg har måtte gå fra jobb.

I morgen har jeg fri, men dersom det er like ille neste dag skal jeg heller ringe legen, jeg må uansett ringe for å evt forlenge den sykemeldingen jeg har, så får jeg høre hva legen sier da. Da blir i hvertfall mannen glad.

HI

Skrevet

Jeg visste heller ikke det om egenmelding når man er delvis sykmeldt, men fikk vite det av legen når jeg sa jeg hadde måttet bli hjemme en hel dag i stedet for å bare begynne senere som min sykmelding sa. Hun ga meg bare sykemelding for den dagen og jeg tror nok ikke sjefen min ante at jeg ikke kunne ta egenmelding da heller, så det hadde nok ordnet seg uansett og det gjør det sikkert for deg også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...