Trilletrill Skrevet 4. mai 2009 #1 Skrevet 4. mai 2009 Ohoi, kun 12 uker igjen av svangerskapet og det dukker da opp et viktig spørsmål. Hvor kan jeg få hjelp til å fylle ut skjemaet om fødselspenger fra Nav, og når er fristen for å levere den egentlig? Er førstegangsfødende og anntar at de som har fylt den ut flere ganger har litt mer peil;) Takk!
Me&Mine Skrevet 4. mai 2009 #2 Skrevet 4. mai 2009 De sier på Nav at man skal sende inn fire uker før permisjonen starter, altså ca 7 uker før termin. Men det kan være lurt å være tidligere ute. Jeg sendte inn for seks uker siden, permisjonen startet for en uke siden, å jeg har ikke hørt noe fra dem. Arbeidsgiver eller Nav kan hjelpe deg å fylle ut skjemaet
Bella_mamma til Benita Skrevet 4. mai 2009 #3 Skrevet 4. mai 2009 jeg vil anbefale at du gjør dette nå.tror ikke det er spess frist men hvertfall noen uker før termin... du får utfyllingskjema på nav.bare spørr etter fødselspermisjon søknad så fyller du ut og leverer i skranken. så er det best å gjøre en sånn runde nå mens du ikke er så langt på vei og har litt mere energi.jeg er super glad for at jeg ordnet dette i god tid.hadde jeg utsatt det til rundt uke 34 hadde det blitt ett ork...
Snuppa med Nutta i magen. Skrevet 4. mai 2009 #4 Skrevet 4. mai 2009 Skjema finner du på nav.no. Det følger også med en "bruksanvisning". Du trenger ikke stresse med når far skal ta ut permisjonen sin etc dersom dere ikke helt har bestemt dere. Dette kan du gi beskjed om til Nav senere, men i god tid før. Det viktigste med skjemaet er om du velger 80% eller 100% dekning, når du går ut i permisjon og hvor mye månedslønnen din er på. Resten kan fikses i ettertid når du vet mer. Husk på at arbeidsgiver også skal sende inn et skjema. Kan være greit å "minne" de på det da noen arbeidsgivere glemmer dette.....
Nurkfrid Skrevet 4. mai 2009 #5 Skrevet 4. mai 2009 Fristen for etterbetaling er 3 måneder etter permisjonen begynte. Permisjonen begynner 3 uker før UL-terminen din. Krav om foreldrepenger må være NAV i hende senest 3 måneder ETTER dette tidspunktet. Det tar minimum 4 uker å få behandlet kravet. Men med alt oppstyret rundt NAV i det siste, har de fleste søknader hatt noe lengre behandlingstid. Selv fikk jeg svar flørst etter 8-9 uker (og 3-4 masetelefoner). Mao. hvis du er avhengig av foreldrepengene som inntekt, ville jeg sendt inn kravet nå.
lamor Skrevet 4. mai 2009 #6 Skrevet 4. mai 2009 jeg har levert mine papier til nav for over 6 uker siden, jeg går ut i permisjon denne uken. Men når jeg ringer å spør om når jeg får beskjed om at jeg får penger osv, så får jeg til svar at det blir ikke fattet noe vedtak før etter at barnet er født..... Jeg har termin 28 mai, si at jeg ev går over tiden, vil det da si at jeg ikke får utbetalt noe før i slutten av juni?? siste sykepengen mine fikk jeg jo i slutten av april, skal jeg da vere uten penger i 2 mnd??? noen som har peiling??
Nurkfrid Skrevet 5. mai 2009 #7 Skrevet 5. mai 2009 De sier mye forskjellig på NAV. Det stemmer ikke at det ikke skal fattes noe vedtak før babyen er født ihvertfall. Men i noen tilfeller, kan det skje at man ikke får utbetaling før babyen er født. Ring til NAV lokalt og be om å få snakke med noen på sentralforvaltningen. Det er de som faktisk behandler søknaden din. Jeg hadde termin 24.april og fikk vedtaket mitt 27.mars (etter en samtale med sentralforvaltningen) og gikk ut i permisjon 3.april, som planlagt. I brevet jeg mottok stod det at utbetalingen ville skje ca. den 30. hver måned, med første måned som 30.mars. Jeg syns dette virket rart og troppet opp på NAV. Der fikk jeg beskjed fra en (gravid!) saksbehandler at det nok var en skrivefeil, at det skulle stå 30.april, men at utbetalingen gjerne ikke skjedde før barnet var født. NAV får automatisk beskjed fra sykehuset, visstnok. Jeg gikk slukøret hjem og tenkte at jaja, da blir det ikke penger før 30.mai. Men så, 24. april - altså termindato, stod det plutselig penger på konto. Så jeg tenker som så, at hvis man føder i løpet av de 3 første permisjonsukene gjelder regelen om at man ikke får utbetalt før barnet er født, men at hvis man føder til termin eller går over, får man utbetalt fra ca. 30 i den måneden. Vet ikke om dette var noe hjelp. Min erfaring er at de som ringer oftest og maser mest er de som blir hørt. Lykke til med prosessen videre!
Trilletrill Skrevet 5. mai 2009 Forfatter #8 Skrevet 5. mai 2009 Takk for alle svar damer! Enig med at slike ting bør ordnes når man enda faktisk orker å gjøre noe. Jeg har termin i slutten av juli og kan tenke meg at stor mage + varme+sol= daff daff og atter daff:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå