Gå til innhold

Epidural..?!? Annen smertelindring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Når settes epiduralen, hvor mange cm åpning? Og når er det "for seint"? Hva er bivirkningene/negativt med epidural?

Har termin i dag, men kjenner ikke noe... Er 3.gangsfødende og har bare brukt lystgass + akkupunktur ved de 2 andre fødselene- føler jordmødrene overtalte meg til å ikke ta mer/annen smertelindring.

Denne gangen har jeg lyst til å være mer bestemt på at jeg ønsker mer smertelindring!

Men hva? Noen med erfaringer!

Takk for alle svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Husker ikke hvor mange cm jeg hadde da jeg fikk epidural, men rundt 4 tror jeg... For meg var det helt fantastisk, husker jeg smilte meg gjennom riene :) Vet det er noen som rammes av ekstrem hodepine i et par dager etter epiduralen, men det fikk ikke jeg...

En annen dum bivirkning er at prosessen ofte stopper litt opp m epiduralen, tror de gir kroppen en el to timer og hvis ikke riene er effeltive igjen til da må de sette drypp (som også fører til noe annet intravenøst, husker ikke hva). Får man drypp blir man også overvåket mye mer, jeg måtte ligge i sengen m belte over magen i mange timer, så "friheten" blir ikke den samme.

Tror nok også at ryggsmertene jeg hadde i en ukes tid etter fødselen skyldtes epiduralen. Har en venninnne som har født både m og uten epidural, og hun var plaget av ryggsmerter kun da hun hadde fått epidural.

Nå har jeg 9 dager til termin og jeg klarer ikke helt å bestemme meg for om jeg vil ha epidural eller ikke, må nesten vente og se hvordan fødselsforløpet blir denne gangen før jeg bestemmer meg... Ønsker deg lykke til i hvert fall, og håper svaret oppklarte litt!

Skrevet

Når du nevner disse ryggsmertene kan jeg skrive under på det! hadde også det da jeg fikk epidural de siste 2 timene med nr 1.

Venstre benet mitt var ubehagelig "døvnet" i et par uker etter også..

med nr 2 brukte jeg litt lystgass da jeg presset ut babyen. Og det er planen denne gangen også.

Vil aller helst slippe epidural, drypp og dette styret.

Men tar det litt som det kommer, skulle fødselen av en eller annen grunn dra ut over flere døgn kommer jeg nok til å trenge det. Men det er vel lite trolig at det skjer med 3 mann...

Skrevet

Takk for svar.

Hmm. Nå ble jeg litt usikker igjen....men er det slik at det er de med dårlig erfaringer som tar seg tid til å svare/ advare?

Noen med gode erfaringer?

Skrevet

Jeg synes Epidural var en fantastisk medhjelper sist. Hadde ikke noen langtidsbivirkninger som de andre her snakker om, men ble doven i høyre bein, men absolutt verdt den lindringen den gir. Tror ikke man kan få det etter 7 cm åpning hvis jeg husker riktig... Men vær klar over at den ikke hjelper på pressriene for det skal den ikke. Du skal vite når du skal trykke :) Anbefaler å se ting an ettersom fødselen er i gang. Lykke til!

Skrevet

PS! Var bare doven i beinet noen timer etter fødselen altså.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...