madammen med tulla og fødeklar Skrevet 4. mai 2009 #1 Skrevet 4. mai 2009 Hva er det egentlig soom skjer? Jeg har vært så kvalm og uvell med mageknit i hele helgen, ubeskrivelig sliten:( OG i dag er det så vondt i magen at jeg klarer nesten ikke å sitte. Er ikkert ikke forguftning, men er bare så redd. Noen med erfaring? Jeg er forretsen 23 uker på vei...
Gjest Skrevet 4. mai 2009 #2 Skrevet 4. mai 2009 Hva som skjer er helt avhengig av hvilken grad du har. Det er veldig uvanlig å få dette så tidlig som i uke 23, men dersom du er bekymret så synes jeg du bør få sjekekt hos lege eller jordmor snarest. Noen får det før uke 30, de fleste etter, men før uke 20 tror jeg ikke noen får det. Av fysiske symptomer så skal du ha BT på 140/90 eller mer og proteiner i urinen, de fleste har også litt (mye) ødem, altså vann i kroppen. De subjektive symptomene som er mest vanlig er pannehodepine, flimring foran øynene og uvelhet, noen ytterst få får også smerter under ribbena (i leveren). Jeg utviklet svk.forgiftning med nr 1 like før termin og lå i grenseland med nr 3. Med nr 1 ble jeg innlagt på sykehuset til observasjon og så ble fødselen igangsatt. Jeg hadde en relativt mild grad. Dersom du får en lett grad alt nå vil du bli fulgt nøye opp (minst en kontroll i uken), blir 100% sykemeldt, må ta det rolig osv. Blir det værre kan det være du må legges inn. Det som de er redd for med svk.forgiftning er at det kan utvikle seg til en av to mer alvorlige grader og/eller at babyen ikke vokser nok. De alvorlige gradene er HELLP (er her smertene i leveren kommer inn) og eklampsi (svangerskapskramper), begge delene kan være dødlig for både mor og barn, men begge deler er også svært, svært sjeldne! Om en av disse skulle inntre, så blir babyen hentet ut med hastekeisersnitt så fort som overhode mulig uansett om den vil klare å overleve eller ei. Dersom du er andregangs og ikke har hatt svk.forgiftning tidligere er det veldig liten risiko for at du har det nå, spesielt dersom du ikke har pannehodepine heller og er såpass kort på vei, men jeg synes uansett du bør få det sjekket, for det kan jo være at du tilhører den lille prosentgruppen også. Ellers føler jeg med deg, sliter med litt samme tanker selv om dagen. Jeg har jo hatt det før og dermed større risiko for å få det igjen, har fått mer og mer vann i kroppen og har hatt (har) trykkende pannehodepine siste uken. I dag måtte jeg gå hjem fra jobb til og meg :-/ Gleder meg til kontrol på torsdag nå, regner ikke med at det er noe, men greit å få det sjekket. Lykke til da!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå