Gå til innhold

Reker, krabbeklør og hummer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Noen her som har noen synspunkter på reker, krabbe og hummer i svangerskapet. Holder meg vekke fra sånt men har i det sist fått mix tilbakemeldinger. Hva er trygt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg holder meg til anbefalingene fra staten.

http://matportalen.no/Emner/Gravide

Fra nevnte side:

Gravide kan spise alle typer fisk og skalldyr, bortsett fra:

* Blåkveite over 3 kilo.

* Ferskvannsfisk av typen: all gjedde, abbor over 25 cm, ørret over én kilo, røye over én kilo.

* Fiskelever. Gravide bør heller ikke spise påleggene Svolværpostei og Lofotpostei, som inneholder 25 prosent fiskelever.

* Krabbeinnmat fra skallet (hvitt krabbekjøtt i klør og skallhus kan trygt spises).

* Skjell: Fordøyelseskjertelen i kamskjell og nyren i o-skjell. NB se også blåskjellvarslet.

* Eksotisk fisk: hai, sverdfisk, skater, fersk tunfisk (tunfisk på boks er derimot helt trygt).

Mao, reker spiser jeg uten frykt, krabbe er det så sjelden jeg spiser, hvis jeg først spiser det så liker jeg egentlig ikke innmaten uansett, så lett nok å unngå den. Hummer har jeg ikke råd til, hehe.. :) Men hadde jeg hatt råd så er det jo trygt ihht matportalen.

Skrevet

Har fått klar beskjed fra både jordmor og lege om at reker og hummer er greit hvertfall...og spist det mye. Krabbe liker jeg ikke så det vet jeg ikke noe om...

Skrevet

Hei

reker er helt ok, jeg levde på rekebauetter de første 4 mnd pga kvalme. Krabbe er, som noen har skrevet, ok hvis du ikke spier innmaten og det er jo klørne som er virkelig gode!! Hummer vet jeg ikke.

Skrevet

Tusen takk for flotte svar. Reiser snart til Portugal. Der er hummeren billigere. Så kanskje jeg tør. Vi får se. Er også mye i båt. Elsker å lyse krabbe. Og krabbe teinene er ofte fulle. Skal også sjekke matportalen. Lykke til videre, jenter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...