Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 4. mai 2009 #1 Skrevet 4. mai 2009 Nå er jeg litt varm i hodet av sovingen til jenta mi, så jeg trenger noen tips. Helt fra hun var baby har hun vært en engel til å sove (seff med kortere unntaksperioder) - sovnet innen en halvtime etter hun er lagt i senga, og sovet/ligget i senga til vi henter henne. Nå derimot (klar over at lillebrors tilblivelse kan ha gjort noe med henne på dette området) kan hun ligge våken til halv ni-ni om kvelden (legges rundt 7) og våkne rundt 6 (når pappaen står opp - i helgen sov hun til nærmere 7 så det var jo "lenge"), evt også med noen oppvåkninger på natta. Er ikke det litt lite søvn på henne? Merker at hun er trøtt utover dagen også, for hun kan da begynne å grine for "ingenting" og er ekstra aktiv, kavete og ukonsentrert. Før lillebror kom til kunne hun sove fra halv åtte om kvelden til 8 om morran og da kunne jeg til og med måtte vekke henne. Er det noen gode tips for hva jeg kan gjøre for å få henne til å feks sovne igjen når hun våkner halv seks? Akkurat det med sovning på kvelden ser jeg ikke helt at vi klarer å gjøre noe med - vi har samme rutinene som vi alltid har hatt med kveldsstell, sang og boklesing og jeg er ikke intr i å trekke selve leggingen ut i det uendelige så lenge jeg vet at hun egentlig "klarer" det...
Salat Skrevet 4. mai 2009 #2 Skrevet 4. mai 2009 Jeg ville lagt henne litt senere jeg da. Når vår jente ble storesøster passet jeg på å ha henne oppe litt lenger for at hun skulle få alenetid og føle seg viktig. Hun er nå 5 år og legger seg nærmere 20 og sovner med en gang, Hun har perioder der hun våkner 6 som sin lillebror, men sover stort sett til rundt 8 om hun ikke blir vekket. Din lille er jo ganske fersk, så det går seg nok litt til etterhvert.
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 4. mai 2009 Forfatter #3 Skrevet 4. mai 2009 Jeg har vurdert det med senere leggetid, men så sa helsesøster på 4årskontrollen sist uke at det burde vi ikke gjøre...?? Ja, ja, det skader nå uansett ikke å prøve. Ikke for at hun får alenetid sånn sett (lillebror legger seg samtidig med oss voksne foreløpig), men kanskje litt trøttere? Prøvde senere leggetid en periode i fjor da hun begynte åvåkne dyrisk tidlig, men først da vi gikk tilbake til ordinær leggetid (altså rett etter barnetv) falt alt på plass igjen, derfor jeg har nølt litt nå. Hun roer seg liksom med barnetv, og om hun (i alle fall frem til nå) har lekt etter dette har hun kavet seg opp igjen liksom. Men tips er notert, og passer vel egentlig bra med mine egne tanker )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå