Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Vi har en herlig jente på litt over 3 år. Ellers er jeg tante til 3 jenter og vi er en typisk jentefamilie.

Nå har vi fått vite at jeg har en liten gutt i magen. Det kom nesten som en overraskelse for jeg hadde absolutt ikke på følelsen av at vi kunne "produsere" gutt. På en måte blir det nesten litt skummelt også, jeg er jo bare vant med jenter. Nå har jeg begynt å venne meg til tanken og synes selvsagt det blir stas med gutt også og jeg blir selvfølgelig like glad i han som jeg er i jenta vår.

Men så føler jeg på en liten skuffelse i magen også. Jeg hadde vel håpet på jente for da tenker jeg at søsknene kunne hatt mer felles liksom. Kanskje få mer glede av hverandre på en måte ? Jeg har selv en søster og vi har alltid vært mye sammen. Hytteturer, shopping osv osv. Med gutt så tenker jeg at interessene blir så forskjellige og at de ikke kommer til å leke så mye sammen.

Jeg får veldig dårlig samvittighet av å si dette "høyt", men er det flere som har det litt på samme måte ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en av hver, og har bare lyst å si at de har veldig mye glede av hverandre. Jeg har gutt som er eldst. Jenta mi som er 2år yngre enn storebror forguder han, og han er hennes store forbilde her i verden :)

Skrevet

jeg har en av hver men de er ikke så tett i alder,da tror jeg ikke det har så mye å si.men er det bare et par-tre år mellom tror jeg de får det greiere om de er av samme kjønn...sånn i det lange løp hvertfall.

akkurat når de er små har det ikke så stor betydning men når de kommer opp i skoleårene tror jeg de får det kjekkere..,får mer til felles.

men jeg har to venninner som er søstre,de skiller bare 1,5 år.men de har aldri vært spesielt nære venninner og har ikke tett søskenforhold.så det kommer vel an på hvordan de er som personer...disse to er helt ulike.

Skrevet

Jeg er i akkurat samme situasjon som deg, og følte det på samme måte da jeg fikk vite at nr. 2 blir en gutt. Men sjebnen bestemmer og jeg tror når han først kommer til verden kunne det ikke vært annerledes.

Dessuten innbiller jeg meg at gutter som har storesøstre har mer respekt og forståelse for den andre kjønn;-)

Personligheten teller mest og jenter kan være svært ulike. Jeg lekte mest med gutter da jeg var liten..

Skrevet

jeg er eneste jente i en "barneflokk" på fem, og han som er nærmest meg er to år yngre enn meg. Vi var både perlevenner og erkefiender da vi var barn... Kan ikke huske det hadde stort å si at vi var gutt og jente da vi var små, hadde vel mer å si at vi var såpass tett i alder egentlig. Nå i dag er vi veldig nære venner, og det er han som stiller mest opp for mine barn. Vil også legge til at vi er veldig forskjellige =)

Ellers har alle vi søsken veldig nært og godt forhold egentlig... Men jeg vet jo ikke hvordan ting hadde vært om vi hadde vært flere jenter. Kunne kanskje gått begge veier det, hehe!

Skrevet

Tenkte jeg ville si til deg at mannen min og søsteren hans,har et helt fantastisk forhold til hverandre.Han forteller om en helt spesiell respekt de har hatt for hverandre siden de var små.Finnes ikke konkurranseinstinkt mellom dem, heller et beskyttelsesinstinkt overfor hverandre.Selv i dag er de nesten "bestiser".

Har selv to nevøer som krangler så busta fyker, så tror ikke at samme kjønn er en fellesfaktor for suksess....

Gled deg og lykke til!!!

Skrevet

Jeg har en gutt og skal ifølge jordmor på ul ha jente denne gangen...ble litt satt ut, trodde jeg skulle bare ha gutter:) brukte litt tid på tanken at vi skal over i rosa verden, men tror ærlig talt ikke at kjønnet har noe å si for hvordan de har det sammen i oppvekst og alder. Der spiller vel vi foreldre vel så stor rolle?? Og som så mange har sagt til meg...det ER jo kjekt med en av hver!!

Skrevet

Hei..

Skjønner at du tenker sånn,men da det er sagt... Jeg har to søstre selv og kunne så inderlig ønsket jeg mange ganger hadde en bror, kan sikkert komme av flere ting! Men mange ganger tror jeg det ville vært lettere å forholde seg til et søsken av det motsatte kjønn,hvis du skjønner hva jeg mener. Skulle egentlig hatt en bror også men han døde 1 og halvt år gammel og 1 og halvt år før jeg ble født.Kan ha noe med dette å gjøre også at jeg skulle ønske,men det vet jeg ikke da...

Det vil jo alltid være fordeler og ulemper med alt så dette er vel også en av de tingene. Med tanke på i tenårene kan man jo fortere komme i situasjoner der 2 av samme kjønn er forelsket i samme person,hvis det ikke er veldig stort aldersmessig sprang mellom dem da. Klart det kan jo skje med 2 av forskjellig kjønn å,men er sjeldnere det enn av samme....

Tror ikke du skal tenke på at dem ikke er samme kjønn,det vil nok være en helt naturlig ting for dem og dra nytte av hverandre uanz vil jeg tro,konfliktene kan kanskje bli mindre dem imellom også pga. dette,men det er mye man ikke kan si forhnd da det gjelder søsken og barn da så man får se hvordan tiden blir!!

Ønsker deg lykke til og dette kommer til å gå kjempe fint skal du se

Skrevet

Jeg har følt det litt som deg, og vet enda ikke kjønn, grugleder meg til å få vite rett og slett, nettopp fordi man får så mange reaksjoner etc.

N\år det er sagt så jeg en overfor her si at gutter som har en eldre søster ofte har mer forståelse for det kvinnelige kjønn etc. Må bare si noe på det. For et par år siden leste jeg om en gigantisk undersøkelse på nettopp dette hvor de kom frem til at i de tilfellene hvor gutt er eldst og har en lillesøster, er dette mer rolige og empatifulle menn, som har enormt mye bedre forståelse for kvinner OG er roligere generelt i livet.

Derimot i de tilfeller hvor jenta er eldst og har en lillebror, var guttene 9 av 10 ganger adskillig mye mer voldelige og urolige i og under oppveksten. Generelt skapte de mindre forståelse for kvinner enn de som har gutt først så jente.

Dette er INGEN fasit, men som sagt så var det ganske klare svar utifra den undersøkelsen. Nå husker jo ikke jeg detaljert alt, men det var utrolig interessant å lese om. Leste den nettopp da jeg er en søster av en eldre bror og trodde kanskje også det var motsatt, noe det jo viste seg å ikke være.

Det finnes ALLTID unntak som bekrefter reglene da :) Husk det, dette var mest for moroskyld siden det ble tatt opp i tråden.

Skrevet

Hei og takk for svar jenter :-) Det er jo sikkert individuelle forskjeller og om man får et godt forhold er vel kanskje mest personavhengig ?

Hvordan foreldrene er kan vel kanskje også ha noe å si hvordan forholdet mellom søsknene blir.

Det siste svaret var jo ikke så oppmuntrende lesing da. At hvis jenta er eldst har det ikke noe positiv innvirkning på lillebror, snarere tvert om :-o

Kan det kanskje ha noe med at når jenta er eldst - og i tillegg som oftest ligger foran gutter i utvikling, blir gutten hengende langt etter og på en måte må hevde seg ekstra i forhold til storesøster ? Kanskje til og med storesøster har en tendens til å "herse" med og bestemme over lillebror og dermed får de ikke noe spesielt positivt syn på det annet kjønn ?

Hm.....mange tanker rundt dette. Skal jo liksom ikke være lov å ønske seg det ene fremfor det andre, men jeg må ærlig innrømme at hvis jeg kunne velge så hadde det blitt en jente til. Får vel mye kjeft nå for man skal jo ikke si sånt. Får jo dårlig samvittighet bare jeg tenker tanken høyt for meg selv også. Er helt sikker på at lillebror kommer til å bli like elsket som sin storesøster, men det er disse andre tingene jeg tenker så mye på......

Skrevet

hei igjen...

Uanz om det hadde vært en jente til tror jeg storesøster gjerne ville hatt en finger med i spillet på alt lillesøster gjør... ;) Jeg har storesøster og lillesøster da, men storesøster er fortsatt ganske mervitende! Tror ikke du har noen grunn til bekymring i forhold til storsøster vil være litt "sjef", for det tror jeg nok hun hadde ville uanz kjønn, mener jeg som har litt erfaring der...:P Jeg mener mye mindre om ting lillesøstra mi foretar seg og gjør nå i voksenlivet også,for det er det den eldste som tar på meg på en måte!! Sånn har det vært siden vi var små så hvis du ser det fra den siden vil ikke din 3 år gamle jente være noe annerledes ovenfor en gutt enn hun ville vært med ei jente tror jeg da!!!

Men jeg er ikke en som vet dette,men har litt erfaring med en storesøster som har hatt mye formeninger om hva jeg har gjort og gjør da!! Så dette er kun av erfaring jeg sier dette,men det er jo så individuelt i familiene.

Mannen min har storesøster og vi har de samme erfaringene i forhold til de!

Skrevet

Hei håpogtro!

Det du skriver kunne likeså vært printet ut av min egen hjerne. Jeg har tenkt, og tenker, akkurat som deg. Jeg har også jente først, og venter nå en gutt. Trenger ikke beskrive dette nærmere, for dine innlegg er som om jeg skulle ha skrevet dem selv!!

Ville bare si at du er ikke den eneste som tenker sånn. Jeg har jo luftet mine tanker litt på jobben, men ingen som riktig forstår meg. De synes vel at jeg er gal som kan tenke sånn. Kjekt med en av hver da sier de! Hadde vært kjekt med ei jente til sier jeg da! Nei, det er nok ikke helt akseptert å et så sterkt ønske om kjønn, men jeg kjenner flere av oss for å si det sånn!!

Sånn er det bare....

Lykke til, når baby først kommer så tror jeg nok ingen av oss ville ha ønsket en annen baby eller annet kjønn..

Klems

Skrevet

Som flere sier: Dette er individuelt! Jeg har tre barn; jente - gutt - jente. Rimelig tette (2 - 2,5 år mellom). Gutten i midten klarer seg utmerket! Han har vært en rolig og god gutt siden han ble født. Han og storesøster var "bestiser" frem til hennes skolestart, og han henger absolutt ikke etter i utviklingen! Han er en sportslig gutt på 12 år med mange venner - av begge kjønn! Hans store fordel er at han er vant til jenter og alt som følger med av "jenteting", og han er derfor veldig fortrolig med jevnaldrende jenter på skole og i fritidsaktiviteter.

Jeg tror gutter som vokser opp med søstre blir gode kjærester også; de bærer jo med seg opplevelser og erfaring som er viktig når de en gang skal etablere seg!

Så ikke fortvil! Den lille gutten i magen din er heldig! Jeg venter en ny liten gutt!

Skrevet

Hei

Tror ikke du skal tenke så mye på det.

Selv har jeg en søster som er 1,8 år yngre enn meg og to brødre som er 4 og 7 år yngre.

Den jeg kom dårligst overrens med fram til jeg var oppi 20 årene var faktisk søsteren min, vi var bare alfor forskjellige på alle måter.

Jeg var mest sammen med den ene broren min bestandig jeg, dro på fest og ferie sammen osv, fordi vi var mest like.

Nå er heldigvis alle 4 på samme planet, og vi har masse glede av hverandre. Hadde jeg hatt 3 søste tror jeg muligens jeg hadde blitt fullstendig sinnsyk i oppveksten.

Skrevet

Jeg har en 2 år yngre bror og vi var bestevenner hele barndommen og helt til slutten av puberteten. Nå ser vi ikke hverandre så ofte fordi vi bor i forskjellige land. Jeg tror ikke du trenger å bekymre deg så mye!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...