Anonym bruker Skrevet 3. mai 2009 #1 Skrevet 3. mai 2009 jeg har siden jeg gikk gravid med mitt første barn slitt med noe jeg vil kalle lettere angst for bakterier. det har gått litt opp og ned, men jeg følte jeg hadde en viss kontroll over dette fram til jeg nå ble gravid igjen. jeg har på en måte alltid klart å skille rasjonell frykt fra tullete frykt, og klart å slå meg til ro med det når jeg har blitt bekymret for noe. eksempler på det jeg er redd for når jeg er gravid er toxoplasmose. liker ikke å være i nærheten av jord eller sand i det hele tatt, og vasker meg ganske mye på hendene. liker ikke å være i nærheten av katter, og er jeg hos mennesker som har katter, er jeg veldig forsiktig med å spise å drikke. en annen ting jeg har vært redd for er blod. er ikke redd mitt eller familien min sitt blod, men andre som blør, blod på gata osv. vanskelig å forklare. jeg har som sagt til nå klart å være rasjonell i forhold til dette, noe som gjør at jeg klarer å fungere tilsynelatende normalt i hverdagen. må også bare si at jeg aldri på noen måte har latt dette gå ut over barnet mitt, jeg driver ikke å vasker h*n, og er ikke mer bekymret for sykdommer og "skitt" rundt h*n en det som er vanlig vil jeg si, og dette er veldig bevisst også, jeg vil ikke at h*n skal bli som meg. har liksom slått meg til ro med at jeg er litt ekstra bekymret for slikt, men problemet mitt har blusset veldig opp nå når jeg er gravid. jeg har sikket tatt 3 toxo tester allerede til nå i svangerskapet, og er mildt sagt livredd for å skade babyen min på noen måte. er veldig redd for å være i nærheten av løsemidller, og siden jeg har ekstra god luktesans nå, "lukter" jeg ting som jeg tror kan være løsemidler overalt. det har nå toppet seg skikkelig for meg, det begynnte med at jeg med et uhell vasket noen sko som jeg hadde glemt var blinkesko (siden de ikke blinket, vi kjøpte dem uten at blinkingen fungerte) i maskinen. kom på mens de var inni der at de var blinkesko, og derfor inneholdt batterier. googlet selvsagt, og fant ut at batterier som blir brukt i disse skoene er knappcellebatterier, som kan inneholde kvikksølv og svovelsyre. i tilegg til dette fant jeg ut at defekte batterier lettere lekker en de som virker. jeg har siden dette sendt mail til både de som selger disse skoene, ringt gift info og til og med grønn hverdag, men ingen kan selvsagt garantere at batteriene ikke har lekket i vaskemaskinen. jeg har kastet skoene, men har fått det for meg at det har lekket i vaskemaskinen, og for meg så er hele maskinen full av kvikksølv. jeg vet hvor utrolig rart dette høres ut, men jeg klarer bare ikke legge dette fra meg på samme måte som jeg har gjort før, jeg er overbevist om at alt jeg vasker får kvikksølv på seg, og dette er ting som jeg tar på meg selv og barnet mitt, vasker og tørker oss med osv. jeg tenker på dette hele tiden. jeg føler at jeg ikke lenger klarer å skille det som er rasjonelt fra det som ikke er det lenger, siden jeg ikke klarer å legge dette fra meg, og ikke har noen formening om denne frykten jeg har faktisk er rasjonell eller ikke. tiltross for at alle jeg har snakket med sier at det mest sannsynlig ikke kar noen betydning, og at selv om det skulle ha lekket noe ut så vil ikke det ha noe å si for vaskemaskinen. men jeg klarer bare ikke å ta det til meg. tror kanskje jeg skulle ha snakket med en psykolog. har pratet litt med legen min før dette med vaskemaskinen, og hun mente også da at jeg hadde kontroll og at jeg kunne klare å kvitte meg med dette selv. men nå føler jeg at jeg har mistet all kontroll... er det mulig å få dekket psykolog utgifter siden jeg er gravid? dette har jo blusset opp i forbindelse med graviditeten. det som har stoppet meg fra å gå til psykolog før er at jeg har rett og slett ikke råd, pluss at jeg har ikke lyst til å havne i dette systemet og bli stemplet som psykisk syk. jeg er fullt i stand til å ta vare på barnet mitt, og har som nevnt aldri latt dette gå utover henne. men føler at jeg ikke har noe valg lengre. orker rett og slett ikke det her mer.
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2009 #2 Skrevet 3. mai 2009 Det hjelper som regel og nevne frykten sin for andre mennesker, og siden du er gravid så bør du bruke jordmor og lege aktivt for å få et roligere forhold til din frykt. De har som regel logiske og beroligende svar til engstelig gravide, og selv om du ikke er redd for de mest vanlige tingene som f.eks for lite bekken og selve fødselen osv, så er det verdt et forsøk å snakke med de om dette på kontrollene. De kan sikkert også svare på om du kan få dekt prykologutgifter pga bakterieangst osv. Jeg var også livredd for toxo når jeg var gravid, det er en frykt jeg delte med mange jeg kjenner som er eller har vært gravde, så for meg er ikke det en uvanlig frykt. Når det gjelder skoene kan du jo prøve å tenke på at dersom du ikke hadde googla det ville du nok ikke hatt den frykten, og det ville nok gått helt fint om du var uvitende til det. Internet kan være et fint sted å finne informasjon, men av og til får man for mye informasjon og bli redd, prøv å tenk deg om før du evnt søker etter ting du er redd for, er det helt nødvendig å finne ut av dette, vent noen dager før du søker, kanskje frykten har forsvunnet av seg selv.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2009 #3 Skrevet 4. mai 2009 Takk for at du tok deg tid til å lese innlegget mitt, og for fint svar. jeg er veldig klar over at nettet kan gjøre ting verre for meg, men det er deler av problemet, jeg kan ikke gå rundt å lure, da blir det bare ennå verre. jeg går rundt å frykter det verste inntill det motsatte er bevist på en måte. å det samme gjelder her med disse skoene, får jeg ikke bekreftet at det ikke er farlig, tenker jeg automatisk det verste. men du har nok rett, jeg må vel snakke med legen min om dette. det blir ikke lett, føler meg som en dust når jeg sitter å skal forklare alt dette tullet. men det ødelegger hele graviditeten min, så jeg er vel nødt. hadde vært fint om noen kan legge dette ut på skravlesiden for meg, jeg vil gjerne ha flere inspill og meninger om dette..
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2009 #4 Skrevet 4. mai 2009 Ville bare si at kvikksølv fordamper i fri luft og vil derfor være vekke fra huset ditt og vaskemaskinen din om det skulle ha lekket noe! Noe som er svært usannsynlig!!
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2009 #5 Skrevet 4. mai 2009 takk for svar! det er slike ting jeg trenger å høre:) jeg vet jo på en måte at det sikkert ikke har lekket noe, men så ligger det alltid en " tenk hvis" i bakhodet mitt. hadde det ikke vært dette jeg hadde gått rundt å grublet på så hadde det vært noe annet. det er alltid " noe" der som gjør at jeg bekymrer meg:/ å det er utrolig slitsomt.. hi
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2009 #6 Skrevet 4. mai 2009 Anonym 13:19 her! Forstår veldi godt den "tenk om" mentaliteten!! Jeg har den selv, men ikke til de grader du har. Og mine "tenk om"-er går mer på angst for barnet litt!! Han ble født fem uker fortidlig og undre ernært og etter det har jeg panikk for neste gang jeg kanskje blir gravid. Tenk om dette skjer igjen, er det meg det er noe i veien med, tenk om han slutter å puste osv.... Skulle liksom være en trøst dette, men føler nå jeg gav deg en hel my pakke med "tenk om"-er å tenke på og det var ikke meningen!! Gutten min er nå 9 mnd og er helt fantastisk god, og frisk og rask og om mulig det blideste barnet i hele verden (haha)!! Om jeg hadde vert deg så ville jeg snakket med jordmor og lege, de kan hjelpe, de vet mye om situasjoner der detter foregår! Det er min plan om jeg blir gravid noen gang igjen i hvertfall!!
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2009 #7 Skrevet 4. mai 2009 hadde det på samme måte da barnet mitt var nyfødt, det var vel egentlig da det hele begynnte. var redd for forskjellige syndromer, rs virus, krybbe død og jeg vet ikke hva. da hun begynnte å krype fant jeg ut at enten så kom jeg til å bli gal, eller så måtte jeg bare legge det fra meg, å det klarte jeg til en viss grad. nå går angsten mest på at jeg er redd for å skade den lille i magen, via meg selv på en måte. aner ikke hva som har gjort at jeg er blitt slik, har alltid vært helt "normal" ellers. men har en familie som er over middels opptatt av resenlighet i hus og hjem, mulig det grunner der. da jeg ble gravid med datteren min fikk jeg en liste av min bestemor over ting jeg ikke måtte spise... men ingen andre i familien min som har det så ille som meg -som jeg vet om. merkelig nok er det bare enkelte ting som bekymrer meg, er ikke særlig bekymret for listeria, og er ikke redd for å ta i fks penger (tenk allebakteriene som er på de) men har hengt meg opp i enkelte ting.. må nok bare svelge stoltheten å snakke med legen min, har mistet kontrollen over dette.. alt jeg vil er å kunne slappe av i graviditeten å glede meg over barnet som kommer!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå