Gå til innhold

Leiekontrakt og uenighet med sambo

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi leier bolig nå og står begge to på leiekontrakten. Jeg vurderer daglig om dette forholdet er noe jeg har energi til å fortsette i. Jeg er glad i mannen, men han ødelegger meg psykisk. Jeg tror ikke jeg greier mer.

Det store spørsmålet er; kan jeg bare flytte ut nå (han sier han ikke flytter herfra før de henter han med hvite frakker) mens han blir boende eller vil jeg da bli ansvarlig for halve husleien? Det står ingenting om husleien/ansvar i kontrakten. Det er vel en ganske standard husleiekontrakt (fra forbrukerrådet sine nettsider). Ser ikke for meg at jeg greier å bo her i 3 måneder, men har heller ikke råd til å betale husleie to steder.

Noen der ute som har noen tanker rundt dette de vil dele med meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du tar konkt med huseieren din, sier du skal flytte og at du da vil ut fra leiekontrakten. Samboeren din øsnker bli boende så huseieren må da tegne ny kontrakt med han. Hvis du bare reiser, kan han betale halve leien å skylde på at du ikke betaler resten. Har du ikke da ordnet opp med huseier føre du reiser står du ansvarlig for din del av leien.

Skrevet

Du sier opp din del av avtalen med huseier, skriftlig. Du må selvsagt betale halvparten av leien i oppsigelsestiden, så da må du jo velge om du vil bli boende tre måneder etter brudd, eller flytte hjem til foreldre mens oppsigelsestiden går ut. Hvis dere begge hadde flyttet ut måtte dere jo uansett delt utgiftene i oppsigelsestiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...