Gå til innhold

trenger råd til "bleieavvending" til en på 19mnd.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså, ikke slutte helt selvfølgelig.

Men: straks etter hun har bæsjet så sier "bæsj beie", og da må vi bytte øyblikklig. Hun reagerer ikke særlig på dyvåte tissebleier, men på bæsjen.

I det jeg tar av henne bleien tisser hun nesten alltid, når hun gjør dette virker det som om "hun er klar over hva hun gjør", ser ned mot strålen og sier "se tiss".

Så det jeg lurer på da er: Hva gjør jeg nå? Hun tisser fint toalettet (med ekstra barne sete- noen ganger bæsjer), men hva mer gjør man? Jeg skjønner jo så klart at hun ikke kan bli tør, men om hun kunne bli bæsjefri til en viss grad. Kan jeg spørre i bhg om de kan sette henne litt på toalettet/potte dersom de har god tid ved bleieskift?

Hvordan kan jeg få henne til å "gi beskjed" før hun bæsjer? Er det for mye forlangt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjempeflott at du vil begynne nå, det er absolutt ikke for tidlig:) Hun viser jo forståelse for hva som foregår når hun tisser og bæsjer;) Tror det lureste er å forsøke å lese signalene hun gir når hun skal bæsje, og se om du kan finne et mønster (er vanskeligere med tissinga da, men bæsjinga følger ofte et mønster). Så kan du jo sette henne på do når du tror hun skal. Etterhvert vil hun nok tilpasse seg dette og vente til hun blir satt på do.

Da D sluttet med bleie (nettopp fylt 2 år) lot vi henne bare gå uten bleie hele dagen (når vi var hjemme). i begynnelsen var det uhell hver dag, men etterhvert skjønte hun hva som foregikk...Vi satte henne på do en gang i timen (hun elsket det, det er jo en forusetning) og etterhvert så begynte hun å tisse hver gang hun var på do. Da ble det mindre uhell, og etterhvert gikk det lenger tid mellom dobesøkene.Etterhvert lærte hun også å gi beskjed selv;)

Tror det er bare å ta tak i det nå som hun er interessert og pushe litt på (selvfølgelig ikke presse henne til noe hun ikke vil, men ikke vær redd for å forvente for mye. De lærer fort de små).

Lykke til!

ps; i begynnelsen måtte D av og til sitte en stund før det kom noe. Da fikk hun ha med puslespill. Det var en liten periode før hun begynte å kontrollere tissinga selv.

Skrevet

Med eldstemann så lagde vi en klistremerke kalender, han fikk klistremerke på ark når han sa ifra og tisset/bærsjet på do

Skrevet

Bhg vår har klistremerker til de som sitter på do/potte ved bleieskift, også får de to klistremerker hvis de gjør noe.

Håper at din bhg er like positiv til bleieavvenning som min.

Skrevet

Takk for svar. Hun har bltt veldig veldig flink til å tisse på do, gjør det nesten hver gang jeg setter henne på (3-4ganger). Er litt vanskelig å skjønne nrå hun bæsjer, et press så er det ute. Ofte blir dette gjort når hun våkner om morgenen (hun ligger en stund å prater)

Skrevet

ville fått henne tørr hjemme først.

veldig greit når demb egynner å gå på do tidlig..;) her sluttet eldste helt med bleie når hun var 2 år og 2 mnd. sluttet helt av seg selv og alt. veldig greit

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...