maristo Skrevet 3. mai 2009 #1 Skrevet 3. mai 2009 Har hatt sammentrekninger øverst i magen, mest på høyre side. Magen blir helt hard som en ball, og jeg må bare sette meg ned.. Gir seg etter en liten stund. Er 25 uker på vei Er det kynnere ? eller er det kanskje bare babyen som gjentatte ganger presser seg opp mot mellomgolvet ?
Lykkelig g~g~j Skrevet 3. mai 2009 #3 Skrevet 3. mai 2009 når jeg får kynnere (er 25+1) så blir livmoren stram! Kan tydelig kjenne kanten øverst på livmoren og magen blir hard og får litt pustebesvær! Er ikke noe godt og må slappe av til den går over......
*toppris* Skrevet 3. mai 2009 #4 Skrevet 3. mai 2009 her blir livmoren stram og kjenner hele livmoren godt, fra kanten som er litt over navlen og helt ned til skambenet, og ut til sidene... kjenner det "pulserer"... bruker å få en når keg legger meg om kvelden;) den er fast, hehe;)
Panterjenta85 Skrevet 4. mai 2009 #5 Skrevet 4. mai 2009 Jeg var på kontroll nå på torsdag som var og spurte jordmor hva det var jeg kjente. Jeg trodde bare det var jenta mi som trykka ryggen opp mot magen min så hun kunne bli kilt på ryggen jeg.... Men da sa jordmor at det mest sannsynlig var kynnere... Men jeg trodde kynnere skulle være skikkelig vonde jeg...?? Er jo bare som om en muskel strammer seg som jeg ikke har kontroll over... Er jo ikke behagelig, men langt fra vondt... Men det hun sa var at om det i tillegg murrer så er det kynnere.. Men det gjør det jo ikke.. hmm... aldri vært gravid før jeg så har jo ingen peiling.. hehe... Men er ikke noe gøy å ha kynnere allerde er 23 uker i dag.. Og hvor mange er det vanlig å ha i løpet av en dag? Vet ei venninne av meg ble lagt inn for hu hadde unormalt mange kynnere i løpet av en dag, men da la jeg jo aldri merke til antallet... Men kynnere er vel bare livmoren som forbereder seg? Eller kan det være farlig? Langt og uoversiktlig, men håper noen har noen kloke ord
nea80 Skrevet 4. mai 2009 #6 Skrevet 4. mai 2009 (Innlegg samme som 2.trim) Jeg er førstgangs, 15+5 i dag. Har siden torsdag hadd masse kynnere, uten at jeg i starten skjønte at det faktisk var kynnere.. Det varierer fra at det blir knallhardt nederst i magen, rett over skambenet, til at hele magen "slår krøll på seg". Sånn at det ordentlig buler ut på den ene sida (helt opp mot navelen), mens andre sida er flat.. Ikke direkte vondt, men veldig ubehagelig. Det hjelper og trykke litt i det harde området, men dette er jeg litt usikker på om er lurt å gjøre? Har også skjønt at det er drøyt tidlig å få kynnere allerede nå, så jeg vurderer sterkt og ringe lege/jordmor i morgen... Om noen har erfaringer, tas de i mot med takk! Panterjenta85: det er riktig at det er livmoren som forbereder seg - og det er i og for seg "bare"en muskel som strammer seg. I utgangspunktet er det positivt, så lenge det ikke blir for mye. Men jeg vet ikke noe om hvor mange pr dag - og fra hvor tidlig - som regnes som normalt.
EllaBella, bølla & minifrosken Skrevet 4. mai 2009 #7 Skrevet 4. mai 2009 Kynnere skal ikke gjøre vondt, og man kan ha ganske mange gjennom en dag før det er fare på ferde. ALLE har kynnere, helt fra uke 10, men ikke alle kjenner dem. Jeg er 2.gangs nå, og har kjent kynnere daglig fra uke 13. Jeg kjenner det som et "sug" i magen og blir litt kortpustet til det går over. Jeg har hatt opp mot 20-30 kynnere i timen i perioder, men dette var helt OK i følge legen - så lenge det ikke var slik døgnet rundt. Og det er det ikke for meg, så da er alt i sin skjønneste orden. Det er ingen generell regel om når man "har lov til" å kjenne kynnere, dette er helt individuelt, som sagt forbereder livmoren seg fra uke 10 og utover og det er normalt både å kjenne og å ikke kjenne kynnere så tidlig. Plager kynnerne deg synes jeg du uansett skal ta en prat med jordmor, dersom de er så ofte og så sterke at du plages i hverdagen kan det jo være greit å få en ekspert på området til å se på saken :-)
Panterjenta85 Skrevet 5. mai 2009 #8 Skrevet 5. mai 2009 Jeg får det igrunn stort sett hver gang jeg kjører bil... Og går jo fort over igjen, men hadde jeg fått de når jeg er på jobb ville jeg nok fort blitt lei. hehe...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå