Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

gutten min er snart 14 mnd, og han går ikke. han klarer jo å gå med støtte, men slenger seg heller ned på knærne enn å ta steget alene.

møtte en dame på lekeplassen i dag som fortalte at hn hadde en venninne med en gutt som også var litt treg med gåinga. der var årsaken at barnet hadde en slags låsning i ryggen som gikk ut over balansen hans.

jeg ble litt bekymra for min egen sønn, og jeg skal bestille en time hos fysioterapeut eller kiropraktor for sikkerhetsskyld.

det er ikke godt å vite om han er litt pysete av seg eller om det er en fysisk årsak.

er det noen flere som har erfaringer rundt dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trenger ikke bekymre deg enda, det er normalt å ikke gå frem til 18 mnd.. Jenta mi er 15 mnd og hun går heller ikke. Går etter gåbil og slikt, men mangler det som skal til for å slippe seg. Trøster meg med det at når det faktisk skjer kommer hun til å være ganske stødig og stabil.. :-)

Det er også sånn med de små at de takler bare å lære en ting om gangen, så de som er kjappe med å gå må som regel vente litt på språket og omvendt.. Det kommer når det kommer.

Skrevet

Vet også om flere på samme alder som ikke går. Ikke stress ennå, en her inne begynte jo ikke å gå for h*n var 20 mnd, men var helt normal.

Skrevet

Tror ikke han er så spesielt sen altså.. Lillegutt her i huset krabbet så raskt at det ikke var noe poeng for ham å gå når det var noe han ville ha tak i og det fikk han jo alltid øye på når vi forsøkte å øve på å gå. Gikk stødig rundt bord osv leeeeeenge, før han endelig slapp seg og gikk. Kunne faktisk reise seg helt opp midt på gulvet og stå rett opp og ned, men gikk ikke:) Når han endelig begynte å gå så var det en helg der vi var sammen med en annen familie med en litt eldre gutt som gikk. Ble tydeligvis inspirert.

Gjest bissen
Skrevet

Gjennomsnittet ligger jo på 15 mnd når det gjelder å begynne å gå:) Fysioterapeut kontaktes som regel ikke før 18 mnd. Jeg vet om to fullbårne og friske barn som ikke gikk før de var to.

Jentene mine er nå to og et halvt og minstesnuppa gikk ikke før hun var to år og tre mnd. Hun ligger litt etter med alt da, liten jente..men ingen stress at hun gikk så sent. Litt kjipt med ødelagte bukser og slitne bærearmer så klart, men det er glemt nå(=

Skrevet

hehe, ok. takk skal dere ha for svar. jeg skjønner at jeg kan ta det med ro litt til;-)

Skrevet

Sidan normalområdet for å begynne å gå er 12 - 18 mnd, med snitt på 15 mnd, synes eg du skal ta det heilt med ro med mindre du meiner guten din er sjuk eller mistrivs på nokon måte.

Ja, eg har eit "tregt" barn, og slik har dei motoriske milepælane hennar vore:

9,5 mnd: Begynte å åle seg

12 mnd: kom seg ikkje opp på alle fire, eller prøvde å reise seg -> utredning på barneklinikken, utelukka muskelsjukdom og hjerneskade, "legens velsignelse" til å finne ut av dette i sitt eige tempo

13 mnd: sette seg opp for første gong, klarte å stå i fanget mitt når eg holdt ho. Tidlegare hadde ho "spaghettibein" som ikkje klarte å bære vekta.

13,5 mnd: kom seg opp på alle fire

14 mnd: tok sine første "krabbesteg"

14,5 mnd: krabba meir enn ho ålte seg, reiste seg opp på to når ho kunne holde seg fast i noko i akkurat riktig høgde

16 mnd: har skjønt at det er gøy å gå, går etter gåvogna og viss nokon holder ho i hendene

nesten 17 mnd: gjekk sine første 3 skritt utan støtte

No (18 mnd i morgon) ventar vi veldig spent på at ho skal sleppe seg, men det ser ikkje ut til at ho kjem til å gjere det med det første. Ho har balansen bra inne, men tør ikkje. Kan gå akkurat 2-3 skritt mellom folk eller møblar, men går ikkje frivillig ut på golvet.

Skrevet

Ville bare si til deg, Ranveig R, at det er så flott at du har vært så flink til å dele dine erfaringer rundt dette!! Ofte er det bare mødre til veldige tidlige barn som svarer på tråder som "når gikk din?" etc. Men du har vært veldig åpen om dere situasjon, og du virker så trygg på samme tid. Har stor respekt for deg!

Skrevet

min gutt var pysete og gikk ikke før han var 19 mnd. da gikk det veldig fort og han ble raskt skikkelig god til å gå. han er nå 21 mnd og springer snart :) Før han gikk, gikk han mye langs møbler og stilte seg opp for å stå midt på gulvet - han turte bare ikke begi seg ut på noen skritt. Vi prøvde å trene med han, men han ville ikke før han selv var klar for det.

Skrevet

Ja lillebror er veldig sen.

Han gikk når han var 16 mnd.

Han er 21 mnd nå, snakker ikke, sier bare noen få ord. 10 ord kanskje.

Han kan ikke komme seg oppi tripp trapp stolen selv, han grapser noe helt villt når han spiser, drikker enda av tuttekopp. Kan drikke av vanlig, men må hele tiden følge med og han setter de på hodet.

Han går ikke ned trapper, men setter seg på rumpa og kryper nedover og går opp på alle 4.

Han kan ikke blåse såpebobbler, han kommer med tunga når jeg prøver å vise han.

Skrevet

Trenger ikke å bekymre deg.

Her er mini snart 19mnd, å går fortsatt bare noen få skritt alene. tror rett og slett han har funnet ut at det er fortere å krabbe, fordi krabbinga har han perfeksjonert ned til minste lille detalj.

Det kommer når det kommer. Å så lenge ungen kan gå med støtte av bord o.l. så er det nok ikke noe farlig :)

Alle barn er forskjellige, vet om noen som ikke gikk ordentlig før de var litt over 2år. Helsestasjonen mente dette var helt i orden. Man utvikkler seg forskjellig, så bare slapp helt av :) det kommer nok.

Skrevet

Takk for det :o) Viktig at oss som ikkje har "superraske" barn er med på å svare på forskjellig, så det ikkje blir alt for unyansert...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...