Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet du hva den juridiske termen for "provokasjon" er på engelsk?

Jeg mener altså provokasjon fra politiets side, som i f. eks. å late som at man ønsker å kjøpe narkotika bare for å ta den som dealer dop etc.

Vet du hva man omtaler dette som på engelsk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det ikke så enkelt som provocation da?

Skrevet

Litt usikker altså, om de legger det samme i det begrepet. Jeg snakker ikke om provokasjon som i at du slår meg først så slår jeg deg tilbake. Jeg snakker om provokasjon fra f. eks politiets side, for å fremkalle en forbrytelse.

Skrevet

Hvis du googler provocation by police så kommer det opp masse slikt ihvertfall... Men jeg vet ikke sikkert altså.

Skrevet

Kan jammen se ut som det er så enkelt altså.

Thaaanks!

Skal prøve å forklare noe om piratangrepene i Adenbukta til en kompis (britisk). Ikke alltid så lett:-p

Gjest -<<-
Skrevet

Jeg vet ikke.

Provocation kan brukes innen jussen i forbindelse med drapssaker, i hvert fall i UK, hvor provocation kan være formildende omstendighet. Man kan godt forklare politiprovokasjon med police provocation, men jeg tror det finnes et annet begrep som er den optimale jusstermen for det du vil frem til. Jeg husker bare ikke hva det er.

Skrevet

Kan incrimination brukes tro?

Skrevet

eller nei...

Skrevet

Umm nei, det tror jeg ikke, men jammen ikke sikker altså. Self incrimination brukes, men det er noe annet, men skjønner hva du mener.

Jeg bare inbiller meg at det er en bestemt term for dette, men jeg skal nok få forklart det jeg mener, og det skal ikke brukes i en artikkel eller noe, så no big deal:)

Det er heller ikke snakk om provokasjon fra politiet, men jeg må dra sammenligninger til det for å greie og forklare jussen i dette.

Det er snakk om et fransk krigsskip som kamuflert provoserte frem et angrep fra pirater i Adenbukta.

Takk begge to forresten:)

Skrevet

Ja, vet det kan brukes om provokasjon på den måten, bare så usikker på om dette er termen man bruker i forhold til provokasjon fra politiets side.

Skrevet

Entrapment?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...