Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har begynt å bruke opp/ned-metoden og planlagt å starte overgang til fire timers-rutine som beskrevet av sovecoach.dk/Tracy Hogg. Noen med erfaringer som kan hjelpe meg litt? Jeg er allerede litt skjelven, men har veldig tro på at litt mer system på ting skal få orden på søvnen til gutten min (snart 5 mnd)

- Er det avgjørende for at systemet skal funke at jeg ikke ammer gutten i søvn om kvelden? Evt gir litt pupp og så legger ham våken i sengen? Blir litt skjelven av å holde på med opp/ned på dagtid og lengter til de "gode gamle dager" da alt var fredelig fordi jeg enten ammet eller trillet gutten i søvn. Men det er klart at jeg må ut av det der og gutten må lære å sovne selv - jeg blir jo utslitt av all trillingen og han blir helt avhnegig av meg og våkner altfor ofte om natten. Hadde vært deilig om jeg i alle fall kunne ta litt "pause" akkurat til leggetid om kvelden, han pleier å være så grei å legge da...

Et spørsmål til : HVa gjør man om natten? Er det ikke lov til å amme babyen i søvn da? Skal man absolutt holde dem våkne og bruke opp/ned da også? HVa skjer om man ikke gjør det? Blir det full forvirring og funker ikke metoden på dagtid da heller?

Hjelp. KJenner jeg får litt klaus av å matte adoptere et helt system - vil veldig gjerne bare ta de delene som passer meg selv. Men er redd en sånn innstilling bare vil gjøre det verre for babyen min.

Erfaringer? Tanker ? Hjelp :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff kjenner jeg blir på gråten av tanken på at han skal gråte (om enn på min skulder) seg i søvn på kveldstid /natten også. Jeg er visst for "svak" - metoden har egentlig funket kjempebra på dagtid, det har aldri tatt mer enn 30 minutter å legge ham, ca 15-20 gjennomsnittlig. Men jeg blir så skjelven, har bare lyst til å gi opp. Jeg elsker de rolige stundene i mørket der jeg ligger tett innntil babyen min. ER visst ikke helt motivert for å gi opp det. Spørsmålet er om jeg kan bruke metoden på dagtid men ikke på natten - funker den fortsatt da?

Skrevet

Heisan

Jeg kjenner meg igjen i tankene dine om at han blir avhengig av deg osv..min gutt er akkurat rundet 7 mnd,og jeg hadde de samme tankene.Jeg vet derimot ikke hva disse opp/ned metodene er,jeg har alltid tenkt at dette ordner seg vel..

Og det har det forsåvidt gjort,jeg har latt mini styre alt selv ang.pupping/legging /kos osv,jeg har bare vist vei på en måte! Jeg har puppet i søvn så lenge det lot seg gjøre,nå vil han ikke det lenger og vil helst sovne for seg selv i sengen sin. Jeg gjorde på en måte alt "galt"-bl.a. Jeg hadde han sammen med meg i senga til han var 3.5mnd, Jeg lot han sove oppå meg dagtid,fordi han ikke ville sove noen annen plass,jeg puppet han hele tiden fordi det elsket han(kos) og jeg har puppet han i søvn når han vil. Problemet er at når han begynte ved fast føde,er han liksom blitt stor gutt,og vil nesten ikke ha pupp i det hele tatt..raring..Sovinga oppå meg sluttet han med selv det også. Mulig jeg har en enkel unge,for unger er jo veldig forskjellige!!

Nå legger han seg kl 18.30 hver kveld uten protester,noen ganger puppes det til han sovner,men det hører til sjeldenhetene nå for tiden!!

Vet ikke hva jeg vil med dette, kanskje bare støtte deg litt på at den puppinga i søvn ikke trenger være all verdens galskap, kommer vel mest an på hva man gidder selv!? Min farmor gjorde dette med sine barn,og min far som er eldst og snart 60 er ikke bortsjemt:)

Skrevet

Jeg har svart deg litt før, og svarer deg gjerne igjen, for jeg kjenner meg så godt igjen!

men skulle jeg skrivet alt jeg tenkte/erfarte hadde jeg vel sittet her hele kvelden ;)

Jeg har også brukt MAGI fra han var 2,5mnd, men endte med å bysse i søvn - derfor gjennomførte jeg opp/ned metoden når han var 3 mnd.

- Jeg gir flaske på i senga vår, i mørkt rom om kvelden og natten. Om han sovner imens jeg gir flaksa, bare løfter jeg han oppe i senga si. Våkner han i det jeg legger han ned, ser jeg om han sovner av seg selv. Det kan ta 15 min. Han får ligge å prate, styre, men om han gråter = opp/ned metoden. Nå har aldri gutten min slitt med å finne søvnen om natta, og stort sett våkner han ikke når jeg flytter han fra vår seng over i sin. Om du evt ammer han i søvn om kvelden/natten er jeg overbevist om at det ikke gjør noe (hvis det ikke plager deg da). Om han våkner, holder det kansje og holde hånda å viske hysj /nynne (hvis han ikke tar smokk)?

Som jeg har skrevet til deg før har metoden hjulpet oss både på dagen og kvelden, men ikke til å forlenge luren. Han gråter nemlig ikke når han våkner etter 30, blir bare liggenede å tutte på sutten i evigheter, og kommer jeg bort gliser han fra øre til øre. Derfor blir han gjerne liggende sånn i 30-45 min før han sovner igjen. Triller jeg skjer ikke dette, hmmmm

Skrevet

Foresten bare å stille flere spm :)

Skrevet

Hei og tusen takk for svar begge to! Mitt bløte mammahjerte er ikke skapt for annet enn samsoving, pupping og kos ser det ut til, hehe. Men jeg tenker som så at det er jo egentlig et godt tegn. Imidlertid klarte gutten min å sovne helt av seg selv i går kveld, på ca 10 minutter uten gråt i det hele tatt. Da måtte jeg ta av meg hatten og revurdere - dette opplegget ser jo ut til å fungere og det uten mye gråt og klaging også. Er stolt. I dag begynner vi med 4-timers rutine- har prøvd litt sånn gradvis de siste dagene og gutten har begynt å våkne mindre på natten! Så jeg tror det går rette veien. Men i dag tidlig våknet han kl 05.30 og jeg skulle da ifølge boka ikke stå opp/amme før 7. Jeg holdt på med "shhhh-shhhh" og stryking i senga i 50 minutter - herregud. Gutten sovnet ikke og til slutt stod vi opp. Men han begynte heller ikke å gråte. Kanskje dette vil bedre seg etter hvert. Målet er at han skal klare seg fra "frømmemåltid" kl 23 til 7 om morgenen - men jeg kommer aldri til å bli sånn "regelnazi"- til det er hjertet altfor bløtt. I dag skal vi kose og kose på dagtid, jeg føler jeg har litt å ta igjen nå som vi ikke samsover lenger, snufs. Tuuusen takk for svar og hjelp.Jeg kommer sannsynligvis til å spørre mer de neste dagene.

Jeg kommer til å gjøre som deg neptunia - amme før leggetid om kvelden og hvis ham våkner om natten, men så legge ham over i egen seng igjen. Ellers - på dagtid- skal jeg følge metoden med at mat skal være adskilt fra søvn

Skrevet

... og Aget - takk for svar om at det går an å amme i søvn også uten at det er noen krise. Jeg tror på å følge magefølelsen , jeg. KOmbinert med at man prøvwer å ha en god rutine da. Den metoden vi snakker om har jeg fra boken "The baby whisperer" av Tracy Hogg- men mange her inne har samme metdoe fra sovecoach.dk. Den handler om å etablere gode rutiner og at dette til en stor grad vil påvorle babyens tr4ivsel og søvnvaner. Opp/ned-metoden er ikke annet enn at man sitter hos babyen hele tiden mens den prøver å finne søvnen selv. Gråter babyen, tar man den opp, men legger ned igjen så snart den roer seg - slik holder man på - ganske lenge i starten men etter hvert tar det kortere og kortere tid helt til babyen - ifølge teorien- skal fiunne søvnen selv uten pupp men også uten gråting osv... Håper det funjker ...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...