Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går på dagpenger og er gravid i uke 16.

Noen som vet når jeg må si til nav at jeg er gravid?

For å få dagpenger må man jo kunne ta alle slags jobber. Kan jo ikke det når man er gravid. Mister man dagpengene da?

Så lurer jeg på om det er noen som vet om far har rett på fedrekvote når mor har gått på dagpenger.?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Tror ikke jeg hadde sagt noe til nav om graviditet, ikke før du eventuelt får etilbud om en jobb du ikke kan gjøre. Dagpenger teller på lik linje med lønn, tror derfor at far har rett til fedrekvote.

Skrevet

de kan jo ikke kutte dagpengene om du er gravid, det er jo diskriminering av gravide i arbeidslivet og det er ikke lov!

Skrevet

Jeg var srbeidsledig under forrige svangerskap og gikk til ukentlige møter hos en jobbagent som var leid inn av NAV. Etter 12 uker fortalte jeg det til henne fordi det da ikke var noen hemmelighet lenger. Hun prøvde å hjelpe meg til korttidsengasjementer men ingen ville ha meg når jeg var gravid. Så jeg fikk "slippe" å gå på de ukentlige møtene for det var jo liten vits i, hun informerte da NAV og de godkjente opphør av prisjektet og jeg mistet ikke dagpengene. På slutten av 2.trimester ble jeg sykemeldt (litt merkelig når jeg ikke jobbet men legen mente jeg ikke ville kunne ta jobb og det var det som telte) pga. bekkenløsning og i perioden jeg fikk sykepenger (2mnd) brukte jeg ikke av arbeidsløshetsukene. Man kan jo bare være arbeidsløs i maks 2 år så det er en fordel å "spare" noen uker i tilfelle langvarig ledighet. Foreldrepengene ble regnet ut etter arbeidsledighets/sykepengene og ble dermed omtrent det samme, og faren fikk sine uker som vanlig. Lykke til med jobbsøket etter permisjonen! :)

Skrevet

Du mister ikke dagpengene når du er gravid! Du må skrive at du tar hvilken som helst jobb, hvor som helst i landet, men det er bare på papiret. Stort sett blir du ikke tilbudt jobb du ikke kan ta. kanskje du er heldig og får en jobb som du kan jobbe i. Iallefall en stund. Blir du da sykemeldt får du også mer penger. Jeg er lærer og sist jeg var gravid fikk jeg dagpenger i tillegg til de vikartimene jeg jobbet når skolen begynte og jeg ikke fikk noe fast. Det gikk helt fint!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...