Gå til innhold

Mulig jeg er dum nå... (Teori og eksamen)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men ALT som står i lærebøkene mine er teori, ikke sant? Når det står i en eksamensoppgave at man skal ha med teori så er det ikke BARE de kjente teoretikernes synspunkter man skal/kan ha med, men alt jeg har lest i boka?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De er nok ute etter om du har evnen til å trekke frem relevant teori, ikke all teori, men den som belyser best svaret du gir på oppgaven.

Klokere?

Skrevet

Alt som står i lærebøkene kan vel regnes som teori, ja. Nå vet ikke jeg hva du tar eksamen i, men å referere for eks. slik "Vygosky sier (...) om det sosiokulturelle perspektivet, mens Bruner mener..." osv. Du må på best mulig måte vise hva du har lært i faget, og samtidig vise til relevant teori når du skriver om et tema.

Skrevet

samfunnsfag...

Hvis jeg får en oppgave om familien, kan jeg da skrive "i Frønes står det at ...." når det er Frønes som har skrevet boka? Står egentlig veldig lite om forskjellige teorier og sånn, men kan mye om Bronfenbrenner ;o) Men det kan uansett ikke brukes til alt....

Og må jeg f.eks huske alle som har sagt noe om f.eks konfliktperspektivet, eller holder det å referere til boka?

Skrevet

Du bør absolutt huske hvem som mener hva. Med mindre lærebokforfatteren har egne meninger, er det ikke relevant å referere til han/henne. Du skal vise at du har innsikt i og kunnskaper om et fagfelt, og da skal du vite hvem som mener hva (hilsen er som har rettet mange eksamensbesvarelser :-))

Skrevet

Og ja, alt som står i boka er teori.

Skrevet

tusen takk :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...