Aggie Bird Skrevet 3. mai 2009 #1 Skrevet 3. mai 2009 Sønnen min har rødt utslett som kommer og går. Vi har kommet frem til at det kan være atopisk eksem og smører med aderma exomega hver dag. Men noen dager er eksemet verre enn andre..Kan dette komme av noe jeg spiser? Sjokolade (spiser det hver dag) for eksempel? Har noen vært borti dette?
trillemamma Skrevet 3. mai 2009 #2 Skrevet 3. mai 2009 Vanskelig spørsmål, kløe kan jo komme av de mest utrolige ting. Jeg har nettopp byttet vaskemiddel, ut med Omo og inn med Blenda, for å se om det hjelper på sønnen min sin hud. Naboen gjorde en dag den feilen å vaske klærne med vaskemiddel fra Europris, og mannen klarte ikke å bruke klærne før hun hadde vasket de på nytt. Prøv å bytte ut det gutten bruker av salver og oljer. Jeg reagerer f.eks. på enkelte fuktighetskremer, hårsprayer, solkrem etc. Jeg er hardt rammet da....
Mamman til Charlotte Mille Skrevet 3. mai 2009 #3 Skrevet 3. mai 2009 Ligger barnet ditt på saueskinn/lammeskinn eller i et varmt rom om natten? Bruker du en lue som ikke har blitt vasket før bruk? Vasker du fjeset grundig med varmt vann før du kremer inn med Aderma? Det kan være varmen å skinnet som plager...Det var problemet vårt! Hun hadde store røde flekker på begge kinnene å utslett i pannen som hun klødde på å som var veldig sårt. Vi fjernet alt av skinn å skrudde av varme å hadde vinduet åpent om natten.
trillemamma Skrevet 3. mai 2009 #4 Skrevet 3. mai 2009 Noe annet som hjelper, bade gutten med havsalt. Jeg har brukt dødehavsalt som jeg har kjøpt på Kinsarvik Naturkost. Hvis det ikke bedrer seg når han blir større, kan du gi han Udo`s Choice. Det er en type tran som er laget spesielt med tanke på tørr hud. Søke litt på google, så får du se mange fine omtaler om Udo`s, og ingenting negativt.
Zupermam Skrevet 3. mai 2009 #5 Skrevet 3. mai 2009 melk feks? prøv å hold deg unna mat med melk noen dager da vel. Av sjokolade kan du spise: kokesjokolade, nonstop, lohengrin:)
Soloho Skrevet 3. mai 2009 #6 Skrevet 3. mai 2009 Lille til meg har melk, egg og soya allergi. Han hadde masse eksem, men ble bra når jeg ble satt på diett. Det vanligste er jo egg og melkallergi. Hvis du ammer kan du prøve å holde deg borte fra dette i fjorten dager. Til oss tok det en uke før utslettet forsvant. Man må lese på all mat og holde seg borte fra melkepulver, myse, albumin, ovalbumin...du finner dette inne på NAAF sine hjemmesider. Ammer du ikke kan du kjøpe Nutramigen på apoteket. Ta vare på kvitteringen, for hvis barnet ditt blir bedre så får du refundert dette i ettertid. Det anbefales ikke soyabasert MME pga dette kan trigge soyaallergi. Nutramigen er uten soya. Koster ca. 300,- for en boks og du vil merke raskt om det virker. Ellers så kan mye E- stoffer gi utslett hos barn som ammes.
Slæsh84 Skrevet 4. mai 2009 #7 Skrevet 4. mai 2009 Vi sliter også med litt eksem i pannen som kommer og går hele veien. Smører med midison (mild eksem krem) 1uke,så holder jeg opp å smører kun med locobase.. Til meg sier lege og helsesøster at noen unger kan bare ha litt barneeksem som ikke trenger å bli for alltid. Så vi må bare holde det i sjakk... Lykke til.
Aggie Bird Skrevet 4. mai 2009 Forfatter #8 Skrevet 4. mai 2009 Takk for mange gode tips. Disse dagene har jeg droppet å spise eksemforsterkende saker som sjokolade, kanel og ting med mye sukker i. Blir interessant å se om det blir noen forbedring, men ser ikke sånn ut foreløpig. Har også satt opp vinduet på natta, kan jo hende det er litt for varmt der. Mildisonkremen skal vi kjøpe etterpå. Adermaen fungerer til en viss grad (reduerer litt av uslettet og kløen), men det blir liksom ikke helt borte, så da får vi ty til litt hydrokortison da. Håper det gir seg snart altså, veeeeeeeeeldig kjedelig!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå