Gå til innhold

hvordan rotfylle en fortann?

Anbefalte innlegg

Skrevet

har hatt helt sinnsyke tannsmerter, tannlegen fant at det var en heftig betennelse og ble satt på penicilin kur. Tannen må rotfylles etter kuren er ferdig, men det er ikke hull i den... Tannlegen sa at det gikk fint ann å rotfylle tannen uten bedøvelse, fordi den type rotfylling ikke gjør vondt. Jeg har rotfylt før og det = vondt ja!!! Da har han borret opp tannen og pikka opp nerver og røtter etc.. Men hvordan gjør han det sånn konkret når det er i en fortann????

Huff...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De går inn fra baksiden på tannen, mot ganen. Er så lenge siden jeg gjorde det, så husker ikke om det gjorde vondt.. Men husker jeg måtte gape noe voldsomt siden han skulle baki der...!

Det går nok helt sikkert bra(:

Skrevet

Jeg har rotfylt fortannen og de har liksom laget et hull i tannen på baksiden som senere ble tettet igjen. Men jeg hadde bedøvelse om jeg ikke husker feil (gjorde dette da jeg gikk på barneskolen, så det begynner å bli noen år siden).

Utviklingen innefor tannhelse er sikkert kommet mye lengre etter dette.

Skrevet

hei :) jeg har rotfylt begge mine fortenner oppe fordi jeg slo dem løs da jeg falt under lek i sjette klasse :) De bare rotfyller på baksiden..går helt greit det. Men det er vel DU og ikke tannlegen din som bestemmer om du skal ha bedøvelse eller ikke ??? Jeg hadde iallefall ikke gjort det uten, men er ikke spesielt glad i tannleger generellt da..

Dessuten er det stor forskjell på rotfyllingen om nerven er død eller ikke...

Ønsker deg lykke til, det går nok fint!!

Skrevet

takk for svar damer. Tannlegen sa at det ikke var noe problem å gi meg bedøvelse altså, men han sa at det egentlig ikke var nødvendig. Jeg stusset litt på det, men han bare lo og sa at det er ikke første gang at folk ikke tror han når han sier det. Jeg sa til han at med min angst for tannleger så burde jeg være bedøvet fra topp til tå bare jeg setter beina mine innenfor kontoret hans, så bedøvelse blir det nok uansett på denne frøkna her......

huff igjen...

Skrevet

Jeg har akkurat rotfylt to fortenner da jeg hadde betennelse i tannkjøttet. Jeg boret ganske mange ganger, hadde ikke bedøvelse en eneste gang, og det var ikke vondt i det hele tatt. Mye bedre å bore uten (hvertfall dersom tannlegen din sier at nerven er død og du ikke kjenner smerte), for da slipper du alt ubehaget med sprøyte og bedøvd munn

Skrevet

Jeg har rotfylt en fortann uten bedøvelse og det gjør jeg ikke igjen.!!

Fikk ikke spørsmål engang om jeg ville ha bedøvelse.

Skrevet

Tannlegen sa til meg og at fortanna mi var "død" og ingen nerver når jeg skulle rotfylle den.. men det var den ikke, for det var vondt!! Så anbefaler deg å få bedøvelse, for sikkerhetsskyld når du også sier at du har litt skrekken for tannlegen :) Kjedelig OM det skulle være vondt for deg, og du får forsterket skrekken din...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...