....mammatilto... :))) Skrevet 2. mai 2009 #1 Skrevet 2. mai 2009 Selv så mener jeg at man ikke er pliktig til og fortelle sykehistorien til sjefen. Hva mener dere ??
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 2. mai 2009 #3 Skrevet 2. mai 2009 nei man er ikke pliktet til å fortelle hvorfor man er syk eller hvorfor man har vært syk
~sjiraff~ Skrevet 2. mai 2009 #4 Skrevet 2. mai 2009 Nei, arbeidsgiver har ikke rett til å vite om sykdommene dine. Men er det en IA bedrift er du som arbeidstaker forpliktet til å bidra på en måte som gjør at arbeidsgiver har mulighet til å tilrettelegge for deg. Ellers mener jeg personlig at å være åpen om sykdom ofte skaper et mye bedre arb.forhold enn å f.eks ha uvanlig mye fravær tilsynelatende uten grunn. Dette er selvfølgelig avhengig av hva slags type sykdom. Fravær ved sykdom er en kostnad for arbeidsgiver. Og hvis sykdommen skyldes en kronisk sykdom eller sykdom pga graviditet så slipper arbeidsgiver arbeidsgiverperioden, den blir dekket av nav.
-mammsen-fikk tulle 060606 Skrevet 2. mai 2009 #5 Skrevet 2. mai 2009 Det er ikkje uten grunn at det kun er på din del av ei sjukemelding det står diagnose.... Sjefen til mannen min prøva seg på det på egenmeldinga ved å føye til "kva skyldes fraværet?" Eg sa til han at der skriver du ingenting for det har han ikkje noko med!! Det var også eit spørsmål om det var jobbrelatert som var grunnen, eit realt spørsmål men heller ikkje noko ein må svare på.
mayaya Skrevet 2. mai 2009 #6 Skrevet 2. mai 2009 Nei. Men er det relatert til arbeidsforholdet, skal arbeidsgiver ha mulighet til å tilrettelegge for deg.
Fire småtroll Skrevet 2. mai 2009 #7 Skrevet 2. mai 2009 Nei, du trenger ikke fortelle det, og legen har taushetsplikt.. Men sånn som reglene er nå, at man skal ha samtaler med arbeidsgiver om resterbeidsevne når man er sykemeldt er det egentlig vanskelig å unngå å fortelle om diagnosen. For at arbeidsgiver skal kunne tilrettelegge for gradert sykemelding, aktiv sykemelding osv som han nå er pålagt å gjøre er det jo greit å vite hva som feiler deg.
~sjiraff~ Skrevet 2. mai 2009 #8 Skrevet 2. mai 2009 Hvis fraværet et jobbrelatert bør man jo si ifra om det.
....mammatilto... :))) Skrevet 2. mai 2009 Forfatter #9 Skrevet 2. mai 2009 Nå er det slik at jeg har jobbet i bedriften i 8mnd og jeg har fibromyalgi - men er ikke hardt rammet, men 2,3ganger i året er jeg veldig dårlig. Jeg har ikke sagt noe om dette før forrige uke og sjefen ble veldig grinete på meg og mente jeg kunne vært open fra dag en. Men da hadde jeg sikkert ikke fått jobben ... Hei jeg er ryggoperte,epilepsi også topper jeg det hele med at jeg har fibormyalgi... Ble 50% sykmeldt i 2 uker, så nå prøver han og gi meg dårlig samvittighet pga at det er noen som har ferie osv .... GRRRR
mayaya Skrevet 2. mai 2009 #10 Skrevet 2. mai 2009 Neida, det trenger man ikke vite. Legen kan skrive ut en *åh, hva er nå navnet??* erklæring på hva du KAN utføre, så kan arbeidsgiver jobbe ut i fra det. Jeg har selv en langtidsstkemeldt jobbende, og det er minimalt hva jeg vet om saken.
-mammsen-fikk tulle 060606 Skrevet 2. mai 2009 #11 Skrevet 2. mai 2009 Hvis ein har ein kronisk sjukdom som feks diabetes, som min mann, så er det noko ei forteller arbeidsgivar fordi han er ofte til kontroll på sjukehuset og dei dagane får arbeidsgiver dekt grunna kronisk sjukdom. Det som også er når ein allereie har ein slik avtale med NAV så får arbeisdgivar dekt utgifter ved alt fravær, om det er oppkast eller influensa, altså ting som ikkje er relatert til den kroniske sjukdommen også. Eg har bestandig fortalt arbeidsgivar kvifor eg ikkje kjem på jobb og det har mannen min også gjort. Han har vore sjukemeldt i lang tid nå og dei veit kvifor. Grunnen til at eg sa at han ikkje skulle skrive noko der var fordi arbeidsgivar endra egenmeldings skjemaet grunna høgt fravær med egenmeldingar hos enkelte ansatte. Derfor sa eg at han ikkje skal skrive noko der, han får stole på deg ferdig med det.
Veldig_lykkelig_mamma Skrevet 2. mai 2009 #12 Skrevet 2. mai 2009 nei sjefen din har ikke krav eller rett til å få vitte noe om hvorfor du er sykemeldt, men han/hun kan sette sykemeldingen din under tvil og da kan det nok være at det hele må frem i lyset
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå