Gjest eelis+spire Skrevet 2. mai 2009 #1 Skrevet 2. mai 2009 Jeg var hos gynekolog for en stund siden, og jeg har en piercing nedentil. Jeg fikk streng beskjed fra gyn om å fjerne denne piercingen min, på grunn av fare for infeksjoner eller noe. Jeg tok piercingen for snart et år siden, og har aldri hatt infeksjon i den. Det er faktisk den "snilleste" piercingen jeg har, jeg har aldri vært plaget med den. Er det sånn at jeg måå ta den ut mens jeg er gravid (jeg har ikke tatt den ut enda)? Er det noen som har erfaringer med underlivspiercing i svangerskapet? Og kan jeg ta en ny piercing, eller en ny tatovering, nå mens jeg er gravid? Jeg kjenner piercing-abstinensene kommer krypende.. ;-))
MissAntrop Skrevet 2. mai 2009 #2 Skrevet 2. mai 2009 Jeg hadde en underlivspiercing under hele svangerskapet mitt sist, men måtte ta den av da jeg kom for å føde - i tilfelle infeksjoner og komplikasjoner. Jeg har også lyst på ny tattovering nå, men tror det beste er å vente til babyen er ute - sånn for sikkerhets skyld
Gjest eelis+spire Skrevet 2. mai 2009 #3 Skrevet 2. mai 2009 Under fødsel er det vel en selvfølge at piercingen må ut, i tilfelle noe skulle gå galt ja :-) Men jeg ser liksom ikke helt poenget med å ta den ut mens jeg er gravid. Jeg spurte han gynekologen om det samme gjelder for de andre piercingene mine (jeg har 7), men han sa at de kan godt sitte i resten av svangerskapet. Gjelder ikke infeksjonsfaren for hele kroppen da eller? Jeg undres... Uff, ja, kanskje jeg må vente med ny piercing til ungen har kommet ut. Ny piercing er jo "verre" enn ikke ny.
*toppris* Skrevet 2. mai 2009 #4 Skrevet 2. mai 2009 han tenker nok på infeksjonsfaren så nærme skjeden og da barnet... at det er ikke bra for man vet aldri om man får infeksjon eller ikke...
Lucie*OgGuttaBoys* Skrevet 2. mai 2009 #5 Skrevet 2. mai 2009 Tattoo skal man ikke ta under svangerskapet trur det var pga blekket. husker ikke helt..
Uglemamma er tobarnsmamma! Skrevet 3. mai 2009 #6 Skrevet 3. mai 2009 Såvidt meg bekjent er det greit å ha piercingen nedentil foreløpig,men at når det nærmer seg så tar man den ut... Underlivspiercinger er jo noen av de rensligste man har. Urin renser dem og veldig få får infeksjoner der. Jeg hadde 4 der forrige gangen jeg var gravid... Bare vær obs kanskje på at man blir fyldigere der nede og at det da kan bli "trangt" for piercingen...jeg vet ikke hvilken du har, men så lenge den har fortsatt god plass,så burde det gå bra. Er du i tvil så ring en pro piercer, de vet svaret. Leger er ikke alltid inne på alt med piercinger... Gynekologen min holdt på å rive mine ut med en spekulum...Jøje,jeg har aldri vært så nærmt å dra til noen i hele mitt liv! Ny tattoo vil jeg overhode ikke anbefale... Man får både mer blod og mer vann i kroppen som gravid, så man utvanner blekket mer. Resultatet er at huden kan bli jobbet for mye (evt bli arret) på og fargen din blir dårligere... En annen ting er at kroppen din har en viktig jobb med å produsere en baby,- og trenger ikke et overflatesår i tillegg. Samt at samme hvor tøff man er, så gjør det jo vondt til tider...Dette stresset og den følelsen er ikke noe poeng i å overføre til babyen. Jeg pleier å anbefale faktisk å vente til du er godt i gang evt.ferdig med amming også jeg da.... For noen så går ammingen lekende lett,men mange sliter. Og stress kan påvirke produksjonen,- så vent til du er godt i gang i hvertfall... Pierceren vår vil ikke engang utvide ørehullene mine mens jeg er gravid. Så jeg venter tålmodig. Har en halvferdig tattoovering på hele armen,-men,men... Får se rar ut i sommer, så bli ferdig og fin til neste Ps, jobber som tattoovør, hadde derfor litt å si om saken For 12 år siden ca, jobbet jeg på en venninne som da var uker fra termin... Det var som å stikk hull på en vann-ballong... Det sorte blekket rant bort som lysgrått vann
GuriMalla - ♀♂♂ Skrevet 3. mai 2009 #7 Skrevet 3. mai 2009 Jeg ville ha fjernet piercingen. Hadde ikke gamblet med infeksjonsfare når man er gravid. Hormonene gjør at bakteriefloraen nedentil forandrer seg og man kan være mer mottakelig for infeksjoner. Dessuten er det lettere å få rifter og slikt også når man er gravid. Jeg opplevde hvertfall det under mine to forrige svangerskap. Tatovering er ikke anbefalt verken under svangerskap eller i ammeperioden pga risiko for infeksjoner og smitte. Å være gravid er ikke noe vi opplever mange ganger i livet og du har masse tid etterpå til å pynte på kroppen din! :-)
Uglemamma er tobarnsmamma! Skrevet 3. mai 2009 #8 Skrevet 3. mai 2009 Selv om vi igrunnen er enige om at ikke tattoovering er anbefalt når man er gravid og helst ikke når en ammer,- så vil jeg da ikke si det er pga smittefare... Da anbefales det jo ikke generelt å tattoovere seg på noe tidspunkt da,hvis det skal være faktoren....? Går man til et profesjonelt studio i Norge i dag så er smittefaren under mikroskopisk. Ihvertfall slik som bl.annet vårt studio drives... Bare for å ha påpekt dette Men ja, vent med kroppspynten til etter du har født,minst. Det kan gå måneder etterpå til du er kvitt vannet i kroppen også,- så gi det en stund.... Bruk tiden på å planlegge kunstverket istedet
GuriMalla - ♀♂♂ Skrevet 3. mai 2009 #9 Skrevet 3. mai 2009 Mikroskopisk men den er der.....Via jobben min har jeg faktisk møtt en del som har fått hep.B av tatovering så det går faktisk an i dag også!
Uglemamma er tobarnsmamma! Skrevet 3. mai 2009 #10 Skrevet 3. mai 2009 Joda,selvsagt. Jeg vet om saker der studioer har blitt stengt pga dårlig hygiene og medfølgende hepatittsmitte, jeg er ikke så blåøyd at jeg tror det ikke forekommer. Men man må se an sine studioer,være kritisk og gjøre hjemmeleksen sin før man velger studio. Faren for smitte skal ikke være til stede på et seriøst studio. Jeg bare sier at fra et tattooveringsstudios ståsted så har ikke anbefalingen om å vente noe å gjøre med smittefaren, om den er tilstede er den er jo livsfarlig om man er gravid eller ikke. Da kan man like godt si aldri tattoover deg for smittefaren er for høy.... Hvis studioet blir drevet riktig og hygienisk er det større sjanse for å få hepatitt hos en gjennomsnittlig tannlege enn ved å få en tattoovering... Man anbefaler ikke folk å utsette tannlegen mens man er gravid pga smittefaren...Der er andre grunner til at det evt ikke anbefales. Det var yrkesstoltheten min som våknet da jeg leste det første innlegget ditt og jeg følte for å kommentere det
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 3. mai 2009 #11 Skrevet 3. mai 2009 Mannen min driver tatoveringsstudio, og jeg må si meg enig i at det er absolutt ikke pga smitte- eller infeksjonsfare man ikke bør tatovere seg under graviditet. Som Uglemamma sier så er det andre grunner, og de er gode nok de! Mannen min vil ikke tatovere gravide, men hos han som hos de fleste andre seriøse studio har de strenge rutiner for sterilisering av utstyr, så infeksjonsfare er det neppe. Folk er generelt alt for lite kritiske til tatoveringsartisten, minstekravet bør være å sjekke at nålene er nye, hylsene blir pakket ut foran deg og alle flater er dekket med plast. Det må se rent og pent ut, og bruk av hansker er et must. De får et skriv angående resultat av sporprøver som de må sende inn, og det kan du be om å få se. Da er du så trygg som du kan få blitt. Det virker som de fleste velger studio fordi de har hørt at den og den ikke tar så høy pris eller har lang ventetid, men det er jo nettopp da man bør unngå de. Men nok om det :-p Men som tidligere sagt, det anbefales ikke under graviditet. Resultatet blir neppe bra, og siden du skal ha den resten av livet så kan du like godt vente litt ;-)
Gjest Skrevet 3. mai 2009 #12 Skrevet 3. mai 2009 Finnes det noe dokumentasjon på at urin virker "rensende" på vaginalpiercinger??? Urin kan tvert imot være nokså uheldig på rifter og sår nedentil, og samtidig kan piercingen virke som en inngangsport for bakterier! Infeksjoner behøver ikke nødvendigvis være katastrofale for fosteret, men hvorfor utsette seg for unødig risiko? Og dersom infeksjon, tenk tilhelingsprosessen i forhold til forestående fødsel... Enkelte infeksjoner kan utarte seg og bli stygge, samtidig som behandlingstiden kan bli lang, plagsom og smertefull. Har ikke vaginal piercing selv, men ville tatt ut dersom jeg hadde. Nettopp fordi jeg ikke ville orket konsekvensene ved en eventuell infeksjon.
Uglemamma er tobarnsmamma! Skrevet 3. mai 2009 #13 Skrevet 3. mai 2009 Som sagt så er jeg tattoovøse , ikke piercer, men jeg skal forhøre meg med vår piercer i morgen på jobb. Jeg sa såvidt meg bekjent og at hun burde ringe en proff piercer som da ville vite hva som er anbefalt, om hun er i stuss... I forhold til underlivspiercing ( skal vel mye til for at den er vaginal i ordets forstand) er det færre infeksjoner i disse vs f. ex. navlepiercinger som til stadighet er betente og nekter ofte å gro i det hele tatt.. Dette var også snakk om ikke knallferske piercinger,- altså er den "tett" med leget hud. Hvis man får en infeksjon i en piercing så er første bud å IKKE ta ut ringen..:Da kapsler man inne betennelsen og det kan virkelig bli et problem. Heller rense godt via inngangen ringen er i og da få ut infeksjonen. Bare så det er sagt. Men, HL, hvilken piercing har du om jeg tør spørre? Jeg skal forhøre meg med pierceren vår i morgen og gi tilbakemelding. Om du da ikke har ringt noen selv Jeg har tattoovert i 14 år men det gjør meg overhode ikke noen ekspert på piercing på noen måte.
Gjest Skrevet 3. mai 2009 #14 Skrevet 3. mai 2009 Hei uglemamma. Underliv og vagina er jo det samme, så vaginalpiercing tror jeg er en helt grei terminologi. Jeg kan ikke skjønne at dersom man får infeksjon i en piercing så er det anbefalt å ikke fjerne denne. Infeksjoner (bakterielle) blir i de fleste tilfeller behandlet med antibiotika og årsaken til infeksjonen/infeksjonsporten bør fjernes uavhengig om det er et smykke eller en flis. Dersom åpent sår bør evt puss få komme ut og såret renses. Infeksjon kan føre til sepsiss (blodforgiftning) som i verste fall kan ha dødelig utgang...
Uglemamma er tobarnsmamma! Skrevet 3. mai 2009 #15 Skrevet 3. mai 2009 Infeksjoner som blir kapslet inne blir gjerne alvorlige nok til at de trenger antibiotika for å gå over... Hvis man beholder piercingen og renser skikkelig så trenger man skjelden antibiotika fordi infeksjonen rekker ikke å bli så alvorlig. Jeg vet det høres baklengs ut, men jeg har sett en god del eksempler på f.ex. øyenbrynspiercinger, navle, brystvorte hvor man har blitt litt betent, og eieren får panikk og fjerner piercingen... Da kapsler man bakterier og smuss inne og betennelsen eskalerer og bli vond og veldig hoven,man kan få feber etc. Man risikerer også større arr da og trenger dessverre legehjelp... Beholder man ringen i (merk,har man barbell er det vanskeligere å rense men prinsippet er fortsatt det samme, beholde den i huden slik at man har en inngang til betennelsen), så har man muligheten til å rense såret skikkelig og få ut alt puss og tull. Infeksjoner kommer som oftest av at man ikke holder ringen ren og tar på den med skitne fingre etc,gjerne i kombinasjon med at man kommer borti den støtt og stadig og forstyrrer helingsprosessen. Det er ikke smykket i seg selv som er grunnen,heller folks slurv med hygiene eller klær f.ex som til stadighet kommer borti piercingen og gjør det vanskelig for den å gro uforstyrret (som bukselinning og navlepiercing i kombinasjon). Selvsagt,- hvis det er en dårlig utført piercing i utgangspunktet,- som ungdommer setter på hverandre med kanyler etc,- eller man reagerer allergisk overfor legering i smykket,så blir saken en annen og man må evt bytte/fjerne smykket,- men likevel hør med en piercer først. Bare for flisespikkeri så vil jeg ikke kalle en piercing f.ex. i forhud over klitoris for en vaginal-piercing men dog en underlivspiercing, men det er bare hormonene mine som kverulerer
Gjest eelis+spire Skrevet 3. mai 2009 #16 Skrevet 3. mai 2009 Ser jeg har fått mange svar mens jeg ikke har fulgt med ;-) Bare for pirk: Underliv og vagina er ikke det samme. "Vagina" er skjeden (altså "hullet", eller fødselskanalen), mens "underliv" innebærer hele området, som på fagspråk heter "vulva" ;-) Jeg har en vertical clit hood piercing, hvis det gjorde dere noe klokere. Jeg har bestemt meg for å beholde den i, etter å ha snakket med en piercer-bekjent av meg (fra et seriøst, "award-winning" studio), som sa at det ikke skal være noe problem. Jeg er forresten enig i at underlivet er en av de mest hygieniske plassene man kan pierces på, med tanke på vasking og lite kontakt med andre bakterier enn de bakteriene som finnes der naturlig. Jeg vasker meg nedentil daglig, mens resten av kroppen vaskes "bare" annen hver dag til vanlig. De andre piercingene mine utsettes for mange typer bakterier hver eneste dag på grunn av plasseringen, mens underlivspiercingen min ligger godt beskyttet uten kontakt med f.eks. hårprodukter, eller skitt fra ting og tang jeg plukker opp. Jeg jobber som servitør og har piercing på håndleddet, så den piercingen er den som krever mest spesiell pleie, på grunn av alle bakteriene den kommer i kontakt med hver dag. Jeg skal vente med tatovering etter å ha lest svarene her, jeg vil jo gjerne at den skal bli fin! ;-)
Uglemamma er tobarnsmamma! Skrevet 4. mai 2009 #17 Skrevet 4. mai 2009 Ja,det gjorde meg klokere Og enig med deg. Hør på pierceren din,så lenge det er en grodd piercing er jo faren for infeksjon minimal. Håndledd piercing faktisk? Kan tenke meg den trenger mye omtanke for å ha det fint ja... Men tøft og lekkert Jeg har tatt ut mye av mitt... Hadde 4 nedentil i mange år,men av en eller annen grunn tok jeg dem ikke inn igjen etter forrige fødsel for tre år siden. men, kanskje hullene er der fortsatt? Skal sjekke etter at nestemann er kommet ut Brystvortepiercingen min var alltid mislykket så den vokste ut to ganger,- store bryst går dårlig med slik piercing har jeg dessverre merket,- og tungenbarbellen er ute. Men har en god del igjen da. Savner både tunge og de nedentil,så de tar jeg muligens igjen til neste år...
Gjest Skrevet 4. mai 2009 #18 Skrevet 4. mai 2009 Hormonell og kverulant som jeg er må jeg tilføye at vagina/skjeden er et hulorgan som ligger i bekkenbunnen mellom de ytre kjønnsorganene og livmoren. De små kjønnsleppene omslutter skjedeforgården (vestibulum). Ergo vaginalpiercing er en helt grei terminologi. Men underlivspiercing er sikkert mere brukt blandt piercere og de som har piercing! Jeg ville heller hørt på en gynekolog enn en piercer. Dette med all respekt for piercere. Jeg prøver ikke å undergrave de som yrkesgruppe og mange er meget seriøse og flinke med hygiene. Imidlertid kan jeg vanskelig forestille meg at de vil vise bilder og fortelle hva som i verste fall kan bli konsekvensene av piercinger (uavhengig hvor på kroppen de sitter). Gynekologer som jobber med underliv daglig ser det verste av det verste. Og tro meg, det er ikke få kvinner som har måtte motta medisinsk behandling som følge av betennelsestilstander og verre nedentil etter å ha blitt piercet! Nei, jeg kan ikke fremlegge dokumentasjon på antall tilfeller da jeg ikke vet om det finnes noe tall på dette. Men etter flere år i helsevesenet har jeg sett en god del. Man må selvsagt gjøre som man selv ønsker og føler seg komfortabel med, men jeg vil bare ikke at man skal stole blindt på piercere/tattovører/akkupunktører. Det er nemlig ikke de som kommer en til unnsetning når det de har gjort går galt. Og det verste er at de ofte vil skylde på individet. "du har ikke renset riktig", "du har ikke gjort som jeg sa" osv... Ikke få ganger pasinter har opplyst oss om at det er svar de har fått når ting går galt!
Uglemamma er tobarnsmamma! Skrevet 4. mai 2009 #19 Skrevet 4. mai 2009 Dette er blitt en langdryg diskusjon ( det rareste er at vi jo alle er enige om at tattoo/piercing bør utsettes til etter fødsel og helst amming Vil du kalle clitoris for vagina da, Dirada? Og, da jeg kom til min forrige gynekolog,- den gang jeg hadde 4 piercinger ( i indre kjønnslepper, ja,- disse kan kalles vaginale) nedentil,- hadde hun aldri sett slike før...Dette er vel ca 7-8 år siden, og hun holdt på å rive to av dem ut med spekulumen... Hun måtte spørre hva disse ringene ble kalt og hun snakket om dem (kalte dem Pøøørsing) inn i diktafonen sin. Og hun er den travleste gynekologen i Bergensområdet...Altså ikke en gynekolog jeg fant under en stein. Skulle jeg høre på råd fra henne om mine piercinger? Og, når folk tar på ringene sine med hverdags-skitne hender, vrikker på dem,- får seg en kraftig infeksjon deretter, tar ut piercingen og alt eskalerer til store hevelser og feber og til slutt legebesøk.....Etter at de har vært hos pierceren sin som ber dem rense slik og slik, ALLTID vaske hendene sine før de tar på ringen, etc... Når disse kundene ignorerer råd fra piercere, blir syke og ender opp hos legen...Og sier at pierceren sa ditt og datt men se på meg nå..... Er dette da piercerens skyld? Jøje så dramatisk og godtroende man til tider blir ( Tenker ikke på deg,dirada,- heller på de leger som tror blindt på sine uskyldige pasienter....) Jeg var tilstede da en kunde kom inn på et studio ( i USA hvor jeg jobbet en stund) og klaget på at tungepiercing hans ikke ville gro... Mens han klaget så brukte han tennene til å dra i barbellen minst 10-12 ganger...Vi ba ham slutte å leke med den og gi den ro. Han ble "klirr klirr" sint og sa at han "klirr klirr" aldri lekte med den og at "klirr klirr" dette var piercerens skyld...Vi ble "klirr klirr" helt målløse. - En tattooveringskunde fikk jobben utført hos oss og dro hjem til sine 12 katter (som ligger bl.a. i sengen hans,kattehår er overalt, ) tok plasten av tidligere enn vi anbefalte( altså fikk ikke såret lukket seg nok ) og kom tilbake senere med en liten betennelse ( tattooveringsbetennelser trenger skjelden legehjelp, de går raskt over av seg selv) og mente det var vår skyld... Skjønner du? Hvis en lege behandler et sår, du får med deg medisin hjem og blir bedt om å bytte bandasje to ganger daglig i tre dager...Og du bytter kanskje en gang annenhver dag og tar en slurk av medisinen dag 3,- og såret blir verre...Er det da legens feil? Jeg sier ikke at der ikke er reelle problemer med piercinger. Selvsagt er det der. Og mange av feilene kan ha blitt begått av pierceren hvis ikke de er 100% profesjonelle...Men store deler av infeksjonene kommer av feilbehandling i ettertid,slik er det bare. Og på vårt studio har vi ihvertfall overhode ingen problemer med å anbefale et legebesøk hvis vi blir usikre i forhold til en betennelse. Heller føre var enn etter snar og det er folk sin helse dette går på...Jeg skulle tro det var en slik holdning på alle seriøse studier. Vi later ikke som vi er utdannet medisinsk personell, men vi har hauger av mer erfaring på hvordan behandle tattooveringer/ piercinger enn hva en lege har. Du aner ikke hvor mye feilbehandlingsråd som blir gitt av apotek og leger til våre kunder ( etter de har vært på en sjekk for annet enn piercing/tattoo )... Smør med vaselin, bruk denne og denne rare salven så og så ofte....Ting som får fargene i tattooveringen til å se dårligere ut og som øker faren for betennelse.... Jeg skjønner ikke at dette er noe å krangle om....Jeg har jobbet med tattoovering i 14 år, har tattoovert 1000vis av kunder,- men en lege i øye-nese-hals vet bedre enn meg likevel? Vi foretrekker heller å samarbeide med leger enn å krangle med medisinsk personell. Jeg har henvist betennelser til leger totalt 3 - 4 ganger på 14 år. Og kunden har alltid en forklaring på hvordan den oppstod ( har skrapt seg opp på jobb, hunden sleiket på såret da den var helt ny, de har betennelse inni et ledd som da har spredd seg etc) Men, jeg sier ikke at det alltid er kundens feil i alle tilfeller i Norge.... Jeg har hatt en sak hvor en kunde var blitt tattoovert i en annen by,- betalte 7000,- der, og han var så betent og etterhvert arrete at jeg var sjokkert.... Jeg ba ham dra tilbake dit og be om refusjon for dette var makkverk. Men da han kom dit sa de at det var hans egen dårlige hygiene eller så var han allergisk mot plastfolien...Dette kan jeg bevitne var bare tull,- og det sier litt om seriøsiteten på dette studioet. Han var blitt overarbeidet på huden og studioet tok ikke ansvar. Jeg fikk ordnet ham litt slik at det så penere ut,men arrene blir han ikke kvitt. Konklusjonen jeg gjerne vil fram til er at det kan være utfører sin feil,men da er det en useriøs utfører. Det er en jungel av tattoovører og piercere der ute,- veldig vanskelig for folk å finne veien iblandt. Men de må bruke sunn fornuft, høre på jungeltelegrafen og forlange informasjon. Et seriøst studio vil ikke nøle eller bli sure for å opplyse kunden mest mulig... Har kunden vært på et bra sted og fått utført piercingen/tattooveringen, så er det ofte kundens egen feil at betennelsen oppstår. Men likevel,de fleste er flinke til å høre på råd fra den som kan jobben sin og legebesøk er skjelden nødvendig, for betennelsen går over av seg selv. Slik du sa det virker det som om du skjærer alle oss utøvere over en kam ( selv om du nevner at du ikke vil undergrave oss? ) og at folk er godtroende hvis de hører på våre råd framfor en leges....Yrkesstoltheten min skriker høyt og jeg er sterkt uenig med deg. Akkupunktører har jeg intet forhold til,men der er nok seriøse og useriøse i deres bransje også. Når du sier at vi ikke er dem som kommer til unnsetning når det går gale, at vi ikke viser bilder av hvor gale det kan gå...Hva vet du om dette?? Vi stiller veldig opp for kunder som møter problemer i helingsperioden ( dette kalles yrkesstolthet, empati og folkeskikk) , om de har vært hos oss eller andre (og nei,vi tar ikke betalt for å råde kunder som har vært andre steder og som har problemer med piercingen), vi anbefaler legehjelp der vi ser det som nødvendig, og vi har vist kunder bilder av hvor gale det kan gå.... Trust me, det er en god måte å få folk til å skjønne alvoret av riktig etterbehandling og nødvendigheten av å gå til en seriøs utøver. Sånn, nå er jeg ferdig med innlegget. Tror jeg. Beklager at det ble langt,men jeg kan ikke finne meg å bli overkjørt uten å be bilen sakke farten.
Gjest Skrevet 4. mai 2009 #20 Skrevet 4. mai 2009 Klitoris er jo fronten av de indre kjønnslepper. Men la oss nå ikke diskutere det. Jeg sa at jeg var hormonell og kverulant. Hva du ønsker å kalle det skal jo ikke jeg blande meg bort i! Og jeg kan ikke se at jeg skjærer alle over en kam. Jeg sier min mening, og du må jo stå fritt til å mene noe helt annet. Jeg ønsker ikke at folk skal stole blindt på piercere/tattovører/akkupunktører osv! Ei heller oss i helsevesenet for den saks skyld! Men uansett hvor mye erfaring man har som piercer eller hva det måtte være så kan ingen påstå at de har en bredere erfaring og kunnskap når det kommer til hygiene, smittevern, bakteriologi, infeksjonssykdommer og anatomi... Og når det går galt, og det gjør det, så er det faktisk helsepersonell som må inn og hjelpe til. Og da er det ikke måte på til ansvarsfraskrivelse fra den som har piercet/tattovert. Mennesker blir den dag i dag smittet av hepatitt-b på norske tattoveringsstudio. Og det vil ikke jeg si at skyldes enkeltindividets dårlige hygiene/hund som slikker på sårene! Jeg har selv hatt flere piercinger. Og da jeg spurte om risiko forbundet med disse fikk jeg til svar at det fantes ikke!!! Jeg sa i forrige innlegg at det er mange seriøse aktører på markedet som kan hygiene og som er dyktige. Hvordan det er å overkjøre vet ikke jeg...
Uglemamma er tobarnsmamma! Skrevet 4. mai 2009 #21 Skrevet 4. mai 2009 F.ex.*Øre-nese-hals* lege- skulle det stå Sorry, gikk litt fort i svingene
Uglemamma er tobarnsmamma! Skrevet 4. mai 2009 #22 Skrevet 4. mai 2009 Nå blander du kortene. Jeg snakket om betennelser i piercinger som oftest er et resultat av dårlig etterbehandling fra kundens side,- eller av at useriøse utøvere har gjort piercingen.... Ikke på noen måte har jeg sagt at hepatittsmitte er et resultat av kundens egen dårlige hygiene...Er du gal? Jeg trodde jeg framstod som en seriøs utøver av faget,ikke som en dum ignorant idiot. Hvis du har fått beskjed om at risikoen for smitte er ikkeksisterende hos det studioet du fikk piercingen hos,- så visste gjerne den pierceren om sine egne rutiner og at de da er gode nok til å ekskludere smitterisiko. For om noen studioer er dårlige på egen hygienerutine, betyr ikke det at smitterisikoen dermed er tilstede på alle studioer....Da kan du si det samme om ethvert legekontor. Vi har strengere rutiner hos oss (Igjen,snakker av erfaring fra studioet jeg jobber på) enn på mange legekontorer, kundene "klager" nesten på at vi lukter som et tannlegekontor... Og jeg ber ikke noen stole blindt på noe, men jeg hevder at en god og erfaren tattoovør vet mer om tattoovering enn en lege gjør. Vi vet også mer om betennelse som da evt kan oppstå i en tattoovering enn en lege gjør. Jeg er ikke en piercer,så jeg gir lite råd i den retning, men henviser til pierceren vår. Som igjen ikke har noe problem med å vise videre til en lege om problemet er alvorlig. Jeg er med i et forbund i Norge som tidligere har anmeldt studioer både for mangel på hygienisk rutine samt pga hepatittsmitte,så jeg vet at det forekommer,- om enn skjeldent. Igjen ( for tredje gang) må kunder være skeptiske og flinke til å finne fram til seriøse studioer på egen hånd, en vanskelig jobb. Og igjen,- om hepatittsmitte forekommer på noen useriøse studioer, vil ikke det si at risikoen for hepatittsmitte er til stede på ethvert studio. Jeg har vidåpne øyne, ikke skylapper, og jeg er ikke så naiv og dumdristig at jeg tror hepatittsmitte sprer seg fra kunde til kunde via tungen til en hund. Vær vennlig å ikke degrader meg til en idiot. Hvis du leser innlegget mitt oppe så var vel igrunnen ikke hepatitt nevnt med et eneste ord. Jeg snakket om betennelser. Jeg er også hormonell og kverulant, så vi biter sikkert mer enn vi glefser for øyeblikket, men men
Panterjenta85 Skrevet 4. mai 2009 #23 Skrevet 4. mai 2009 Har egentlig ikke så mye å si bortsett fra at etter å ha lest gjennom alle innleggene støtter jeg meg totalt til Uglemamma! Når det gjelder de ulike piercingene tror jeg rett og slett det er behovet for kategorisering på et annet nivå enn helsesektoren som gjør at det blir en forskjell på underlivspiercing og vaginal piercing. Når det er sagt så er jeg helt enig i at det er klart at (profesjonelle) tattovører/piercere vet mer om sitt yrkesfelt enn det en almenlege gjør. Har du derimot med en spesialist innenfor betennelse i forbindelse med piercinger å gjøre vil den legen vite mye, men det gjelder desverre ikke mange leger... Jeg selv gleder meg til jeg er over ammeperioden for da blir det ny tattoo på meg! Kanskje jeg skulle tatt meg en tur til deg Uglemamma?
lillenemi Skrevet 4. mai 2009 #24 Skrevet 4. mai 2009 Det burde du, panterjenta! Jeg kjenner til arbeidet til Uglemamma og kan med hånden på hjertet si at hun er en av de dyktigste i Europa
Panterjenta85 Skrevet 4. mai 2009 #25 Skrevet 4. mai 2009 Så morro! Var å fikk prisantydning på den jeg vil ha i Drammen nå og han første jeg prata med sa at det var en skikkelig stilig tattoo og at den kom til å koste rundt 3000... Og at det var en som kunne ta den der og da... Jeg venter og får prate med han som skulle ta den.. Han sier at hele må tegnes om fordi det var for små mellomrom mellom strekene så det ville blitt stygt.. Så sto han og tegnet noe om på den da.. Og mens han holder på sier han at neei... 3000 var nok litt lite for denne... Og jeg prøver å få ut av han hvor mye mer det var snakk om... Han blir helt stille og tegner videre før han etterhvert sier at det kommer til å ta laaang tid og kommer til å bli veldig smertefullt.. Jeg spør igjen hvor mye han mener det vil koste og han sier at hadde han fått lov ville han tatt timespris på den for han mente det kom til å bli så vondt... Jeg måtte til slutt dra ut av han at han minst ville ha 7000 for den... Da ble det uaktuelt på det tidspunktet... Irriterte meg utrolig at det ble så mye forskjellig info.. Jeg ble jo først gira på å ta den for så å få verdens største nedtur... Han var helt sikkert skikkelig proff, men kommer ikke til å dra tilbake til han når jeg har penger nok... :S
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå