Gå til innhold

Flere som sliter med valget setefødsel eller keisersnitt? (samme som 3.trim)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det gjør jeg! Huff...det er sååå vanskelig!! Kunne ønske jeg ikke fikk velge selv!

Jeg er sykepleier og VET godt hva en operasjon KAN føre med seg. Som f.eks blødninger, infeksjoner og blodpropp. Men alikevel føles det som en enklere løsning, eller??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

sliter ikke med dette selv, men vil bare si at jeg ble født i setefødsel og måtte bruke hoftepute når jeg var liten. Sliter fortsatt med den ene hoften, blir snart 24.

min mor hadde ikke muligheten til å ta det valget, men vet at hvis jeg selv kommer i den situasjonen tar jeg keisersnitt. vil ikke at mitt barn skal få samme problemer som meg.

Skrevet

Sier legene at det er pga seteFØDSELEN at du måtte bruke pute og sliter med hoftene enda?

Jeg har lest at det er pga seteLEIET i lengre tid at babyer får HD.

Skrevet

Fant dette på pasienthåndboka.no

Vi antar at flere forhold virker inn på om barnet utvikler medfødt hoftefeil. Vi vet at det er noe vanligere hos barn som har foreldre eller søsken med den samme feilen, slik at arv spiller en viss rolle. I tillegg vet vi at barn født i seteleie er mer utsatte, det samme gjelder barn født med keisersnitt, svangerskap hvor det har vært lite fostervann og barn født med andre deformiteter (f.eks. fotdeformiteter, skjevt bekken og sykdommen torticollis). Ved seteleie er det imidlertid ikke noen forskjell i hyppighet av hofteleddsdysplasi om fødselen skjer normalt eller som keisersnitt.

Skrevet