Gå til innhold

Flere som sliter med valget setefødsel eller keisersnitt? (samme som 3.trim)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det gjør jeg! Huff...det er sååå vanskelig!! Kunne ønske jeg ikke fikk velge selv!

Jeg er sykepleier og VET godt hva en operasjon KAN føre med seg. Som f.eks blødninger, infeksjoner og blodpropp. Men alikevel føles det som en enklere løsning, eller??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

sliter ikke med dette selv, men vil bare si at jeg ble født i setefødsel og måtte bruke hoftepute når jeg var liten. Sliter fortsatt med den ene hoften, blir snart 24.

min mor hadde ikke muligheten til å ta det valget, men vet at hvis jeg selv kommer i den situasjonen tar jeg keisersnitt. vil ikke at mitt barn skal få samme problemer som meg.

Skrevet

Sier legene at det er pga seteFØDSELEN at du måtte bruke pute og sliter med hoftene enda?

Jeg har lest at det er pga seteLEIET i lengre tid at babyer får HD.

Skrevet

Fant dette på pasienthåndboka.no

Vi antar at flere forhold virker inn på om barnet utvikler medfødt hoftefeil. Vi vet at det er noe vanligere hos barn som har foreldre eller søsken med den samme feilen, slik at arv spiller en viss rolle. I tillegg vet vi at barn født i seteleie er mer utsatte, det samme gjelder barn født med keisersnitt, svangerskap hvor det har vært lite fostervann og barn født med andre deformiteter (f.eks. fotdeformiteter, skjevt bekken og sykdommen torticollis). Ved seteleie er det imidlertid ikke noen forskjell i hyppighet av hofteleddsdysplasi om fødselen skjer normalt eller som keisersnitt.

Skrevet

Jeg satt i den situasjonen for vel 2 år siden. Men min sønn var stor, ca 13% over gjennomsnittet og jeg er ganske liten. Vi valgte KS. Gyn var helt enig med oss at det var et riktig valg for oss. Jordmor var ikke enig. Det er pga seteleie sjansen for HD er der.Vår gutt hadde grunne hofteskåler og måtte ligge i pute i 3 mnd. Jeg er glad vi valgte KS. Jeg var også inne for å prøve å vende han, men det gikk ikke. Han satt bom fast!! Da syns jeg at jeg hadde prøvd det jeg var villig til. Gutten var 3480 g 3 uker før termin, han ville vært rundt 4 kg til termin. Det er noen sykehus som anbefaler KS dersom barnet er større en 3,5 kg. Lykke til med deres valg. Et planlagt KS kan være en fin opplevelse det og.

Skrevet

Nå er veslefrøkna ca 11% under gjennomsnittet, så hu blir nok lita. Både jeg og pappan var veldig små også.

Så det er jo egentlig positivt. Jeg tror jeg er ganske normal i bekkenet, men det må jo undersøkes nærmere.

Dette er ikke lett altså!

Skrevet

Jeg hadde setefødsel på KK i Bergen for 4 år siden, og fikk ikke velge selv om det skulle bli KS eller fødsel. Det ble tatt røntgen av bekkenet og siden det var stort nok, måtte jeg føde. Jeg fikk heller ikke velge hvilken smertebehandling jeg ønsket. Ved setefødsel var det obligatorisk med epidural. Men da alt var igang, ble den satt altfor sent, og bedøvde alt annet enn det den skulle. Fødselen var ikke så grei, men datteren min hadde ikke noe hofteproblemer i det hele tatt, heldigvis.

Men i mitt tilfelle var det ingen, verken jordmor eller leger, som hadde oppdaget at hun lå i seteleie, så derfor kom det som et sjokk på meg å skulle ha setefødsel, jeg visste ingenting om det og var ikke forberedt.

Skrevet

Eg skulle få velge, etter evt vekstestimering. No snudde ungen seg, så det vart ikkje aktuelt.

For min del var valget enkelt: eg hadde valgt keisersnitt. Fordi eg er liten i hoftene, mora mi har tatt ks fordi ho er liten, ungen var estimert til normal mot stor størrelse og eg var førstegangsfødande. Hadde eg vert andregangs så hadde eg kanskje sett ansleis på det. No har det vist seg etter første fødsel at eg er i overkant liten i hoftene så eg hadde valgt keisersnitt om det skulle bli aktuelt denne gangen, og eg er vel i og for seg førstegangsfødande denne gangen og då det enda i keisersnitt sist.

Skrevet

Jeg ente opp med å velge KS. Sofie ble født for snart 3 uker siden. Og det var en kjempefin opplevelse og jeg angrer absolutt ikke. Det er mye som kan gå feil ved en setefødsel og mange blir tatt ved hastekeisersnitt uansett. Eller ved tang for å¨beskytte hodet på veien ut. For meg var et planlagt KS det tryggeste og det gjorde at jeg kunne slappe av og kose meg de siste ukene før fødselen. Bedre enn å være engstelig over hva som kan skje ved KS. Jeg tok rett og slett ikke sjangsen.

Eneste jeg angrer på er at jeg ikke ba om å få satt kateteret ETTER spinalbedøvelsen. For det var rett og slett drit vondt. Hun jordmoren min bommet også 2 ganger før en annen kom å fikk satt det riktig på tredje forsøket. Bortsett fra dette var det slettes ikke vondt og følte meg ikke nevneverdig bevegelseshemmet etterpå. Var oppe og gikk og fikk gått på do selv i 6-7 tiden, ca 5 timer etter inngrepet. Var noe krøket men ikke uoverkommelig.

lykke til med valget! Og bare å spørre dersom det er noe ved KS du lurer på, kanskje jeg kan hjelpe;)

Skrevet

Leste nå at du var sykepleier jeg.. da vet du jo sikkert det jeg skrev om over :P

velvel.. lykke til med valget uansett!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...