Gå til innhold

Kan jeg be om feriepengene nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobbet i 2008 i et vikariat. Er nå i permisjon, og har ingen jobb etter permisjonen. Slik jeg har forstått, skal feriepenger utbetales etter endt arbeidsforhold. Kan jeg be om å få mine nå? eller må jeg vente til juli når de kommer automatisk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

HEi

Mange bedrifter utbetaler feriepenger i sluttoppgjøret, evnt måneden etter at vedkommende slutter for å bli "ferdig" med vedkommende. Mens andre venter på juni/juli året etter, da de "automatisk" kommer for alle.

Så ja, du kan absolutt ta en telefon og spørre om du kan få de utbetalt ved neste lønnskjøring. Det burde ikke by på særlige problemer for gammel arbeidsgiver.

Skrevet

tror du kan be om de nå..

Skrevet

Hvis du fortsatt regnes som ansatt der får du feriepengen i juni, med mindre du faktisk tar ut ferien før. Om man tar ut ferien før har du rett til å få feriepenger tilsvarende ferien, altså halvparten om du tar ut halve ferien etc.

Om arbeidsforholdet er opphørt har du rett på feriepengene dine enten på siste arbeidsdag, eller når du måtte ønske det etter det. Siste frist for din tidligere arbeidsgiver er da juni. Arbeidsgiverne ønsker selvsagt ikke nødvendigvis å gi ut feriepengene før de må, siden disse pengene gir renteinntekter...

Skrevet

uansett om man fortsatt er ansatt og ikke skal ta ut ferien da kan man spørre om man kan få de... har selv spurt min arb.giver og får de om en ukes tid, så kommer helt an på arb.giveren din, hvor "streng" de vil være osv...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...