Gå til innhold

Hvis vannet går....


tre håpefulle

Anbefalte innlegg

For å ikke ødelegge en nydelig fødetråd der det ble en diskujon om dette, så starter jeg en egen tråd...

 

Jeg har hørt, og trodd at hvis ikke hodet er festet skal en legge seg ned og ringe sykehuset slik at ambulanse blir sendt.. Dette for at det kan være en liten fare for at navlestrengen sniker seg forran hodet, og at hodet kan presse og stenge av for oksygen...

 

Slik jeg forstår det så sier de nå enkelte steder at en kan drøye med å fare til sykehuset og at en kan sitte i en bil og kjøre dit selv flere timer etter.. Forstår det hvis en er sikker på at hodet er festet, men det er de ofte ikke for flergangsfødende...

 

Vet ikke hvorfor de har begynt å fornadre på dette jeg?? Stort sett går det nok bra.. Men tenkt hvis navlestrengen skulle snike seg forran og blokkere medan en går hjemme med rier.. Er jo helt meningsløst og skulle miste barnet sitt helt på tampen, for at helse-norge kanskje sparer noen kroner på ambulanse...

 

Jeg kommer nok til å legge meg flatt og ligge til noen får sjekket meg, hvis mitt vann går.. ;) Jeg er veldig sårbar og har mye tanker angående det å miste et barn.. Siden en veldig god venninne av meg mistet under/rett før fødselen, ble nektet keisersnitt og måtte føde i den visshet om at det ikke fantes glede etter.. en grusom fødsel uten motivasjon...

 

Nei, jeg syns det er veldig rart at en skal få være oppe å gå når vannet har gått og hodet ikke er festet.. Hva tenker dere andre???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heia!Vannet mitt gikk faktisk til morgenen i dag, er 37+2 og på kontroll for ei uke sia var ikke hodet festet.Jeg fortalte dette når jeg ringte føden men de sa at det ikke spilte noen rolle og det var bare å komme nedover for en sjekk. På sjekk så sjekket de bindet om vannet var misfarget, sjekket barnets hjertelyd og om hodet var festet, og tok BT. Jeg har ikke rier enda. Fikk beskjed om å komme igjen neste morgen hvis ikke riene begynte. Så det virket på meg som om at det ikke betydde noe for de visste jo ikke at hodet var festet når jeg ringte....forresten veldig spent nå da. Uansett så ser vi gullet vårt innen et par dager:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende da!!!!! Masse lykke til, å håper riene setter inn for fult i løpet av dagen!!! =o))))

 

Men skulle gjærne hørt begrunnelsen deres for å si at det ikke spiller noen rolle.. Om de er 100% sikkerhet i at det ikke spiller noen rolle.. Når en vet at det har gått galt hos enkelte..

 

Nå har jo du fått sjekket den lille og at alt er bra.. Så det er nok ignen fare hos deg.. Å barna ligger stort sett veldig godt plassert ned i bekkenet nå på slutten, så det skal nok noe til at navlestrengen kommer forran hodet..

 

tenk så heldig du er, du får hilse på gullet ditt om ikke så lenge.. Slapp av, og prøv å få masse hvile og søvn, å spar krefter.. Sikkert ikke så lett når en kjenner etter og vet det nermer seg.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk:) Nei det er ikke så lett å slappe av..hehe...dessuten så er det som om det forsser ut innimellom.Skiftet bind og truse 3 ganger på litt over en time.Fikk med sånne gigabind fra føden og de duger lite.Føler for å sitte på do:) Lykke til med deg også, det bli snart!!!!sender uansett fødestøv til deg!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for det.. Har hatt en del kynnere i går og i dag, så håper fødestøve ditt får det til å smerte litt ekstra snart.. hehe.. ;)

 

Vet hvordan dette vannet fosser.. Vannet mitt gikk i uke 32 sist, å jeg gikk i 12 dager med antibiotikabehandling før de sette meg i gang.. Det rant hele tiden.. Men mest første dagen.. Det blir jo produsert nytt vann hele tiden.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har faktisk aldri vert tillfeller der navlestrengen har kommet forran hodet ved vannavgang..

Det er bare noe jordmødre begynte å bekymre seg for en eller annen gang. Det finnes ingen tillfeller der det faktisk har skjedd..

Meeeeen... det kan vel kanskje hende at det kan skje en gang?

Som alt annet.. Barnet kan ha strengen 8 ganger rundt halsen i det du plutseli bare føder på gulvet i stua.. Eller i do..

Det kan være dødt uten at navlestrengen har noe å si i det hele tatt.

Vet at ambulanse personell noen ganger har problem med å flytte den fødenede (100 kg) som har lagt seg rett ned, og nekter å flytte på seg, eller gå ned ei trapp til ambulanse. Da har de vel valget om å bli liggende der, eller reise seg opp, og komme seg ut i ambulansa.

 

Ofte har den fødene allerede spassert rundt i stua og bekymret seg før hun legger seg ned, og da vil vel faren for at strengen kommer forran hodet allerede ha skjedd?

 

 

Men, det er vel lov å bekymre seg for det aller meste når man skal føde ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hei

Tror dette er litt avhengig av hvordan babyen ligger jeg. Så lenge den ligger med hodet ned (selv om det ikkeå er festet, er det helt sikkert ikke farlig)

Min gutt ligger derimot på tverra og skal ha keisersnitt på tirsdag. Jeg har fått beskjed om at jeg må ringe ambulanse om vannet går på grunn av navlestrengen, men det er kanskje litt mer natulig siden den ligger på tvers? Vannet mitt gikk i forrige svangerskap 3 uker for tidlig, lå med hodet ned men ikke festet. Hørte aldri noe om at man måtte liggge rolig da.

 

lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist svangerskap gikk vannet hos meg, og navlestrengen falt ned foran hode. Heldigvis var jeg på sykehus der de hadde meg under kontroll. Situasjonen endte i haste keisersnitt pga at de mistet fosterlyden pga dette. Jeg fikk i ettertid beskjed om at de holdt på å miste jenta vår.......SÅ, jeg vet iallefall at jeg kommer til å reagere kjappt denne gang om vannet går mens jeg er hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, å din historie, mai-09, beviser da at det anonym over skriver at det aldri har hendt, bare er tull og hun ikke vet hva hun snakker om...

 

Som jeg skrev i den andre tråden, jeg holdt selv på å dø under fødselen, fordi navlestrengen kom forran hodet når vannet til mamma gikk.. Så jeg kommer til å legge meg rett ned, og forlange å få undersøkelse først, hvis fødselen starter med at vannet går.. Det skjer nok svært skjeldent at babyen dør, men jeg tar ingen rissiko på å miste nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vannet mitt gikk i uke 30 med førstemann, ble jeg innlagt og måtte være sengeliggende fram til de satt igang fødselen i uke 32.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nesten det samme med meg.. Vannet gikk i uke 32 og de sette meg i gang i uke 34.. Men siden hodet deres var mindre, så var det jo litt større tjangs for at navlestrengen kunne passere forbi.. Så de er nok ekstra obs når det er premature barn...

 

Men det virker som de praktiserer forskjellig forskjellige steder i landet.. Sidne noen steder er det greit å være oppe og vente i 12 timer før en kommer inn for sjekk, etter vannet har gått. selv om hodet ikke er festet.. Mens andre steder sender de ambulanse med en gang.. Litt rart egentlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var hos en spesialist lege på torsdag og hun sa at om vannet gikk så skulle jeg ligge ned enten på rygg eller på alle fire litt forover siden hodet ikke er festet og ikke har sunket ned i bekken pga av fare for å få navelstrengen i klem, og min baby fester seg nok ikke på ei god stund siden jeg er flergangsfødende. så går vannet så legger jeg meg og venter på ambulansen og de skal nok få meg ut t ambulansen selv om jeg skulle veier over 100 kg, jeg hjelper i så fall til og de passer jo på meg og babyen der og sjekker at alt er ok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Torill!

Babyen vår kom 25. april (termin 5. mai) og hodet var langt fra festet. Han lå faktisk med hodet over mot høyre hoftekam. Dette resulterte selvfølgelig i at det fosset fostervann da vannet gikk. Jeg hadde hørt det samme som deg ang. navlesnorsprolaps og ringte føden. De sa at jeg måtte komme med en gang, men at ambulanse ikke var nødvendig. Dette gjorde de i "gamle dager". Fødte på Ullevål. Da vi måtte vente på barnevakt, lå jeg stille i sengen i ca. en time (fosset stadig vann) før vi dro avgårde. Gikk helt fint! Hadde hodet vært festet kunne vi godt ha ventet hjemme i opptil 8 timer før vi dro. Jeg antar at rutinene på Ullevål er oppdaterte på feltet. De hevdet iallefall på Ullevål at sjansen for navlesnorsprolaps er minimal selv om hodet ikke er festet. Men man trenger jo ikke akkurat å støvsuge eller hoppe på trampoline.. Lykke til om vannet ditt også skulle gå! :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Første gang jeg fødte gikk vannet, hodet var ikke helt festet men lå ned i bekkenet der det skal ligge:)) da kunne jeg ta meg en dusj hjemme og komme inn selv etterpå,..

Denne gangen sitter bebien og har fått beskjed om å legge meg rett ned og ringe føden så de kan sende ambulanse!

Men trodde dette kun rutine om beien ligger på tverr eller sitter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor sier at når vannet hennes gikk, så kom navlestrengen forran hodet da det ikke var festet, det holdt på å gå galt med meg.. Det samme skjedde da moren hennes skulle ha henne.. Så jeg er ikke trygg før hodet er festet, å kommer til å legge meg flatt og kreve ambulanse.. Er det bare så lite som en promille tjangs for at dette kan skje, så er det en promille for mye.. Jeg risikerer ikke noe nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært hos jordmor i dag. Hodet er ikke festet og ligger godt oppe i bekkenet. Fikk utrykkelig beskjed om å legge meg ned hvis vannet gikk, et råd jeg i allefall har tenkt å følge. Er uke 39+1.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er rart hvor ulike de er i beskjedene sine over landet... Noen sier at en kan gå fra fløyen og ned og andre sier at en skal legge seg rett ned.. Synes det er litt rart..

 

Men jeg legger meg langflat hvis mitt vann går før hodet er festet.. Å jeg rikker meg ikke før ambulansen er på plass og jeg har fått sjekket at alt er bra med den lille.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spurte jm om dette i går og hun sa at så lenge du er mer enn 37 uker trenger du ikke å legge deg ned:-)

 

Hvis vannet går før det er hodet til babyen fremdeles så lite at det er en mulighet for at navlestrengen kan falle foran hodet, men etter uke 37 er hodet såpass stort at det ikke kan skje:-) Så fremt hodet ligger nedover da:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 40 uker på veg + hode var festet da vannet gikk og navlestrengen falt ned foran hode, og det endte i hastekeisersnitt pga det, - og hadde vi ikke vært på sykehuset under kontroll da dette skjedde, hadde vi mistet jenta vår! Så, jeg tror ikke på det din jordmor og andre sier om at det ikke er nødvendig å legge seg ned!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hos jordmor nå klokken ti.. Jeg spurte henne om dette, sa at vi hadde en diskusjon her inne på forumet.. Hun sa at hvis hodet ikke er festet SKAL en legge seg ned, dette for å unngå navlestrengfremfall.. Hun syntes det hørtes rart ut at andre jordmødre sier noe annet.. Hun sa at det er svært skjelden at navlestrengen kommer forran hodet, men at det faktisk kan skje og har skjedd...

 

Hun fortalte at når hun jobbet på føden, så kom det en dame inn, hun gikk med noe sprikede bein, vannet hadde gått, hodet var ikke festet, å navlestrengen hang mellom beina på henne.. De fikk lagt henne ned, fått presset opp hodet til barnet og det ble hastekeisersnitt.. det gikk bra, men det kunne gått svært galt..

 

Dette hører nok til de skjeldne historienne, men jeg synes det er rart at jordmødre sier slike ting, og får gravide som stoler på de til å tro at dette går helt fint, så er der faktisk en liten rissiko for at det kan gå galt, som sagt svært skjelden..

 

Jeg anbefaler i hvertfall alle her inne som hodet ikke har festet seg, til å legge seg ned.. Da er en i vertfall helt sikker.. Vanskelig å vite hvilken jordmødre en skal høre på.. Men når min jordmor forteller meg at dette har skjedd, at hun har opplevd det, så tror jeg på henne.. Å det kan også skje etter uke 37... Hun sa at hos noen kan hodet ligge ganske langt oppe, å ikke ha trengt seg godt ned i bekkenet, å da er faren større..

 

Jeg fikk med jordmoren idag at hodet til min lille jente var godt festet, så jeg trengte ikke tenke på det, sa hun.. Er jo betryggende det da.. =o)

 

Mai.09: Kan det være at navlestrengen til ditt barn hadde sege forran hodet før det vart festet, å at når vannet gikk så presset hodet navlestrengen flatt?? For det skal vel egentlig ikke være mulig at navlestrengen passerer et allerede festet hode?? eller at de har tatt feil og trodde hodet var festet når det ikke var det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt rart å lese alt dette. Så mange ulike versjoner og sannheter som florerer omkring.

Det var nok min fødehistorie som begynte denne tråden, og jeg blir nå i ettertid litt skremt. For vi ble ikke spurt om babyen lå i tverrleie eller noe. Vi sa bare at hodet ikke var festet. Ikke sa de at jeg skulle ligge i ro heller - bare at jeg skulle komme inn 12 timer senere.

 

Hm. Godt det gikk godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har tenkt mye på deg og din fødselshistorie, og jeg reagerte veldig på beskjeden du fikk om å komme inn etter 12 timer og ikke få en sjekk tidligere når hodet ikke var festet.. Er veldig glad for at alt gikk bra for deg.. Men det er som sagt svært, svært sjelden det går galt, men det har hendt, å da burde det vært en veldig klar regel å legge seg ned til ambulansen kommer..

 

Vet ikke hvorfor de går bort i fra det enkelte steder.. Om det er for økonomisk dyrt i forhold til rissikoen...!!!??? Men det er jo helt brutalt, for en kan ikke "offre" et eneste barn, for økonomiens skuld..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jordmora mi fortalde om to turar med sjukebil der ho måtte sitte med hånda oppi og halde hovudet til ungen oppe for at den ikkje skulle klemme på den framfalne strengen. Artig tur for den kommande mora, tenkjer eg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...